a Pembangunan Tanah Persekutuan Tanggungawab Agensi Persekutuan ~ zambry.my

Friday, August 21, 2015

Pembangunan Tanah Persekutuan Tanggungawab Agensi Persekutuan

Pembangunan tanah Persekutuan hanya boleh dilakukan oleh pihak kementerian, jabatan dan agensi kerajaan Persekutuan yang telah dipertanggungjawabkan ke atas tanah berkenaan.
Namun begitu, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, sekiranya terdapat mana-mana pihak yang berminat untuk membangunkan tanah-tanah tersebut, ia boleh dilakukan melalui dua kaedah.
Menurut beliau, dua kaedah itu ialah penyewaan bagi satu tempoh yang tidak melebihi tiga tahun dan pajakan bagi tempoh melebihi tiga tahun bagi tanah milik dan yang melebihi antara tiga tahun hingga 21 tahun bagi tanah rizab.
“Walau bagaimanapun, bagi pajakan sebahagian tanah, tidak boleh melebihi daripada 30 tahun,” katanya semasa menjawab soalan lisan Maslin Sham Razman (BN-Bukit Chandan) pada sidang Dewan Negeri di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh pada Jumaat.
Dr Zambry berkata, permohonan penyewaan boleh dibuat kepada Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perak manakala pajakan untuk pajakan boleh dipohon kepada Bahagian Harta Tanah Persekutuan Putrajaya.
Kepada soalan tambahan dari wakil rakyat yang sama mengenai Ladang Belia, beliau memberitahu, beberapa perbincangan telah diadakan, termasuk dengan pihak Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta FAMA.
Katanya, sekiranya di peringkat negeri, ia dilakukan melalui Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNPk), khususnya melibatkan kawasan tanah yang dimiliki oleh kerajaan Persekutuan yang tidak dibangunkan, sementara menanti masa projek yang telah dikenalpasti.
“Kita telah mengemukakan cadangan ini supaya ianya dapat digunakan untuk sementara bagi satu tempoh jangka masa yang diberikan,” ujarnya.

0 comments:

Post a Comment