a TEKS UCAPAN BAJET 2015 ~ zambry.my

Tuesday, December 9, 2014

TEKS UCAPAN BAJET 2015





TEKS UCAPAN
BAJET TAHUN 2015
NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN


Bismillahir Rahmanir Rahim

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani,

Selawat serta salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W


Yang Berhormat Dato’ Sri Yang Dipertua,

Saya mohon izin membawa usul-usul berikut:


Pertama:

Mengusulkan bahawa Rang Undang-undang yang dinamakan “Suatu Enakmen Bagi Menggunakan Sejumlah Wang Daripada Kumpulan Wang Disatukan Untuk Perkhidmatan Bagi Tahun 2015 Dan Bagi Memperuntukkan Wang Itu Untuk Perkhidmatan Bagi Tahun Itu” dibacakan bagi kali kedua.


Kedua:

Mengusulkan satu ketetapan yang berbunyi:

“Bahawa butir-butir dalam penyata yang dibentangkan sebagai Kertas Dewan Bilangan 36 Palang 2014, adalah dengan ini diumumkan menjadi tujuan yang mana Akta Kumpulan Wang Pembangunan 1966 itu boleh digunakan. Bahawa perbelanjaan sejumlah wang sebanyak tiga ratus empat puluh dua juta tujuh ratus sepuluh ribu ringgit (RM342,710,000) yang ditunjukkan dalam penyata tersebut adalah dengan ini diluluskan bagi tahun 2015. Seterusnya jumlah wang yang ditunjukkan berhadapan dengan tiap-tiap butir dalam penyata itu adalah dengan ini diperuntukkan bagi maksud-maksud yang ditetapkan.”

Dato’ Sri Yang Dipertua,

PENDAHULUAN

1.            Alhamdulillah, marilah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan kurnia dan rahmat-Nya, Negeri Perak Darul Ridzuan terus berada di dalam keadaan aman dan makmur. Ini membolehkan kita sekali lagi berhimpun di Dewan Negeri yang mulia ini, bagi mencari permuafakatan dan melunaskan tanggungjawab untuk manfaat rakyat dan negeri tercinta.

2.            Izinkan saya memulakan ucapan ini dengan memetik ayat suci al-Quran berbunyi:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang berbuat kerosakan ".

(Al-Qasas: Surah 28, Ayat 77)

3.            Ayat ini mengingatkan kita tentang peri pentingnya berada dalam keseimbangan untuk memenuhi tuntutan kehidupan di dunia tanpa melupakan tanggungjawab di akhirat dan juga peringatan untuk saling berbuat baik dan tidak melakukan kerosakan di atas muka bumi Allah. Menyedari hakikat ini, Kerajaan Negeri akan memastikan kesungguhan untuk membawa kesejahteraan dan kemakmuran rakyat dan berusaha untuk meraih keseimbangan antara keperluan ekonomi dan tanggungjawab sosial serta berada di landasan nilai-nilai yang tidak membawa kerosakan kepada kehidupan di muka bumi.

4.            Dengan latar belakang itu, penyediaan Bajet Negeri Perak bagi tahun 2015 dilandaskan atas prinsip yang mencakupi empat perkara asas iaitu dengan izin:
           
            Mampu                       -           Affordable                 -           A
            Realistik                     -           Realistic                     -           R
            Boleh dicapai           -           Achievable                -           A
            Mapan                        -           Sustainable              -           S

Singkatannya A.R.A.S.

5.            Prinsip A.R.A.S ini mengambil kira tahap kemampuan kewangan negeri, supaya ianya realistik dan boleh dicapai serta mapan.

6.            Dalam persekitaran yang kian mencabar, di mana belanja mengurus sentiasa meningkat setiap tahun, manakala sumber hasil negeri hanya meningkat pada kadar marginal berbanding peningkatan belanja mengurus, dan dalam masa yang sama hasrat menambah belanja pembangunan terus membara, maka hanya amalan perbelanjaan berhemah yang menjadi pilihan.



Dato' Sri Yang Dipertua,

7.            Sekilas imbau, sejak tahun 2009 hingga tahun 2014, jumlah hasil dan terimaan pembangunan negeri telah meningkat dari 711.84 juta ringgit kepada unjuran 970.14 juta ringgit, iaitu peningkatan sebanyak 258.3 juta ringgit atau 36.29 peratus. Bagi tempoh yang sama, peruntukan pembangunan telah meningkat dari 175.84 juta ringgit pada tahun 2009 kepada 338.98 juta ringgit pada tahun 2014, iaitu pertambahan sebanyak 163.14 juta ringgit atau 92.77 peratus. Peningkatan peruntukan pembangunan yang begitu ketara dalam tempoh tersebut adalah bukti kesungguhan Kerajaan Negeri yang diterajui Barisan Nasional dalam konteks mensejahterakan kehidupan rakyat dan memajukan negeri tercinta ini.


PRESTASI EKONOMI 2014 DAN PROSPEK EKONOMI 2015

8.            Pertumbuhan ekonomi dunia dijangka berkembang secara sederhana sehingga suku ketiga tahun 2014. Ia susulan perkembangan baik dalam aktiviti ekonomi di beberapa buah negara utama dunia seperti Amerika Syarikat, China, Jepun, United Kingdom dan beberapa negara Eropah yang merancakkan aktiviti perdagangan antarabangsa.

9.            Manakala bagi tahun hadapan, kejatuhan harga minyak mentah, penyusutan nilai ringgit serta ketidaktentuan harga komoditi, dijangka akan memberi kesan terhadap ekonomi secara keseluruhannya.

10.         Menginsafi suasana ini, Kerajaan Negeri akan terus komited untuk memperkasakan program-program kesejahteraan rakyat dalam bajet kali ini. Ia bertepatan dengan pendekatan ekonomi rakyat (people’s economy) yang diketengahkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri semasa membentangkan Bajet Negara Tahun 2015. Antara lain Yang Amat Berhormat Perdana Menteri menyebut, “... ekonomi keperluan rakyat menjadi paksi dan pegangan dalam mendahulukan kepentingan rakyat. Barulah nanti apabila kita mencapai status Negara Maju, nikmat kekayaan dan kemakmuran sebenar negara akan melimpah ke kaki-kaki halaman serta mengetuk pintu-pintu rumah setiap rakyat di negara ini. InsyaAllah.”

Dato' Sri Yang Dipertua,


KELUARAN DALAM NEGARA KASAR (KDNK) NEGERI PERAK

11.         Berdasarkan kepada prestasi pertumbuhan ekonomi negara pada suku pertama, kedua dan ketiga tahun 2014, Negeri Perak dijangka dapat mengekalkan momentum pertumbuhan pada kadar 5 hingga 6 peratus pada tahun 2014 dan 2015. Pertumbuhan itu dijangkakan akan terus disumbangkan oleh sektor perkhidmatan dan pembuatan.

Pelaburan

12.         Negeri Perak terus mendapat keyakinan pelabur. Sehingga Julai 2014, pelaburan di sektor pembuatan di Negeri Perak yang diluluskan oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berjumlah 928.07 juta ringgit yang terdiri daripada 358.02 juta ringgit pelaburan asing dan 570.05 juta ringgit pelaburan tempatan. Pelaburan yang diluluskan ini melibatkan sebanyak 15 projek dan mewujudkan kira-kira 1,900 peluang pekerjaan.

13.         Kerajaan Negeri juga telah menerima permohonan untuk membangunkan sebuah kilang peleburan besi waja bermutu tinggi bernilai 840 juta dollar Amerika ataupun 2.68 bilion ringgit yang bakal ditempatkan di Hilir Perak. Projek ini sedang dalam pertimbangan untuk kelulusan lesen pengilangan oleh MIDA.

14.         Bagi memastikan kemasukan pelaburan berkualiti yang berterusan, Kerajaan Negeri sentiasa berusaha mewujudkan suasana mesra pelabur dan kondusif. Antaranya dengan menyediakan kawasan perindustrian bertaraf antarabangsa seperti Perak Eco Hub di daerah Hilir Perak dan Perak Hi Tech Park di Chemor yang dapat menyokong pembangunan industri terutama industri berteknologi tinggi. Pasukan Petugas Pemudah Cara Perniagaan (PEMUDAH) juga turut memainkan peranan sebagai pemboleh dengan izin (enabler) bagi merangsang kemasukan pelaburan ke Negeri ini.


Dato’ Sri Yang Dipertua,


RANCANGAN MALAYSIA KE-SEPULUH (RMKe-10)



16.         Bagi projek-projek RMKe-10 di bawah peruntukan Kerajaan Negeri, siling berjumlah 1.6 bilion ringgit telah diluluskan untuk tempoh 2011 hingga 2015. Sehingga 1 Disember 2014, sebanyak 1.11 bilion ringgit atau 70 peratus telah dibelanjakan di bawah Bajet Pembangunan negeri.

17.         Pada kesempatan ini, saya bagi pihak Kerajaan Negeri ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan atas kelulusan tiga projek keutamaan negeri sebagai projek tambahan yang akan dilaksanakan mulai tahun 2015. Ketiga-tiga projek tersebut adalah Hospital Seri Iskandar bernilai 120 juta ringgit, Kolej Kemahiran Tinggi MARA di Selama bernilai 200 juta ringgit, dan Klinik Kesihatan Manjoi (Jenis 3) bernilai kira-kira 30 juta ringgit. Ketiga-tiga projek ini yang bernilai 350 juta ringgit telah diluluskan walaupun ianya tidak tersenarai dalam RMKe-10.

Dato’ Sri Yang Dipertua,
bilion ringgit eruntukan rbelanjaanya telah mencapai annya pada tahun 2013

LEBUH RAYA PERSISIRAN PANTAI BARAT (LPPB)

18.         Kita juga bersyukur keputusan kerajaan untuk melaksanakan Projek Lebuh Raya Persisiran Pantai Barat (LPPB) sepanjang 233 kilometer dengan anggaran kos pembangunan sebanyak 6 bilion ringgit dan dijangkakan siap dalam tempoh 5 tahun.

19.         Pembinaan LPPB ini sudah pastinya akan merangsang pertumbuhan ekonomi di sepanjang lebuh raya berkenaan. Ini ditambah lagi apabila ianya akan menghubungkan terus ke Pelabuhan Klang dengan Pelabuhan Lumut yang akan memberi manfaat kepada sektor industri di kawasan perindustrian Bagan Datoh dan Lumut serta kawasan-kawasan perindustrian lain yang berhampiran.

