a Sultan Nazrin Berkenan Rasmi Viaduct CFS Hutan Simpan Amanjaya ~ zambry.my

Wednesday, September 23, 2015

Sultan Nazrin Berkenan Rasmi Viaduct CFS Hutan Simpan Amanjaya

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan mencemar duli merasmikan Viaduct Koridor Ekologi Central Forest Spine (CFS) Hutan Simpan Amanjaya dan Tapak Projek Tropical Rainforest Living Collection Banun (TRLC-Banun), Gerik pada Selasa.
Hadir sama pada majlis itu, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Ir Hanim Samuri, mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Tun Jeanne Abdullah.
Menurut Ir Hanim, pembinaan jambatan vinduct di Gerik merupakan contoh pertama kejayaan pelaksanan Pelan Induk Koridor Central Forest Spine (CFS).
Katanya, jambatan bernilai RM25.9 juta itu menyediakan laluan khusus buat haiwan yang pertama dibina di Malaysia dalam rangkaian CFS tersebut.
Beliau berkata, CFS telah mengenal pasti 36 jambatan seumpama itu yang akan dibina bagi memulihara alam sekitar dalam konteks CFS.
"Bagaimanapun ia bergantung kepada peruntukan yang diperolehi oleh pihak kerajaan dan pihak kementerian sentiasa meletakkan projek ini antara program utama bagi memulihara alam dalam konteks CFS," katanya kepada pemberita di majlis itu.
Beliau memuji kerajaan negeri Perak kerana mengambil insiatif melaksanakan projek pemuliharaan hutan.
Menurut Ir Hanim, pembinaan viaduct merupakan salah satu tindakan menyediakan ruang supaya hidupan liar terutamanya mamalia besar seperti gajah, seladang, harimau dan sebagainya dapat melentasi jalan raya dengan selamat.
Menurutnya, CFS menerusi pelan induk rangkaian dalam koridor ekologi hutan telah mengenal pasti 17 rangkaian primer dan 20 rangkaian sekunder melibatkan 8 negeri iaitu Perak, Kedah, Pahang, Johor, kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan dan Selangor.

0 comments:

Post a Comment