a Teka-teki siapa Speaker bakal terjawab - MB Perak ~ zambry.my

Saturday, July 30, 2016

Teka-teki siapa Speaker bakal terjawab - MB Perak

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang baharu akan diumumkan sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri yang dijangka bersidang pada Ogos ini.

Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, jawatan yang ditinggalkan oleh Datuk Seri S.K. Devamany itu nanti semestinya akan disandang wakil daripada Barisan Nasional (BN).


“Jawatan speaker itu perlu di sokong oleh ahli Dewan, tetapi sudah semestinya calonnya daripada BN.

“Bagi pihak BN, kita akan rujuk kepada Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak dahulu sebelum membuat usul di persidangan Dewan. Ini merupakan salah satu daripada prosesnya (melantik Speaker),” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Jamuan Hari Raya Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) Negeri Perak sempena Majlis Perasmian Kompleks Perdagangan DWJ dan DWJ Residences@Meru di Ipoh pada Khamis.

Ketika ditanya pemberita sama ada pengganti merupakan calon dari MIC, Dr Zambry berkata biarlah ia menjadi satu tanda soal kepada semua. 

“Saya akan biarkan ianya menjadi tanda tanya buat ketika ini. Kalau saya umumkan sekarang nanti ia tak jadi kejutan lagi,” ujarnya.

Devamany, yang juga timbalan presiden MIC, melepaskan jawatan Speaker DUN yang disandang sejak 2013, susulan pelantikannya sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam rombakan Kabinet, pada 27 Jun lepas.     

0 comments:

Post a Comment