20.         Selain daripada itu, saya juga ingin memaklumkan permohonan Kerajaan Negeri bagi Projek Menaik taraf Laluan FT60 dari Damar Laut ke Changkat Jering sepanjang 19 kilometer telah pun diluluskan pada 14 November 2014 oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri. Projek ini melibatkan Pakej 1 antara Kg. Batu 3 ke Segari dan Pakej 2A antara Segari ke Kg. Sungai Batu. Projek ini akan menelan belanja sebanyak 247.5 juta ringgit.

Dato’ Sri Yang Dipertua,


WILAYAH EKONOMI KORIDOR UTARA (NCER)


22.         Peranan Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) yang mempromosi dan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan sosial khususnya di kawasan utara Negeri Perak di dalam sektor pertanian, pembuatan, pelancongan dan sektor pembangunan modal insan amat dihargai oleh Kerajaan Negeri Perak. Malah, NCIA kini telah memasuki Fasa ke-2 pembangunannya iaitu dari tahun 2013 sehingga tahun 2020 dengan meluaskan peranan sektor swasta dalam pembangunan ekonomi.

Dato’ Sri Yang Dipertua,


BAJET TAHUN 2015

23.         Bajet Tahun 2015 disediakan dengan unjuran Hasil dan Terimaan Pembangunan sebanyak satu bilion, empat ratus lima puluh tujuh ribu ringgit (RM1,000,457,000) yang terdiri dari Hasil Cukai, Hasil Bukan Cukai dan Terimaan Bukan Hasil berjumlah 960.46 juta ringgit dan Terimaan Pembangunan 40 juta ringgit.

24.         Anggaran Perbelanjaan Mengurus tahun 2015 di bawah Maksud Tanggungan dan Bekalan dicadangkan sebanyak 707.81 juta ringgit. Ia merangkumi 318.35 juta ringgit bagi perbelanjaan emolumen, 254.28 juta ringgit bagi perkhidmatan dan bekalan, 13.21 juta ringgit bagi pembelian aset, 119.47 juta ringgit untuk Pemberian dan Kenaan Bayaran Tetap serta 2.5 juta ringgit untuk lain-lain perbelanjaan.

25.         Peruntukan Pembangunan tahun 2015 pula disediakan sebanyak 342.71 juta ringgit di mana sektor sosial dan kesejahteraan rakyat menerima agihan tertinggi iaitu 152.47 juta ringgit, diikuti peruntukan untuk infrastruktur berjumlah 152.04 juta ringgit dan 38.20 juta ringgit untuk sektor ekonomi.

26.         Dengan mengambil kira unjuran Hasil dan Terimaan Pembangunan berjumlah satu bilion, empat ratus lima puluh tujuh ribu ringgit(RM1,000,457,000) serta Perbelanjaan Mengurus dan Pembangunan berjumlah satu bilion, lima puluh juta, lima ratus lapan belas ribu, empat ratus tujuh puluh tiga ringgit (RM1,050,518,473), Bajet Tahun 2015 diunjurkan sebagai bajet defisit sebanyak 50.06 juta ringgit.

Dato’ Sri Yang Dipertua,


FOKUS BAJET TAHUN 2015

27.         Melalui penglibatan setiap golongan rakyat dan kerjasama yang kuat antara anggota pentadbiran serta perkhidmatan awam, Kerajaan Negeri akan terus berusaha membangunkan Negeri Perak ke arah kehidupan yang lebih berkualiti.

28.         Untuk itu, bertemakan PERAK AMANJAYA, RAKYAT TERPELIHARA, Bajet Tahun 2015 akan memberi tumpuan kepada lima (5) fokus utama iaitu:

Pertama:       Merancakkan Pertumbuhan Ekonomi Yang Berkualiti Dan Lestari;


Ketiga:           Mengupayakan Modal Insan Yang Cemerlang;

Keempat:      Memperkukuhkan Sistem Penyampaian Perkhidmatan Awam Serta Mengeratkan Kerjasama Awam dan Swasta; dan

Kelima:          Mempertingkatkan Kapasiti Dan Jaringan Infrastruktur Serta Kemudahan Awam.




FOKUS PERTAMA: MERANCAKKAN PERTUMBUHAN EKONOMI YANG BERKUALITI DAN LESTARI

29.                     Usaha-usaha membangunkan Negeri Perak dan membela kesejahteraan rakyat masih lagi berteraskan kepada Pelan Pembangunan Perak Amanjaya, yang mengandungi tujuh (7) Bidang Keberhasilan Utama (KRA). Usaha-usaha tersebut telah mulamenampakkan hasil yang ketara.


30.         Pembangunan Bandar Meru Raya oleh Kumpulan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (Kumpulan PKNP) akan dirancakkan lagi dengan pembangunan sebuah taman tema berasaskan animasi iaitu Animation Theme Park dengan izin yang bernilai 400 juta ringgit dan dijangka siap pada hujung tahun 2015. Pembangunan Animation Theme Park ini bakal disokong oleh pembangunan Water Park & Ice Park, Theme Hotel & Service Apartment, Bulatan 18, Restoran Rumah Melayu dan Central Business District. Kesemua projek-projek di Bandar Meru Raya dirangka untuk menjadikan ianya sebuah bandar yang bersifat 'self-contained' dengan izin, bersepadu, efisien dan moden dengan persekitaran yang berkualiti yang sesuai untuk kehidupan, pekerjaan, perniagaan serta aktiviti riadah.


31.         Selain Bandar Meru Raya, Kumpulan PKNP juga sedang giat melaksanakan pembangunan bandar baru di Bandar Tapah Road yang telah dimulakan pembinaan fasa pertamanya pada tahun 2014. Perancangan sedang dibuat bagi membangunkan Bandar Pelabuhan Rungkup dan Bandar Satelit Batu Kurau agar ia dapat merancakkan pembangunan sosioekonomi masyarakat setempat.

32.         Bagi pembangunan semula pekan-pekan kecil, sehingga kini, pembangunan pekan Ijok, Trong dan Sauk telah dimulakan oleh Kumpulan PKNP dan dijangka siap sepenuhnya pada akhir 2014. Manakala pembangunan pekan Kubu Gajah dan Lekir dijangka siap pada tahun 2015. Selain itu, sebelas (11) lagi pekan kecil juga telah dimulakan pembangunannya iaitu Pekan Simpang Lima Kerian, Pekan Gunung Semanggol, Pekan Kampung Slim, Pekan Changkat Jong, Pekan Bagan Datoh, Pekan Manong, Pekan Lawin, Pekan Bandariang, Pekan Tanjung Tualang, Pekan Temoh dan Pekan Sungai Manik. Secara keseluruhan, sebanyak 41 buah pekan kecil sedang dirancang untuk dibangunkan oleh Kumpulan PKNP.

Dato’ Sri Yang Di Pertua,

Meneruskan Agenda Pembangunan Lestari

33.         Semasa membentangkan Bajet Tahun 2014 yang lalu, Kerajaan Negeri telah menyatakan hasrat dan iltizam untuk menguruskan hutan-hutan simpan melalui amalan Pengurusan Hutan Secara Berkekalan dengan izin Sustainable Forest Management (SFM). Oleh itu, sukacita dimaklumkan bahawa satu juta hektar kawasan berhutan di Negeri Perak telah diwartakan sebagai Hutan Simpan Kekal yang diuruskan dengan amalan Pengurusan Hutan Secara Berkekalan. Ini menjadikan hampir 50 peratus daripada keluasan tanah negeri diliputi dengan kawasan berhutan. Malah, Jabatan Perhutanan Negeri Perak juga telah memperoleh Sijil Pengurusan Hutan mengikut piawaian Malaysian Criteria & Indicator (Hutan Asli). Penganugerahan Sijil Pengurusan Hutan tersebut adalah satu manifestasi membuktikan kawasan berhutan di Negeri Perak telah diuruskan secara berkekalan berdasarkan kriteria pengurusan bertaraf antarabangsa dan ini bertepatan dengan KRA-7Perak Amanjaya iaitu Amalan Mesra Alam dan Kelestarian Sumber.

34.         Pada November 2014, Persidangan Pengurusan Hutan Paya Bakau Matang telah berjaya diadakan yang melibatkan penyelidik tempatan dan antarabangsa, pengurus-pengurus hutan, pertubuhan bukan Kerajaan dan masyarakat setempat. Ia merupakan medan perkongsian idea dan kepakaran dalam usaha memantapkan pengurusan mampan Hutan Paya Bakau Matang yang turut dikenali sebagai The World's Best Managed Mangrove Forest, seperti yang dilaporkan di dalam pelbagai jurnal saintifik antarabangsa.

35.         Lanjutan daripada kejayaan Jabatan Perhutanan Negeri Perak mencapai sasaran bagi Program Tanaman 1 juta Pokok Negeri Perak pada tahun 2013, Kerajaan Negeri telah melancarkan sasaran Tanaman 2 Juta Pokok Negeri Perak pada November 2013.  Pada 25 November 2014, jumlah pokok-pokok hutan yang ditanam di seluruh Negeri Perak telah mencapai bilangan lima juta pokok, jauh melebihi sasaran yang ditetapkan. Pencapaian cemerlang ini dicapai dengan usaha keras dan kerjasama semua pihak seperti masyarakat setempat, pelajar sekolah dan lain-lain lagi melalui pelbagai Program Perhutanan Sosial yang diperkenalkan oleh pihak Jabatan Perhutanan Negeri Perak.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

36.         Selain memberi fokus terhadap pembangunan hutan secara berkekalan, Kerajaan Negeri juga akan membangunkan Geopark Lembah Kinta yang meliputi Daerah Kinta dan Kampar seluas hampir 2,000 kilometer persegi. Pada tahun 2014, Kerajaan Negeri telah memperuntukkan 500 ribu ringgit bagi Geopark Lembah Kinta. Sehingga kini, peta terperinci kawasan berkenaan telah dikenal pasti di samping kerja-kerja pengumpulan maklumat yang giat dilakukan serta penganjuran aktiviti pelancaran dan publisiti bagi mengukuhkan lagi jenama Geopark Lembah Kinta.

