a Perak Perkasa JKKK Untuk Perangi Dadah ~ zambry.my

Wednesday, August 20, 2014

Perak Perkasa JKKK Untuk Perangi Dadah

Peranan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di seluruh negeri akan diperkasakan bagi membendung masalah dadah di Perak.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir memberitahu, kesemua JKKK di negeri ini akan diberi terma rujukan dan tugas tambahan untuk memastikan kawasan mereka bebas daripada dadah.
Menurut beliau, terma baru itu nanti bukan sahaja akan melibatkan kampung tradisional Melayu tetapi turut melibatkan JKKK Kampung Baharu.
Jelas Dr. Zambry, langkah itu diambil setelah Kerajaan negeri memutuskan agenda memerangi dadah sebagai salah satu agenda utama dalam usaha memastikan pelan transformasi Perak Aman Jaya dapat dicapai.
Selain itu, menurut beliau, satu jawatankuasa khas yang dipengerusikan oleh Pengerusi Jawankuasa Hal Ehwal Pengguna, Sumber Manusia dan Masyarakat Sivi, Datuk Samsudin Abu Hassan juga akan diwujudkan bagi membincangkan langkah pencegahan serta program yang menggalakkan golongan muda agar cederung kepada gaya hidup sihat.
"Kerajaan negeri memandang serius isu penagihan dadah dan pengedaran dadah di negeri Perak ini meskipun kita lihat dari segi tangkapan semakin berkurangan,
"Tetapi dari segi kadar penggunaan jenis-jenis dadah adalah ditahap membimbangkan kita, jadi sesuatu perlu dilakukan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di pejabatnya di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh pada Rabu.
Pada sidang media itu, Menteri Besar turut sempat memberi sumbangan kepada adik Puteri Rabiatul Adawiyah Mat Zaki, tujuh tahun yang akan mewakili negara dalam Kejohanan Catur Remaja Ke 10 Asia di Tai Chung, Taiwan pada 23 Ogos.
Sumbangan bernilai RM 5,000 itu diberi sebagai tanda sokongan dan dokongan kerajaan negeri untuk menanggung sebahagian kos penyertaan dan perbelanjaanya sepanjang kejohanan itu berlangsung nanti.

0 comments:

Post a Comment