a Dr Zambry Terima Kunjungan Duta Besar China ~ zambry.my

Friday, August 15, 2014

Dr Zambry Terima Kunjungan Duta Besar China

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir menerima kunjungan hormat Duta Besar China ke Malaysia Dr. Huang Huikang di pejabatnya di Ipoh pada pagi Jumaat.
Dalam pertemuan kira-kira sejam itu, Menteri Besar dan Dr. Huang telah bertukar-tukar pendapat mengenai isu semasa dalam dan juga luar negara.
Bercakap kepada pemberita selepas pertemuan itu, Dr. Zambry memberitahu, China dan Malaysia mempunyai hubungan yang sangat baik dan kunjungan itu adalah sempena ulang tahun yang ke-40 hubungan diplomatik di antara kedua-dua negara.
Beliau berkata, pada pertemuan itu juga, beliau sempat membincangankan mengenai langkah untuk menarik lebih ramai pelancong datang ke negeri ini.
Dr. Huang pula memberitahu kunjungan hormat itu merupakan usaha kerajaan China untuk merapatkan lagi hubungan di antara kedua-dua negara.
"Selepas kunjungan yang dibuat oleh Perdana Menteri Malaysia ke China pada Mei lepas, pihak kami kini komited dalam mengeratkan lagi hubungan diplomasi ini," ujarnya.
Menurut beliau, China memberi kerjasama terhadap Malaysia dalam segala bidang, termasuk juga memberi sokongan terhadap Malaysia untuk mempunyai peranan yang lebih besar di pentas antarabangsa.

0 comments:

Post a Comment