37.         Sehubungan itu, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan sebanyak 500 ribu ringgit kepada 1 juta ringgit pada tahun 2015 untuk melaksanakan pelbagai program berbentuk pendidikan dan penerangan, penyelidikan, publisiti, pembentangan kertas kerja di Simposium Geopark Network Asia Pasifik dan penyediaan prasarana pengurusan serta Pelan Pembangunan Geopark Lembah Kinta.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Memacu Sektor Pertanian, Penternakan dan Pelancongan

Pertanian

38.         Bagi memperkukuhkan rantaian bekalan makanan serta membantu warga tani di negeri ini meningkatkan pendapatan mereka, Kerajaan Negeri akan terus memberi keutamaan kepada sektor pertanian dengan peruntukan sebanyak 8 juta ringgit pada tahun 2015. Program yang akan dilaksanakan memberi fokus kepada pembangunan industri tanaman makanan, pembangunan keupayaan, kemahiran dan menjana ekonomi petani terutamanya golongan belia menerusi aktiviti pengembangan, bimbingan dan rundingan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran usahawan tani.


Penternakan

39.         Begitu juga dengan kepentingan sektor penternakan yang selari dengan sektor pertanian dalam menjamin rantaian bekalan makanan yang mencukupi. Oleh yang demikian, Kerajaan Negeri akan menyediakan 9 juta ringgit pada tahun 2015 yang akan digunakan bagi merancakkan pembangunan komoditi ruminan, membangunkan zon industri makanan ternakan serta perkhidmatan sokongan dan teknikal yang lain.

Pelancongan

40.         Sempena sambutan 'Malaysia Year of Festivals’ pada tahun 2015, Kerajaan Negeri turut menyusun pelbagai strategi bagi merancakkan industri pelancongan dengan sasaran kedatangan pelancong seramai 5.5 juta orang ke Negeri Perak. Untuk itu, Kerajaan Negeri bersetuju menambah peruntukan sebanyak 500 ribu ringgit kepada 8.5 juta ringgit pada tahun 2015 bagi memperbanyakkan aktiviti pelancongan dan memperluaskan promosi meliputi pelancong domestik dan antarabangsa seperti negara-negara Arab, Jepun, Korea, China dan juga Barat.

41.         Kedatangan pelancong terutama di dalam industri ekopelancongan dan pelancongan kesihatan ke Negeri Perak juga dapat ditingkatkan lagi melalui perkhidmatan penerbangan yang disediakan oleh Firefly, Malindo Air dan YOU Wings (Sriwijaya Air). Setakat Disember 2014, tiga syarikat penerbangan tersebut mengendalikan penerbangan terus dua hala dari Subang, Johor Bahru, Singapura dan Medan ke Ipoh. Kejayaan ini adalah hasil dari usaha gigih Kerajaan Negeri menambah baik, sekali gus menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh yang melibatkan kos 37.6 juta ringgit, serta pelbagai inisiatif untuk mempromosikannya.


42.         Ini ditambah lagi dengan penganjuran pelbagai persidangan dan seminar antarabangsa dan program pelancongan sukan di Negeri Perak. Antara persidangan antarabangsa yang berjaya diadakan adalah World Conference on Islamic Thought and Civilization (WCIT) dan Pangkor International Development Dialogue (PIDD). PIDD merupakan platform persidangan antarabangsa yang bertujuan untuk menggalakkan perkongsian dan pertukaran ilmu, maklumat, idea serta pengalaman di dalam pembangunan bidang-bidang tertentu secara global oleh pakar-pakar luar negara serta meletak dan menaikkan nama Negeri Perak di mata dunia. Bagi tujuan itu, Kerajaan Negeri akanmeneruskan peruntukan untuk Program Persidangan dan Seminar Antarabangsa serta Program Pelancongan Sukan yang masing-masing diperuntukkan 3 juta ringgit pada tahun 2015.


Pembangunan Peniaga-peniaga Kecil dan Usahawan

43.         Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBU) ditubuhkan sebagai wadah bagi mengupayakan semula masyarakat dari segenap bangsa dan latar belakang terutama bagi meningkatkan taraf kehidupan golongan terkebawah, antaranya melalui pembangunan peniaga-peniaga kecil dan usahawan.

44.         Melalui perkhidmatan ini, dan selaras dengan KRA-1 iaitu Agihan dan Pembangunan Seimbang terdapat 4 program yang akan terus dilaksanakan pada tahun 2015 iaitu Skim Iktisad Bina Upaya (IBU), Skim Mikro Kredit Amanjaya Belia Niaga, Skim Pembiayaan Kluster Ekonomi Keluarga dan Kiosk Amanjaya dengan jumlah keseluruhan peruntukan sebanyak 7 juta ringgit. Ia merangkumi Skim Iktisad Bina Upaya sebanyak 4 juta ringgit, Skim Mikro Kredit Amanjaya Belia Niaga, Skim Pembiayaan Kluster Ekonomi Keluarga dan Kiosk Amanjaya dengan masing-masing diperuntukkan sebanyak 1 juta ringgit. Sehingga November 2014, pinjaman berjumlah 4.33 juta ringgit telah diluluskan bagi tujuan tersebut.

45.         Dalam usaha menambah baik program-program sedia ada ini, Kerajaan Negeri akan memantapkan proses saringan permohonan bagi memastikan pemohon yang benar-benar layak dan berminat diberikan keutamaan serta dapat mewujudkan sifat benar-benar ingin berniaga di kalangan pemohon.



FOKUS KEDUA: MENJANA PERTAMBAHAN HASIL NEGERI DAN MEMANTAPKAN PROGRAM KESEJAHTERAAN RAKYAT SECARA INKLUSIF


46.         Menjana pendapatan negeri yang mampan merupakan cabaran besar dalam menyediakan mana-mana bajet tahunan negeri, terutama Bajet Tahun 2015 yang merupakan pelengkap kepada Rancangan Malaysia ke-10. Ianya lebih mencabar kerana punca utama hasil negeri tidak berubah iaitu daripada sumber tanah, air dan hutan, tetapi kos operasi semakin bertambah.

Memperkasa sektor perlombongan

47.         Sektor perlombongan yang suatu ketika dahulu menjadi ikon Negeri Perak akan kembali dimajukan melalui penglibatan aktif Perbadanan Menteri Besar (PMB) dan ianya dijangka mampu menjana hasil yang tinggi kepada Kerajaan Negeri. Di bawah PMB, sektor perlombongan akan dibangunkan melalui pembangunan industri huluan dengan melaksanakan dan memantapkan aktiviti perlombongan dan kuari secara lestari. Di samping itu, PMB sedang menyediakan Pelan Tindakan Pembangunan Mineral Negeri Perak agar negeri ini mampu menambah kepada pengeluaran bijih timah dunia menjelang tahun 2020. Ia turut melibatkan pembangunan kawasan bekas lombong terutamanya di sekitar Ipoh, penubuhan Lembah Timah (Tin Valley) di Pengkalan Hulu serta meningkatkan pelaburan dalam industri hiliran.


Memantapkan Program Kesejahteraan Rakyat

48.         Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional telah memperkenalkan pelbagai program yang bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan rakyat. Ini melibatkan penjanaan sosioekonomi, membasmi kemiskinan, perumahan rakyat, bantuan kebajikan, menambah baik keselesaan dan kualiti hidup serta memperkukuhkan penglibatan masyarakat pelbagai agama dan bangsa.

49.         Sehubungan itu, Bajet Tahun 2015 akan meneruskan dan memantapkan program-program kesejahteraan rakyat sedia ada serta melakukan penambahbaikan di mana perlu.

Dato’ Sri Yang Dipertua,


50.         Usaha berterusan dalam pembasmian kemiskinan sentiasa menjadi perhatian utama Kerajaan Negeri di bawah Barisan Nasional sejak selepas merdeka. Namun, fenomena kemiskinan akan sentiasa berlaku dan boleh berulang mengikut keadaan ekonomi dan persekitaran yang sentiasa berubah. Untuk itu, peranan pihak Kerajaan adalah untuk menyediakan lonjakan rangsangan kepada pelbagai kategori golongan miskin ini agar berupaya meletakkan diri mereka di atas tangga pembangunan dan jaringan keselamatan sosial.

51.         Justeru itu, pelbagai usaha pembasmian kemiskinan serta pemberian bantuan kepada golongan miskin tegar dan miskin akan terus menjadi agenda utama pihak kerajaan sama ada oleh Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri.

52.         Program Bantuan Rumah atau dikenali sebagai Projek Infra Bina Upaya di bawah YBU sangat signifikan dalam membantu menyediakan rumah kediaman yang selamat dan selesa kepada golongan terkebawah. Sehingga November 2014, kesemua 5 juta ringgit telah dibelanjakan bagi kerja-kerja membina baru dan membaik pulih 584 unit rumah. Bagi terus menyokong program tersebut, peruntukan 5 juta ringgit akan diteruskan pada tahun 2015.

53.         Selain itu, Program Bantuan Barangan Makanan untuk keluarga yang kurang berkemampuan juga akan diteruskan dengan peruntukan juta ringgit pada tahun 2015. Untuk rekod, bagi tahun 2014, sehingga November sebanyak 3.9 juta ringgit telah dibelanjakan bagi tujuan tersebut.

54.         Begitu juga dengan Bantuan Wang Tunai Perayaan di mana Kerajaan Negeri akan meneruskan peruntukan 1 juta ringgit pada tahun 2015.

55.         Peranan penting Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dalam memberikan perkhidmatan sosial kepada setiap lapisan masyarakat bermula dari sekecil bayi sehingga ke akhir hayat amat dihargai oleh Kerajaan Negeri.

56.         Sejak pembentangan Bajet tahun 2010, Kerajaan Negeri telah menambah peruntukan sebanyak 2.0 juta ringgit pada setiap tahun untuk Bantuan Am Jabatan Kebajikan Masyarakat. Ini menunjukkan komitmen Kerajaan Negeri dalam membela nasib rakyat. Lanjutan kepada komitmen tersebut, Kerajaan Negeri bersetuju untuk menambah lagi peruntukan Bantuan Am sebanyak 2.0 juta ringgit menjadi26.84 juta ringgit pada tahun 2015. Peningkatan ini membolehkan penerima bantuan am menerima kadar bantuan yang lebih tinggi iaitu 150 ringgit sebulan. Sehingga November 2014, seramai 9,883 orang telah menerima bantuan am tersebut dengan jumlah bantuan sebanyak19.1 juta ringgit.

