a Dr Zambry Arah Siasat Dakwaan Penjaja Dibuli ~ zambry.my

Wednesday, August 12, 2015

Dr Zambry Arah Siasat Dakwaan Penjaja Dibuli

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir mengarahkan pihak Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) menyiasat isu kononnya penjaja wanita dibuli oleh pihak berkuasa MBI yang menjadi viral ketika ini.
Beliau berkata, siasatan itu perlu dilakukan dengan kadar segera dan kenyataan rasmi oleh pihak MBI harus dikeluarkan secepat mungkin.
“Perlu menyiasat sama ada apa yang dilaporkan itu betul atau tidak, kadang kala bila kita mengambil gambar begitu ada pihak-pihak akan mengunakannya bagi kepentingan masing-masing.
“Kita tidak sepatutnya mengambil gambar begitu dan terus buat satu kesimpulan yang menjadikannya satu isu sosial atau pun perkauman. Ianya sangat tidak baik,” katanya pada sidang media selepas menghadiri Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri anjuran Lembaga Air Perak di Ipoh pada Isnin.
Turut hadir Pengurus Besar LAP Datuk Ir Mohd Yusof Mohd Isa. Sementara itu, Datuk Bandar Ipoh, Datuk Zamri Man memberitahu, siasatan awal mendapati berita yang menjadi viral itu sengaja dicetuskan bagi mewujudkan persepi negatif terhadap MBI.
“Siasatan awal mendapati pihak berkuasa kita tidak melaksanakan seperti yang didakwa di media sosial ketika ini.
“Pegawai saya hanya berdiri dan difahamkan peniaga itu sendiri yang melakukan perkara tersebut, malangnya ada orang berkepentingan dengan niat negative ke atas MBI ambil gambar itu dan viralkan,” katanya pada sidang media yang sama.
Menurut beliau, satu perbincangan akan diadakan dengan pihak Hospital Raja Perempuan Bainun (HRPB) pada hari ini dan satu kenyataan rasmi akan dikeluarkan dalam masa terdekat.
“Pegawai kita memang ada disitu ketika kejadian sebab terdapat ramai orang awam yang mengadu berlakukan kesesakan di hadapan Hospital.
“Tetapi saya tidak percaya jika kakitangan saya bertindak demikian. Kita selama ini sentiasa mengambil pendekatan mesra rakyat walaupun melakukan tugas,” jelas beliau.

0 comments:

Post a Comment