a Rumah Terbuka Dr Zambry di Pangkor Meriah ~ zambry.my

Tuesday, July 28, 2015

Rumah Terbuka Dr Zambry di Pangkor Meriah

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry menghabiskan hari raya keduanya pulang ke kampung halaman untuk beraya bersama orang-orang kampungnya di Pulau Pangkor.
Lebih 5,000 masyarakat kampung tidak mahu melepaskan peluang berkunjung ke rumah ibunya di Kampung Masjid untuk beraya bersamanya.
Uniknya rumah terbukanya di Pangkor ini turut dibanjiri orang kampung berbilang bangsa ? termasuklah rakan sepermanian beliau ketika membesar di pulau
Kemeriahan syawal begitu dirasai apabila ramai yang menunggu ketibaannya di perkarangan kediaman ibunaya yang terletak Kampung Masjid seawal pukul 7 pagi Sabtu.
Ketika berucap ringkas, Dr Zambry yang juga ADUN Pangkor berkata sambutan Aidilfitri di kampung halamannya itu sudah menjadi satu perkara yang sentiasa dinantikan saban tahun kerana ia adalah peluang untuknya bertemu dengan rakan-rakannya yang pulang ke kampung untuk beraya.?
"Ini adalah antara yang mengembirakan saya bertemu dengan rakan-rakan yang saya kenali.
Syukur masih ada sudi bertandang ke rumah pada Raya kedua ini dan bersama meraikannya bersama saya dan seisi keluarga, saya harap semangat perpaduan dan nilai kesepakatan ini dapat dipupuk dan diterjemah dalam tanggungjawab sosial kita dalam memastikan Pangkor sentiasa terpelihara dengan baik.
"Jaga Pangkor baik-baik, kerana tiada siapa lagi yang boleh memeliharanya selain warganya sendiri, baik dari segi pembangunan, kebersihan dan kewajipan sosial,"katanya. ?
Turut hadir, isterinya Datin Seri Saripah Zulkifli yang juga anak Pangkor dan seisi keluarga.
Pengunjung yang hadir dihidangkan dengan pelbagai menu termasuk beberapa juadah tradisi Pangkor seperti laksa Mee Pangkor dan Cucur Udang Pangkor, kuih cakui,dan lemang.
Penduduk Pangkor Chang Yoo Chin,68 berkata saban tahun beliau pasti tidak akan melepaskan peluang bertandang ke rumah ADUN Pangkor tersebut bagi meraikan Syawal bersama semua warga kampung.
"Saya pun memang kenal mak Dr Zambry biasalah orang kampung tidak lupa kunjung mengunjungi terutama pada hari raya. Kali ini saya bawa anak dan cucu untuk memeriahkan majlis.
"Di Pangkor, pulau ini kecil jadi tiada beza sangat kaum, Cina, India atau Melayu. Hubungan kami memang rapat antara satu sama lain, saya rasa ini sangat bagus dan orang muda mesti ikut jadi nanti mereka boleh ajar anak-anak pula," katanya ketika ditemui.

0 comments:

Post a Comment