57.         Kerajaan Negeri juga akan meneruskan peruntukan sebanyak 3 juta ringgit pada tahun 2015 untuk Skim Tabaruk iaitu bantuankhairat kematian. Bagi memudahkan proses di bawah program ini, pendaftaran peserta telah dimansuhkan mulai September 2014 supaya dapat diperluaskan berpandukan senarai penerima bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Baitulmal dan PERKESO, Orang Kelainan Upaya (OKU) yang berdaftar dengan JKM, Ketua Isi Rumah Miskin Tegar e-Kasih dan Orang Asli, warga tua miskin tegar, para pesara tentera, polis dan guru, imam, bilal, siak, paderi, sami Hindu dan Buddha, Ketua-ketua Kampung dan ahli Persatuan Pengedar-pengedar akhbar Negeri Perak. Sehingga Ogos 2014, seramai 245 waris telah menerima bantuan khairat kematian bernilai 245 ribu ringgit.

58.         Bagi membantu rakyat di pedalaman dan luar bandar mendapatkan barangan runcit dan keperluan asas pada harga yang berpatutan, Kerajaan Negeri telah melancarkan Kedai Bergerak 1 Amanjaya (KB1AJ) yang merupakan sebuah kedai bergerak yang menyokong dan memperluaskan lagi konsep Kedai Rakyat 1 Malaysia yang sedia ada. Untuk terus menyokong Kedai Bergerak 1 Amanjaya ini, peruntukan khusus sebanyak 500 ribu ringgit akan disediakan mulai tahun 2015.

59.         Kebajikan anak yatim dan warga tua terus diberi perhatian oleh Kerajaan Negeri. Sehubungan itu, peruntukan 1.0 juta ringgit akan diteruskan pada tahun 2015 untuk penjagaan kebajikan anak yatim yang akan disalurkan melalui pusat-pusat jagaan anak yatim yang berdaftar di Negeri Perak.

60.         Begitu juga peruntukan 150 ribu ringgit untuk warga tua akan diteruskan melalui bantuan pengurusan di tujuh (7) buah pusat jagaan warga tua yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat di Negeri Perak berdasarkan bantuan per kapita 300 ringgit seorang.

61.         Sukacita juga dimaklumkan, buat pertama kalinya Kerajaan Negeri akan menyediakan perkhidmatan perlindungan insurans atau takaful berkelompok untuk Ketua Kampung Tradisional dan Kampung Baru. Untuk itu, peruntukan sebanyak 100 ribu ringgit akan disediakan mulai tahun 2015.

62.         Di bawah Program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR), Lembaga Air Perak masih meneruskan bantuan kepada rakyat miskin melalui program subsidi bekalan air percuma sebanyak 20 meter padu sebulan kepada mereka yang layak. Sejak dilaksanakan dari tahun 2009, Lembaga Air Perak telah membelanjakan sebanyak 5.26 juta ringgit bagi subsidi ini dan sehingga Oktober 2014, seramai 10,900 keluarga telah menikmatinya.

63.         Dalam pada itu, mulai tahun 2013, Lembaga Air Perak juga telah meluaskan pemberian subsidi bekalan air percuma ini kepada rumah-rumah ibadat di Negeri Perak. Sejumlah 120 ribu ringgit telah dibelanjakan pada tahun 2013 dan bagi tahun ini sehingga Oktober, perbelanjaan yang terlibat adalah sebanyak 90 ribu ringgit.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Pengupayaan NGO dan Aktiviti Kemasyarakatan

64.         Peranan dan penglibatan masyarakat secara berpersatuan atau NGO bersama Kerajaan Negeri dalam membangunkan negeri sentiasa diberikan perhatian. Malah kumpulan NGO inilah yang membantu Kerajaan dalam membentuk dan membangunkan sesuatu bangsa dan masyarakat sama ada dalam aspek politik dan sosial, hubungan kaum dan agama, alam sekitar, pendidikan, kesihatan, kebajikan dan pelbagai lagi. Ini bertepatan bagi mencapai KRA-5 Perak Amanjaya iaitu Angkatan Generasi Muda yang Partisipatif dan Keharmonian Masyarakat.

65.         Oleh itu, sebagai menyokong pengisytiharan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri bahawa tahun 2015 sebagai tahun pemerkasaan NGO dan kesukarelawan atau MyNGO 2015, maka Kerajaan Negeri akan terus menyediakan peruntukan sebanyak 11 juta ringgit pada tahun 2015. Ia merangkumi 6 juta ringgit untuk Program Pembangunan NGO, 3 juta ringgit untuk Program Pembangunan Wanita dan Kebajikan serta 2 juta ringgit untuk Program Pengupayaan Generasi Muda. Sehingga November 2014, sebanyak 7.98 juta ringgit telah dibelanjakan bagi tujuan tersebut.

66.         Selain itu, peruntukan 4 juta ringgit termasuk 500 ribu ringgit untuk kaum Sikh akan diteruskan pada tahun 2015 di bawah Hal Ehwal Bukan Islam. Peruntukan tersebut akan digunakan untuk pembangunan minda dan sosioekonomi serta aktiviti-aktiviti masyarakat Bukan Islam di Negeri Perak.

67.         Institusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) diiktiraf sebagai badan perantara masyarakat kampung dengan Kerajaan Negeri dalam arus pembangunan. Institusi JKKK juga bertindak sebagai mata dan telinga Kerajaan dalam memastikan keselamatan kampung serta penyelaras aktiviti pembangunan di peringkat luar bandar. Semestinya JKKK perlu diperkuatkan dengan kemampuan menganjurkan pelbagai aktiviti masyarakat. Oleh yang demikian, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan tahunan untuk setiap JKKKdari 3 ribu ringgit kepada 5 ribu ringgit setahun. Ini melibatkan tambahan peruntukan sebanyak 1.64 juta ringgit kepada 4.1 juta ringgit.

68.         Peranan dan penglibatan masyarakat Orang Asli dalam arus kemajuan negara perlu sentiasa digarap dan dirangsang agar mereka lebih berdaya maju dan berdaya saing. Sehubungan itu, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan sebanyak 200 ribu ringgit kepada 1.7 juta ringgit di bawah Program Pengupayaan Orang Asli pada tahun 2015. Peruntukan tersebut akan digunakan untuk pelbagai aktiviti pembangunan minda dan masyarakat Orang Asli.

69.         Kerajaan Negeri telah berikrar untuk memerangi najis dadah sehingga ke akar umbi dengan meletakkan misi Perak Bebas Dadah, Negeri Perak Amanjaya. Susulan itu, Kerajaan Negeri sedang menyediakan Pelan Strategik mulai 2015 sehingga 2020 dengan memberi tumpuan kepada enam strategi utama iaitu pekerja bebas dadah, pelajar bebas dadah, keluarga bebas dadah, komuniti bebas dadah, pemutihan kawasan panas dan pembanterasan dadah di peringkat mukim. Lantaran itu, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan untukProgram Pencegahan Najis Dadah sebanyak 500 ribu ringgit menjadi 1 juta ringgit pada tahun 2015. Amanah ini amatlah berat, namun kita mampu merealisasikannya melalui kerjasama semua pihak yang merentasi sempadan politik dan agama.

70.         Komitmen terhadap pencegahan jenayah sentiasa menjadi perhatian kepada Kerajaan Negeri. Oleh yang demikian, peruntukan bagiProgram Pencegahan Jenayah sebanyak 1 juta ringgit akan terus disediakan pada tahun 2015. Dengan peruntukan tersebut, pelbagai program pencegahan jenayah akan dapat dilaksanakan, sebagaimana program pencegahan najis dadah.

71.         "Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat". Memupuk perpaduan di kalangan masyarakat yang berbilang kaum amat penting khususnya di Negeri Perak. Melalui perpaduan, suasana harmoni dan keamanan akan menjurus kepada kenikmatan pembangunan ekonomi dan sosial.

72.         Sukan diakui menjadi instrumen memupuk dan menjalin perpaduan dan persefahaman antara kepelbagaian kaum, bangsa dan negara, di samping dapat membentuk masyarakat yang sihat. Oleh itu, pada tahun 2014, buat pertama kalinya, Kerajaan Negeri telah menyediakan peruntukan 1 juta ringgit untuk program-program Sukan Massa. Menyedari kepentingan sukan, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan untuk sukan massa sebanyak 500 ribu ringgit menjadi 1.5 juta ringgit pada tahun 2015.

73.         Turut akan ditambah adalah peruntukan untuk sukan Orang Kelainan Upaya (OKU) di mana Kerajaan Negeri akan menambah 300 ribu ringgit menjadi 500 ribu ringgit pada tahun 2015. Dengan tambahan tersebut, pemberian bayaran insentif yang lebih baik dan pelbagai aktiviti pembangunan sukan OKU akan dapat dilaksanakan.


74.         Program-program integrasi sosial, kebudayaan, pendidikan dan ekonomi perlu diterapkan di kalangan masyarakat agar dapat mewujudkan sifat toleransi dan penerimaan kepelbagaian yang akhirnya menjurus kepada perpaduan masyarakat. Justeru itu, pada tahun 2015, Kerajaan Negeri akan meneruskan peruntukan sebanyak 700 ribu ringgit bagi menjalankan program-program perpaduan dan 300 ribu ringgit untuk program Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA).

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Perumahan Mampu Milik Untuk Rakyat


75.         Kerajaan Negeri amat menyedari tentang keperluan menyediakan rumah mampu milik untuk rakyat Negeri Perak yang berpendapatan rendah dan sederhana. Ini selaras dengan janji atau manifesto pilihan raya Barisan Nasional untuk menyediakan 20,000 perumahan mampu milik untuk golongan berpendapatan sederhana ke bawah dan juga golongan muda yang akan dilaksanakan oleh pihak Kerajaan dan swasta. Malah, ini juga menyokong kepada pencapaian KRA-1 Perak Amanjaya iaitu Agihan dan Pembangunan Seimbang.

