a Perak Terima Lapan Pengiktirafan Warisan Kebangsaan ~ zambry.my

Thursday, August 13, 2015

Perak Terima Lapan Pengiktirafan Warisan Kebangsaan

Perak menerima pengiktirafan lapan warisan kebangsaan yang bakal melonjakkan lagi industri pelancongan di negeri ini.


Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, empat warisan itu dalam bentuk tapak warisan manakala empat lagi dalam bentuk objek warisan.


Menurut beliau, empat tapak warisan itu ialah Bangunan Pejabat Daerah dan Tanah Larut Matang dan Selama (kategori bangunan & monumen), Gua Harimau, Gua Teluk Kelawar dan Pulau Kalumpang (kategori arkeologi).


“Empat lagi bagi objek warisan ialah Puteri Limau Purut (kategori busana), Bubur Anak Lebah, Kuih Bangkit dan juga Kebebe (kategori makanan),” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco di Ipoh pada Rabu.


Beliau memberitahu, lapan warisan itu merupakan di antara 112 butiran tersenarai sebagai Warisan Kebangsaan 2015 yang diumumkan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan baru-baru ini.


Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Komunikasi dan Multimedia, Datuk Nolee Ashilin Radzi berkata, pengiktirafan itu merupakan antara tertinggi di negara ini.


“Jadi sekiranya kita mahu membawa lapan butiran ini ke tahap lebih tinggi seperti UNESCO, maka ianya akan lebih senang dengan pengiktirafan yang diperoleh ini,” katanya dalam sidang media yang sama.


Tambah beliau, kerajaan negeri kini dalam perancangan untuk menaiktaraf fasiliti yang terdapat di empat lokasi terlibat bagi kemudahan pelancong.

0 comments:

Post a Comment