76.         Untuk itu, Kumpulan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak telah diamanahkan untuk membina 10,000 unit rumah mampu milik sehingga akhir tahun 2018. Sehingga kini, sebanyak 1,680 unit rumah akan dimulakan pembinaannya di Pekan Tapah Road dan 1,720 unit rumah di Bandar Meru Raya. Kawasan-kawasan lain yang dijangka akan memulakan proses pembinaan rumah mampu milik pada tahun 2015 adalah Kamunting Raya, Ulu Bernam Timur, Pengkalan Raya, Hulu Kinta, Taman Trong Bakti, Segari dan Slim River. Pihak Kumpulan PKNP telah mengenal pasti kawasan-kawasan baru di serata Negeri Perak dan kajian kesesuaian sedang dilakukan bagi menentukan projek-projek berdaya maju seterusnya.

77.         Kerajaan Negeri juga sedang dalam perbincangan bersama Perbadanan PR1MA Malaysia untuk membangunkan lebih banyak rumah mampu milik di Negeri Perak.

78.         Di bawah Skim Rumah Insan Amanjaya (SRIA), peruntukan sebanyak 8 juta ringgit telah disediakan pada tahun 2013 dan 5 juta ringgit pada tahun 2014. Ia selari dengan hasrat Kerajaan Negeri untuk mewujudkan dana berbentuk “Rolling Plan” sebanyak 60 juta ringgitdalam tempoh lima tahun bagi penyediaan perumahan untuk rakyat. Seterusnya, pengukuhan komitmen Kerajaan Negeri diteruskan pada tahun 2015 di mana Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan sebanyak 5 juta ringgit menjadi 10 juta ringgit. Ini menjadikan jumlah kumulatif sehingga 2015 sebanyak 23 juta ringgit.

79.         Selain itu, peruntukan 7.19 juta ringgit akan disediakan untuk dua Program Perumahan Rakyat (PPR) iaitu PPR Daerah Hilir Perak dan PPR Kerian yang akan siap pada tahun 2015. Kedua-dua projek tersebut merupakan projek sambungan dan ianya mengandungi 150 unit rumah pangsa di PPR Hilir Perak dan 100 unit rumah teres di PPR Kerian.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Program-program yang diteruskan

80.         Beberapa insentif dan kemudahan lain yang telah diumumkan semasa pembentangan Bajet-bajet yang lalu akan diteruskan, termasuklah:

i)                   Bayaran elaun tambahan sebanyak 200 ringgit sebulan berserta elaun khas sebanyak 50 ringgit sebulankepada Ketua Kampung;

ii)                  Anugerah menunaikan ibadah fardu Haji atau umrah kepada Ketua Kampung berdasarkan kawasan Dewan Undangan Negeri;

iii)                 Bayaran elaun tambahan 150 ringgit sebulan kepada Ketua Kampung Baru, Kampung Bagan dan Kampung Rangkaian;

iv)                 Bayaran elaun tambahan kepada guru-guru KAFA sebanyak 200 ringgit sebulan;

v)                  Bayaran elaun bulanan 200 ringgit kepada bilal dan siak;

vi)                 Sumbangan 100 ribu ringgit kepada Persatuan Bekas Tentera Malaysia Bahagian Perak;

vii)               Sumbangan 100 ribu ringgit kepada Persatuan Bekas Polis Malaysia Negeri Perak; dan

viii)              Sumbangan 100 ribu ringgit kepada Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Bahagian Negeri Perak.


Dato’ Sri Yang Dipertua,



FOKUS KETIGA:  MENGUPAYAKAN MODAL INSAN YANG CEMERLANG


81.         Pelaburan di dalam pembangunan modal insan tidak pernah tertera dengan jelas di dalam penyata untung rugi sesebuah organisasi. Namun, ianya tidak dapat dinafikan berperanan besar dalam menentukan prestasi sesebuah organisasi, hatta sebuah Kerajaan dan Negara dalam mencorakkan hala tuju ke arah mencapai wawasan yang disasarkan.

82.         Hakikatnya, Kerajaan Negeri di bawah Barisan Nasional sentiasa menyediakan peruntukan yang besar untuk pendidikan dan pembangunan modal insan. Ini selaras dengan KRA-2 Perak Amanjaya iaitu Masyarakat Berkemahiran, Berilmu dan Beretika. Komitmen tersebut akan diteruskan pada tahun 2015, apabila Kerajaan Negeri memperuntukkan keseluruhan peruntukan berjumlah 58 juta ringgituntuk tujuan pembangunan modal insan.

83.         Bantuan dermasiswa merupakan rangsangan dan juga faktor pemboleh (enabler) kepada bakal pelajar untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi. Sehingga September 2014, Yayasan Perak telah menerima permohonan dermasiswa sebanyak 13,349 pemohon, di mana sebanyak 9,872 permohonan telah diluluskan melibatkan perbelanjaan sebanyak 7.1 juta ringgit. Bagi meneruskan agenda pembangunan modal insan yang cemerlang di Negeri Perak, Kerajaan Negeri akan meneruskan peruntukan sebanyak 11 juta ringgit untukbantuan dermasiswa pada tahun 2015, dan dijangka kira-kira 13 ribu orang pelajar akan menerima manfaatnya dalam setahun.

84.         Kerajaan Negeri juga akan meneruskan peruntukan 16 juta ringgit untuk Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah (KUISAS). Sehingga kini, KUISAS sedang menawarkan 2 program pasca siswazah di peringkat Master, 5 program ijazah sarjana muda dan 15 program diploma. Pada tahun 2015, KUISAS akan menawarkan tambahan 6 program ijazah sarjana muda dan 7 program pasca siswazah. Selain itu, KUISAS juga telah menyiapkan Pelan Induk Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) untuk dibentangkan kepada Kerajaan Persekutuan bagi menaik taraf KUISAS menjadi IPTA.

85.         Sejak ditubuhkan pada tahun 1973, Kumpulan Wang Biasiswa Anak-Anak Melayu dan Bukan Melayu Negeri Perak telah banyak membantu menaja pengajian anak-anak Perak ke pengajian peringkat tinggi. Sejak itu juga, lebih 98.32 juta ringgit telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri kepada 10,686 peminjam. Menyedari keperluan semasa dan permohonan yang semakin bertambah, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan sebanyak 2 juta ringgit menjadi 7 juta ringgit mulai tahun 2015 kepada Kumpulan Wang Biasiswa ini.

86.         Selain itu, Kerajaan Negeri akan meneruskan peruntukan 1.5 juta ringgit untuk Program Pengupayaan Mahasiswa. Peruntukan tersebut akan digunakan untuk pelbagai aktiviti melibatkan golongan mahasiswa.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Pembangunan Modal Insan Di Peringkat Sekolah

87.         Penyediaan infrastruktur Sekolah Agama Rakyat yang baik pastinya akan membantu meningkatkan mutu pendidikan aliran agama di sekolah-sekolah berkenaan. Sehingga November 2014, sebanyak 2.9 juta ringgit telah dibelanjakan. Untuk itu, peruntukan 3 juta ringgit akan terus disediakan pada tahun 2015 bagi menambah baik serta menaik taraf sekolah-sekolah Agama Rakyat di Negeri Perak.

88.         Pada tahun 2015, Kerajaan Negeri juga akan meneruskan bantuan untuk sekolah-sekolah vernakular yang terdiri daripada Sekolah-sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina dan Mubaligh dengan peruntukan sebanyak 2 juta ringgit dan Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil dengan peruntukan 1 juta ringgit.

89.         Bagi meningkatkan mutu pencapaian pendidikan anak-anak Orang Asli, peruntukan 500 ribu ringgit akan diteruskan pada tahun 2015 di bawah Program Kecemerlangan Murid Orang Asli.

90.         Kemudahan asrama yang selesa untuk pelajar-pelajar luar bandar dan berpendapatan rendah, di bawah Program Asrama Amanjaya Harmoni (AsAH) akan diteruskan dengan peruntukan 2.3 juta ringgit pada tahun 2015.

91.         Manakala program-program yang menjurus kepada peningkatan pencapaian akademik pelajar-pelajar akan diteruskan iaitu Program Pemetaan Minda (Mind Mapping) dengan peruntukan 3.5 juta ringgit, Program Tuisyen Online dengan 2.5 juta ringgit dan Program Tuisyen Gemilang dengan 1 juta ringgit. Ketiga-tiga program ini mempunyai kumpulan sasaran yang berbeza dengan penumpuan kepada mata pelajaran yang berbeza serta pendekatan yang berbeza.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

92.         Kerajaan Negeri menyambut baik penubuhan Yayasan Tabung Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) Nasional dengan dana peruntukan 200 juta ringgit seperti yang diumumkan oleh Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri. Peruntukan tersebut akan diagihkan ke semua sekolah di seluruh negara terutama sekolah luar bandar dan pedalaman untuk memantapkan aspek pengajaran dan pembelajaran.

93.         Justeru itu, sebagai rangsangan untuk PIBG melaksanakan aktiviti peningkatan pencapaian akademik di sekolah-sekolah, peruntukan1 juta ringgit akan terus disediakan oleh Kerajaan Negeri pada tahun 2015. Ia juga merupakan tambahan (complimentary) dengan izinkepada peruntukan Kerajaan Persekutuan tersebut. Sebagai tambahan, peruntukan 500 ribu ringgit juga akan disediakan di bawah Program Bantuan Pendidikan terutama bagi membantu guru-guru melaksanakan aktiviti mereka.

94.         Turut tidak dilupakan adalah kedua-dua tabung yang diwujudkan iaitu Tabung Khas Pendidikan Anak-Anak Kaum India dan Tabung Simpanan Pendidikan Negeri yang akan diteruskan dengan masing-masing diperuntukkan 1 juta ringgit dan 500 ribu ringgit pada tahun 2015.

Dato’ Sri Yang Dipertua,





Melahirkan Tenaga Kerja Berkemahiran dan Membangunkan Bakat


95.         Kecekapan organisasi tidak lagi diukur dari segi keberkesanan pentadbiran bahkan juga dari segi kemampuan untuk mencari, membangun, mengekal dan menguruskan bakat. Oleh yang demikian, persaingan organisasi adalah ke arah mencari bakat terbaik dari serata dunia dalam mendepani cabaran globalisasi. Aspek pembangunan bakat juga dibentuk melalui kecemerlangan diri dengan izin (self improvement) dan pengembangan diri (self development) di mana kedua-duanya berkait rapat dengan penguasaan dan penggunaan ilmu serta kepakaran.

96.         Begitu juga dengan peranan Pusat Kerjaya Amanjaya (PeKA) bukan sahaja terhad sebagai pemudah cara dalam membantu pencari pekerjaan. Malah PeKA turut berperanan dalam melahirkan tenaga berkemahiran serta membangun dan mengekalkan bakat anak-anak Negeri Perak yang diperlukan bagi memacu usaha menjadikan negeri ini negeri berpendapatan tinggi.

97.         Justeru itu, PeKA mengambil pelbagai inisiatif dalam melaksanakan program yang dapat menghasilkan tenaga kerja berkemahiran tinggi, berkualiti, kreatif dan inovatif terutama kepada pelajar di semester akhir Institut Pengajian Tinggi bagi meningkatkan dengan izin 'soft skills' dan 'hard skills' mereka. Sejak penubuhannya sehingga September 2014, PeKA telah membantu seramai 19,045 orang pencari kerja mendapatkan pekerjaan. Pada tahun ini sehingga Oktober 2014, seramai 4,053 pemohon berdaftar telah berjaya mendapat pekerjaan melalui PeKA. Pencapaian tersebut turut dibantu oleh 1,400 majikan yang telah berdaftar dan bersetuju bekerjasama dengan PeKA.

98.         Bagi memudahkan pencari kerja luar bandar datang menghadiri temu duga, PeKA telah berpindah ke Terminal Amanjaya, Meru Raya sejak awal tahun 2014. Ini merupakan satu langkah proaktif PeKA dalam memastikan perkhidmatan mereka mencapai sasaran yang ditetapkan. Sehubungan itu, dalam usaha melahirkan tenaga kerja berkemahiran serta membangunkan bakat anak-anak negeri, Kerajaan Negeri akan meneruskan peruntukan 2.2 juta ringgit untuk PeKA pada tahun 2015.

99.         Koloni Karyawan Amanjaya atau lebih dikenali sebagai P.O.R.T (People of Remarkable Talent) merupakan hasil inisiatif kerajaan negeri Perak sebagai lokasi atau hab bagi karyawan dan peminat-peminat pelbagai bidang seni seperti tarian, lukisan, grafik, lakonan, pementasan, muzik dan suara di Negeri Perak. Peranan P.O.R.T. juga untuk memelihara seni dan budaya negeri Perak dengan memberi fokus kepada 'Penyatuan Melalui Seni'. Pelbagai aktiviti telah dianjurkan pada tahun ini bertemakan kesenian dan kebudayaan seperti Kellies Photography Fest, Performing Arts for Love, Pekan Kartun dan Perak Mosque Trail.

100.      P.O.R.T. juga turut terlibat dalam penganjuran seni antarabangsa seperti Festival Puisi dan Lagu Rakyat Pangkor (PULARA). Buat julung kali juga, “33rd World Congress of Poets” (WCoP) telah diadakan di Negeri Perak pada Oktober tahun lalu dengan penglibatan lebih 200 pemuisi dari 28 negara. Justeru itu, bagi terus menggerakkan kegiatan seni dan budaya di Negeri Perak, Kerajaan Negeri akan terus menyediakan peruntukan sebanyak 1 juta ringgit kepada P.O.R.T dan 500 ribu ringgit kepada Majlis Kebudayaan Negeri dan Daerahpada tahun 2015.

Dato’ Sri Yang Dipertua,


FOKUS KEEMPAT:  MEMPERKUKUHKAN SISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN AWAM SERTA MENGERATKAN  KERJASAMA AWAM DAN SWASTA


Memperkukuh Sistem Penyampaian Perkhidmatan Awam

101.      Menelusuri sejarah, perkhidmatan awam di negara dan di negeri ini khususnya telah bertukar daripada agen pembangunan dengan izin (developmentalis) kepada fasilitator kemajuan. Kini, perkhidmatan awam menuju dan bertindak sebagai inovator untuk menggerakkan negara mencapai penguasaan ekonomi, menambah baik kualiti modal insan, menangani ketidakseimbangan sosioekonomi, memperbaiki kualiti hidup serta memperkukuh institusi dan kapasiti pelaksanaan.

102.      Dalam masa yang sama, rakyat kini adalah lebih berpengetahuan, berpengalaman dan mempunyai harapan tinggi terhadap perkhidmatan awam yang diterima oleh mereka. Oleh itu, perkhidmatan awam diminta untuk terus mempertingkatkan produktiviti danmutu kerja yang berkualiti tinggi. Budaya kecemerlangan menyeluruh dalam semua aspek pengurusan dan penyampaian perkhidmatan Kerajaan perlu sentiasa diamalkan agar perkhidmatan Kerajaan kekal sebagai perkhidmatan yang diyakini oleh rakyat.

103.      Penjawat awam mesti dilengkapi dengan ilmu, kemahiran dan kebolehan tertentu yang bertunjangkan kepada ciri-ciri kendiri, khususnya lima prinsip berikut:

i)          membudayakan ilmu dengan membaca dan mengikuti latihan yang boleh meningkatkan kompetensi diri;

ii)         mempamerkan sikap kebolehpercayaan dan keperibadian integriti yang tinggi bagi meningkatkan keyakinan rakyat terhadap perkhidmatan awam;

iii)        mempraktikkan amalan-amalan terbaik (best practices) yang dinamik, progresif dan sentiasa menepati masa;

iv)        menanam semangat patriotisme yang tinggi dalam diri dan menunjukkan rasa cinta kepada negara; dan

v)         memberi penekanan kepada keberhasilan atau outcome berbanding output, bagi meningkatkan mutu dan kualiti kerja berdasarkan kepada Petunjuk Prestasi Utama (KPI).

104.      Tahap kebolehan dan kecekapan penjawat awam tidak boleh lari daripada tahap kualiti modal insan yang menganggotainya, yang juga dibangunkan melalui pemerkasaan bakat. Pada era Bakat Terbuka atau dengan izin Open Talent ini, penekanan diberikan kepada pegawai awam yang mempunyai pelbagai kemahiran.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Pencapaian Perkhidmatan Awam Negeri Perak

Pembudayaan Inovasi

105.      Untuk menjadi negeri berpendapatan tinggi, inovasi seharusnya menjadi tunjang utama kerajaan negeri sama ada melalui perkhidmatan yang lebih baik, pengubahsuaian atau penambahbaikan. Ia adalah hasil cetusan idea-idea yang kreatif dan inovatif dalam mana-mana aspek kerja yang dapat meningkatkan kualiti dan produktiviti organisasi. Untuk itu, bagi meningkatkan daya inovasi yang kreatif, Kerajaan Negeri juga sentiasa mengadakan Konvensyen Inovatif dan Kreatif (KIK) Perkhidmatan Awam dan sambutan Hari Inovasi Perkhidmatan Awam Peringkat Negeri Perak pada setiap tahun untuk meraikan dan mengiktiraf inovasi penjawat awam.

106.      Kerajaan Negeri juga secara dasarnya telah bersetuju untuk melaksanakan Electronic Medical Automation Supply System (e-MASS) untuk pegawai dan pesara termasuk Ahli dan Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri. Melalui perkhidmatan ini, pegawai dan pesara berkelayakan tidak perlu mendahulukan wang mereka bagi mendapatkan ubat dan peralatan perubatan yang tidak dibekalkan atau disediakan oleh hospital atau klinik Kerajaan. Ini sudah pastinya akan meringankan beban kewangan mereka. Untuk itu, Kerajaan Negeri akan melantik syarikat yang berwibawa dan berpengalaman dalam perkhidmatan e-MASS ini pada tahun 2015. Perkhidmatan ini akan dikaji untuk diperluaskan kepada Badan Berkanun Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan, tertakluk kepada persetujuan agensi dan jabatan tersebut.

107.      Sehubungan itu, Kerajaan Negeri akan terus memperuntukkan 7 juta ringgit pada tahun 2015 bagi pembangunan modal insan dalam perkhidmatan awam termasuk mengasah dan membentuk kepimpinan, mempelbagaikan bakat dan kebolehan serta membudayakan ilmu dan inovasi di semua peringkat perkhidmatan awam di Negeri Perak.

108.      Dari segi pengurusan kewangan, secara keseluruhannya, prestasi pengurusan kewangan jabatan-jabatan di Negeri Perak semakin menunjukkan peningkatan apabila lapan (8) jabatan dan agensi negeri menerima pengiktirafan tertinggi 4 Bintang oleh Jabatan Audit Negara dalam Indeks Akauntabiliti Pengurusan Kewangan Prestasi tahun 2013, berbanding enam (6) jabatan pada tahun sebelumnya.

109.      Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan syabas dan tahniah atas penganugerahan Indeks Akauntabiliti 4 Bintang yang diperoleh oleh Pejabat Kewangan Negeri, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIP), Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri, Majlis Daerah Tanjong Malim, Jabatan Perhutanan Negeri, Majlis Daerah Tapah serta Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri. Sebagai menghargai pencapaian ini, Kerajaan Negeri bersetuju untuk memberikan insentif sebanyak 20 ribu ringgit kepada setiap jabatan tersebut.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Memantapkan peranan Pasukan Petugas Pemudah Cara Perniagaan (PEMUDAH)

110.      Pencapaian perkhidmatan awam Negeri Perak juga dilihat melalui jalinan kerjasama awam dan swasta yang baik yang berupaya menjana pulangan yang positif terhadap pembangunan negeri. Ia juga menepati KRA-3 Perak Amanjaya iaitu Negeri dan Kerajaan Nadi Pertumbuhan. Oleh yang demikian, Pasukan Petugas Pemudah Cara Perniagaan (PEMUDAH) Negeri Perak telah ditubuhkan pada tahun 2007 bagi mewujudkan kerjasama awam dan swasta dalam mewujudkan persekitaran perniagaan yang kondusif dan menambah baik sistem penyampaian perkhidmatan oleh kedua-dua pihak. Untuk makluman, pasukan PEMUDAH Perak merupakan pasukan yang paling aktif berbanding negeri lain dan telah menerima pengiktirafan daripada PEMUDAH peringkat Persekutuan.

111.      Sepanjang penubuhannya, pelbagai penambahbaikan dan kejayaan telah dicapai. Antaranya adalah penubuhan Jawatankuasa Pengurusan Taman Industri atau Industrial Park Management Committee (IPMC) dengan izin di peringkat negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan bagi menyelesaikan pelbagai isu yang dihadapi oleh pekilang-pekilang di Negeri Perak. Usaha PEMUDAH Perak juga telah berjaya mendapatkan tambahan isi padu gas ke beberapa kawasan perindustrian di Negeri Perak, pengurangan caj pembangunan daripada 25 peratus kepada 10 peratus dan pelaksanaan sistem permohonan pekerja asing secara atas talian (online).

112.      Pada tahun 2015, PEMUDAH Perak komited dalam melaksanakan Projek Pemodenan Lesen Perniagaan di mana lesen-lesen berkaitan perniagaan di peringkat jabatan dan agensi Kerajaan Negeri akan dipendekkan dari segi masa pemprosesannya. Ini akan mengurangkan kos menjalankan perniagaan di Negeri Perak.

113.      Sesungguhnya, peranan penjawat awam sebagai agen transformasi paling hadapan amat kritikal dan signifikan kerana mereka menjadi perantaraan antara rakyat dan Kerajaan yang berkesan ke arah menjayakan agenda transformasi negara dan Gagasan Perak Amanjaya.

Dato’ Sri Yang Dipertua,


FOKUS KELIMA:  MEMPERTINGKATKAN KAPASITI DAN JARINGAN INFRASTRUKTUR SERTA KEMUDAHAN AWAM

Meluaskan Jaringan Infrastruktur Jalan dan Pengangkutan

114.      Kemudahan infrastruktur yang efisien menjadi penyumbang utama terhadap pembangunan sesebuah negara, khususnya Negeri Perak. Malah tiada negara atau negeri yang mampu mencapai status maju tanpa mempunyai infrastruktur dan jaringan pengangkutan yang dijaga baik, moden dan mampan.

115.      Adalah menjadi hasrat Kerajaan Negeri untuk menyediakan prasarana sistem infrastruktur dan kemudahan asas yang sempurna, selesa, selamat dan menyokong dalam mewujudkan iklim pelaburan yang mantap. Ini selari dengan KRA-4 Perak Amanjaya iaitu Jaringan Infrastruktur dan Kemudahan AwamSehubungan itu, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan sebanyak 5 juta ringgit menjadi 70 juta ringgit di bawah Bajet Pembangunan untuk Jabatan Kerja Raya Negeri pada tahun 2015.

116.      Daripada jumlah tersebut, 40 juta ringgit akan digunakan untuk penambahbaikan jaringan jalan raya sedia ada, pengurusan dan penyenggaraan aset infrastruktur serta memastikan keselamatan pengguna jalan raya. Jabatan Kerja Raya juga akan memberi tumpuan bagi meningkatkan tahap keselamatan di 8 lokasi hitam (blackspot) yang sering berlaku kemalangan. Manakala sebanyak 30 juta ringgitdikhususkan untuk pembinaan dan penyenggaraan pelbagai bangunan.

Menambah baik Infrastruktur Pengairan dan Saliran

117.      Bagi infrastruktur pengairan pula, Kerajaan Negeri akan memperuntukkan 15 juta ringgit di bawah Bajet Pembangunan kepada Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri (JPS) pada tahun 2015 di mana 10 juta ringgit akan dibelanjakan untuk Rancangan Tebatan Banjir dan Saliran Bandar. Selain itu, 2 juta ringgit adalah untuk pengurusan dan pemuliharaan sungai-sungai, manakala 1.2 juta ringgit masing-masing akan diperuntukkan untuk menaik taraf infrastruktur pengairan dan pemuliharaan ban pantai.

118.      Selain di bawah peruntukan Pembangunan, Kerajaan Negeri turut memperuntukkan sebanyak 33.19 juta ringgit di bawah Belanja Mengurus Jabatan Pengairan dan Saliran untuk kerja-kerja penyenggaraan pengairan dan skim saliran pertanian serta kawalan hakisan dan pengorekan sungai. Secara keseluruhan, sejumlah 48.19 juta ringgit diperuntukkan pada tahun 2015 untuk kerja-kerja menambah baik dan menyenggara infrastruktur pengairan dan saliran di Negeri Perak. Ini jelas menunjukkan bahawa Kerajaan Negeri begitu komited menambah baik infrastruktur pengairan dan saliran di Negeri Perak bagi tujuan kesejahteraan rakyat dan kemajuan sosioekonomi masyarakat.

119.      Kerajaan Persekutuan juga telah meluluskan peruntukan 340 juta ringgit bagi Projek Rancangan Tebatan Banjir Lembangan Sungai Kerian/Sungai Kurau. Projek ini telah mula dilaksanakan pada akhir tahun 2012 melibatkan dua puluh (20) kontrak kerja. Sehingga kini, sembilan (9) kontrak telah siap manakala sebelas (11) lagi sedang giat dilaksanakan dan dijadualkan siap pada awal tahun 2015. Projek ini amat penting bagi mengatasi masalah banjir di daerah-daerah berkenaan yang melibatkan kawasan seluas 350 kilometer persegi yang boleh mengganggu kelancaran kehidupan masyarakat dan menjejaskan kawasan - kawasan pertanian, perniagaan, perindustrian serta kemudahan awam.

120.      Kerajaan Persekutuan juga telah meluluskan peruntukan berjumlah 25.6 juta ringgit bagi mengurangkan masalah banjir di sekitar Bandar Taiping. Kesemua projek di bawah peruntukan tersebut akan siap pada tahun 2015.

121.      Peruntukan sebanyak 30 juta ringgit juga telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan bagi melaksanakan projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Sungai Kinta Fasa 1. Antara komponen utama projek ini adalah pembinaan dua buah kolam takungan banjir di Sungai Pari dan Sungai Klebang serta pembinaan ban pencegah banjir sepanjang 11 kilometer di tebing Sungai Kinta di kawasan Batu Gajah ke Tanjung Tualang. Kesemua projek RTB Sungai Kinta Fasa 1 ini dijadualkan siap pada tahun 2015.

122.      Di kesempatan ini, Kerajaan Negeri ingin merakamkan ucapan penghargaan dan terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan di atas kelulusan peruntukan bagi projek-projek berkenaan.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Penyenggaraan Jalan Raya Negeri  di bawah peruntukan MARRIS

123.      Setiap tahun, Kerajaan Negeri menerima pemberian MARRIS daripada Kerajaan Persekutuan bagi penyenggaraan jalan yang meliputi jalan negeri, jalan bandaran, jalan kampung, jalan pertanian, jalan di kawasan perumahan dan jalan di pulau pelancongan. Pemberian tersebut akan diagihkan kepada agensi pelaksana iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Pihak-pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Pejabat Daerah dan Tanah.

124.      Sejajar dengan itu, Kerajaan Negeri meminta kerjasama setiap agensi pelaksana iaitu JKR, JPS, PBT dan Pejabat Daerah dan Tanah untuk memberi keutamaan dan tumpuan kepada usaha-usaha menyenggara dan menaik taraf jalan-jalan negeri di kawasan masing-masing. Ini bagi mengurangkan bilangan aduan kerosakan dan meningkatkan keselamatan pengguna jalan raya serta memberikan keselesaan kepada rakyat.

Menaik taraf Projek Bekalan Air


125.      Sebagai sebuah agensi utiliti dengan misi membekalkan air bersih untuk semua, Lembaga Air Perak (LAP) telah menunjukkan prestasi yang memberangsangkan bukan sahaja dari segi kutipan hasil tetapi juga menunjukkan komitmen yang tinggi dan bersungguh - sungguh dalam meningkatkan mutu perkhidmatan dan penyampaian kepada pelanggan di Negeri Perak.

126.      Komitmen tersebut akan diteruskan oleh Lembaga Air Perak (LAP) dengan pelaksanaan beberapa projek pada tahun 2015 menggunakan baki peruntukan pinjaman Kerajaan Persekutuan sebanyak 57.4 juta ringgit, seperti berikut:

            i)          Rancangan Bekalan Air Sg. Siput/Manong Fasa II;
            ii)         Memperluaskan Sistem Agihan Bekalan Air Greater Ipoh IV;
iii)        Bina/Pasang Loji/Kolam Takungan dan Paip Utama    Daerah Larut, Matang dan Selama; dan
            iv)        Program Mengurangkan Kadar Kehilangan Air Tak Terhasil             (NRW).
           
127.      Selain itu, LAP juga akan memperuntukkan sebanyak 48.4 juta ringgit untuk membiayai beberapa projek, antaranya seperti berikut:

i)          Membaik pulih dan menaik taraf beberapa Loji Rawatan Air di Selama, Batang Padang dan Kerian;
            ii)         Projek Bekalan Air Luar Bandar;
            iii)        Bekalan Air Skim Sungai Kinta; dan
iv)        Bina/Pasang Loji/Kolam dan Paip Utama Fasa 3 di Daerah   Kuala Kangsar, Daerah Hulu Perak dan Daerah Manjung.

Penyediaan Lain-lain infrastruktur

128.      Sebagaimana tahun sebelumnya, Kerajaan Negeri akan terus menyediakan peruntukan 10 juta ringgit pada tahun 2015 bagi membaik pulih dan menambah baik infrastruktur surau dan masjid.

129.      Selain itu, sebanyak 5 juta ringgit turut diperuntukkan untuk membaik pulih dan menambah baik rumah-rumah ibadat bukan Islam.

130.      Kepada Pihak -Pihak Berkuasa Tempatan, Kerajaan Negeri akan menambah peruntukan sebanyak 1 juta ringgit menjadi 4 juta ringgit di bawah Bahagian Kerajaan Tempatan. Peruntukan tersebut akan digunakan untuk penyediaan pelbagai pembangunan infrastruktur, perkhidmatan bandar dan kemudahan awam yang lebih baik serta kemudahan komersial yang selesa. Ini merupakan satu penghargaan Kerajaan Negeri kepada semua pihak PBT di Negeri Perak yang sentiasa berusaha memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Peruntukan dan Kebajikan untuk ADUN

131.      Kerajaan Negeri akan meneruskan peruntukan 3 ribu ringgit sebulan untuk semua 59 buah Pusat Khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), termasuk kawasan pembangkang pada tahun 2015. Ini melibatkan peruntukan sebanyak 2.12 juta ringgit. Semoga dengan peruntukan tersebut, ianya dapat lebih membantu tugas-tugas semua ahli-ahli Dewan Negeri.


Bonus untuk kakitangan Kerajaan Negeri

132.         Sejajar dengan pengumuman yang dibuat oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Kerajaan Negeri bersetuju untuk membayar bonus setengah bulan gaji atau minimum 500 ringgit kepada kakitangan Kerajaan Negeri. Ini melibatkan perbelanjaan sebanyak 8.62 juta ringgit.

133.         Pemberian bonus tersebut adalah tanda penghargaan Kerajaan Negeri terhadap sumbangan semua warga perkhidmatan awam Negeri Perak. Diharapkan ianya sedikit sebanyak mampu meringankan perbelanjaan harian dan persekolahan anak-anak menjelang tahun 2015.

134.      Bagi bakal pesara, Kerajaan Negeri juga akan menambah peruntukan sebanyak 300 ribu ringgit menjadi 1.3 juta ringgit untuk pemberian khas kepada bakal pesara Kerajaan Negeri dari kumpulan pelaksana. Penambahan tersebut adalah bagi menampung pertambahan bilangan pesara wajib dan pesara pilihan. Bakal pesara akan menerima pemberian berbentuk Sijil Amanah Saham Bumiputera (ASB) untuk kaum Bumiputera atau Sijil Simpanan Premium untuk bukan Bumiputra bernilai 3 ribu ringgit.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Justifikasi dan Implikasi Kewangan

135.      Bajet yang dibentangkan ini melibatkan belanjawan berjumlah satu bilion, lima puluh juta, lima ratus lapan belas ribu, empat ratus tujuh puluh tiga ringgit (RM1,050,518,473yang dibiayai oleh anggaran hasil dan terimaan pembangunan berjumlah satu bilion, empat ratus lima puluh tujuh ribu ringgit (RM1,000,457,000), lantas menyebabkan defisit yang dianggarkan 50.06 juta ringgit. Berbanding dengan Bajet tahun 2014, belanjawan 2015 meningkat sebanyak 37.91 juta ringgit atau 3.74 peratus.

136.      Dari jumlah belanjawan 2015 iaitu satu bilion, lima puluh juta, lima ratus lapan belas ribu, empat ratus tujuh puluh tiga ringgit(RM1,050,518,473), 707.81 juta ringgit adalah perbelanjaan mengurus. Ini merupakan 67.37 peratus dari jumlah belanjawan berbanding dengan 66.52 peratus pada tahun 2014. Analisis dari segi nilai pula menunjukkan perbelanjaan mengurus tahun 2014 meningkat sebanyak 47.36 juta ringgit berbanding tahun 2013 atau 7.56 peratus, manakala pada tahun 2015 meningkat sebanyak 34.18 juta ringgit berbanding tahun 2014 atau 5.07 peratus. Trend peningkatan ini bukanlah perkara luar biasa kerana gaji dan emolumen penjawat awam serta kos perolehan barang dan perkhidmatan sentiasa meningkat setiap tahun. Walau bagaimanapun, peratusan peningkatan perbelanjaan mengurus bagi tahun 2015 dapat dikurangkan daripada peningkatan 7.56 peratus pada tahun 2014 kepada peningkatan 5.07 peratus pada tahun 2015. Ini mencerminkan kesan positif dari perbelanjaan berhemah yang diamalkan oleh Kerajaan Negeri.

137.      Bajet Tahun 2015 ini memperuntukkan sebanyak 342.71 juta ringgit untuk pembangunan, bertambah sebanyak 3.73 juta ringgit atau 1.1 peratus berbanding tahun 2014. Jumlah ini merupakan 32.62 peratus dari jumlah belanjawan 2015. Peningkatan tipis pada kadar 1.1 peratus berpunca dari pertambahan belanjawan mengurus yang sentiasa meningkat setiap tahun, manakala jumlah hasil tidak meningkat pada kadar yang setanding dengan kadar pertambahan belanja mengurus. Menyedari hakikat ini, Kerajaan Negeri sentiasa berusaha untuk meningkatkan hasil dengan mempelbagaikan sumber dan juga kutipan yang efisien.

138.      Satu perkara yang sering mendapat perhatian Ahli-ahli Dewan Negeri dan juga masyarakat umum ialah soal defisit. Bajet Tahun 2015 menganggarkan defisit sebanyak 50.06 juta ringgit berbanding 42.47 juta ringgit pada tahun 2014. Walau pun bajet defisit disediakan, Kerajaan Negeri telah mengakhiri tahun-tahun kewangannya dengan lebihan sejak tahun 2009. Ini adalah berkat usaha giat meningkatkan hasil dan juga amalan perbelanjaan berhemah. Berpandukan kepada pengalaman lalu, anggaran defisit bagi tahun 2015 juga dijangka boleh berkesudahan dengan lebihan, jika suasana ekonomi terus memberangsangkan, insyaAllah.

139.      Cabaran getir yang dihadapi oleh Kerajaan Negeri dalam menyediakan bajet yang bersifat dan bermatlamat berpembangunan dengan izin (developmental) ialah keterbatasan sumber dana untuk mencakupi hasrat (expectation) dengan izin ke arah peningkatan pembangunan. Dalam keterbatasan itu, perlu dicari keseimbangan antara kemampuan dengan pengharapan. Inilah situasi yang mendorong Kerajaan Negeri mengambil pendekatan yang berteraskan prinsip A.R.A.S, iaitu mampu (Affordable) dengan izin, realistik (Realistic), boleh dicapai (Achievable) dan mapan (Sustainable).

Dato’ Sri Yang Dipertua,

Penghargaan dan Terima Kasih

140.      Kerajaan Negeri amat menghargai segala bantuan sama ada berbentuk dana mahu pun perkhidmatan yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan. Inilah hikmah yang diperoleh dari kerjasama erat antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan di bawah teraju dan payung yang sama, iaitu Barisan Nasional. Untuk itu, diucapkan berbanyak terima kasih.

141.      Penyediaan Bajet Tahun 2015 ini melibatkan pelbagai pihak yang melibatkan rakyat termasuk pemimpin-pemimpin masyarakat, aktivis masyarakat sivil dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, golongan peniaga dan korporat serta cendekiawan yang telah menyumbangkan idea serta cadangan bernas melalui sesi-sesi dialog di peringkat pra-penyediaan bajet. Kepada mereka semua yang terlibat, diucapkan berbanyak terima kasih.

142.      Saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan serta ucapan berbanyak terima kasih kepada semua jabatan serta agensi kerajaan yang telah memberikan input dalam penyediaan Bajet Tahun 2015 ini.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

PENUTUP

143.      Semasa membentangkan Bajet Tahun 2014 pada tahun lepas, telah disentuh satu hipotesis yang dikenali sebagai "the revolution of rising expectations" dengan izin atau terjemahannya revolusi peluapan harapan, yang menyentuh tentang harapan yang membuak-buak dari kalangan rakyat dan juga para pemimpin untuk memuncakkan pencapaian secara bertimbal balik, tanpa berpijak kepada landasan realiti, yang akhirnya menjurus kepada keresahan akibat ketidakcapaian, lantas berpotensi menimbulkan kacau bilau serta ketidakstabilan sosiopolitik yang boleh memusnahkan suasana aman damai yang di kecapi sebelum itu.

144.      Pada kesempatan ini pula, saya ingin menyentuh tentang "the colour of inequality" atau warna-warna ketidaksamarataan yang hujahannya berpaksi kepada soal agihan kekayaan dan kesenangan di kalangan rakyat.

145.      Dalam buku berjudul "The Colour of Inequality" karya Dr. Muhammed Abdul Khaled, dipetik pelbagai pendapat termasuk ahli-ahli falsafah silam seperti Plato dan muridnya Aristotle dan cendekiawan Islam bernama Ibnu Khaldun, serta para ahli ekonomi moden seperti Adam Smith dan Joseph Stiglitz, yang rata-rata sependapat bahawa jika ketidaksamarataan (inequality) dengan izin tidak diberi perhatian, dan kemewahan serta kemiskinan yang ekstrem dibiarkan berleluasa, ia akan menjejaskan keharmonian sosial.

146.      Pendapat ini sukar ditangkis kerana telah terbukti bahawa punca utama keresahan yang menyebabkan musibah ketidakstabilan sosiopolitik di negara-negara yang sedang huru-hara sekarang ini adalah soal ketidaksamarataan (inequality), lebih-lebih lagi jika ianya dibiarkan mencengkam golongan majoriti.

147.       Sindrom ini perlu dielakkan supaya terhindar kebarangkalian kita terhumban ke dalam kawah gelora yang bermusibah, lebih-lebih lagi dalam negara kita yang berbilang kaum, berbilang budaya dan latar belakang, berbilang agama, malah yang lebih sensitif ialah kepelbagaian kecondongan politik serta asas ekonomi.

148.      Usaha sedemikian dijadikan pedoman dalam kerangka penyediaan bajet negeri, lantas diterjemahkan dalam pelbagai program yang sedapat mungkin mencakupi segenap lapisan dan kelompok masyarakat. Justeru, inklusif dan holistik pendekatannya dan A.R.A.S metodologinya.

Dato’ Sri Yang Dipertua,

149.      Apa pun yang diperkatakan mengenai Bajet Tahun 2015, perkara asas yang paling penting ialah soal kestabilan yang komponen utamanya keamanan, ketenteraman, keselamatan dan kesejahteraan. Ini jugalah yang diidamkan dalam gagasan Perak Amanjaya yang berpaksikan kepada doktrin saling keterpautan antara 'aman' dan 'jaya'.

150.      Kedua-dua fenomena iaitu 'peluapan hasrat' atau 'the revolution of rising expectations' dan juga kehodohan warna ketidaksamarataan atau "the colour of inequality" menjadikan tanggungjawab mensuasanakan minda rakyat (conditioning the mindset of the people) dengan izinsuatu tugas berat, kerana lumrahnya manusia sering dibuai impian untuk mendapatkan yang terbaik, sekalipun realiti kekangan jelas di depan mata. Walau bagaimanapun, percayalah dan yakinlah bahawa Kerajaan yang diterajui Barisan Nasional amat beriltizam dan komited untuk melunaskan janji serta tanggungjawab demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negeri.

151.      Bagi mengisi iltizam dan komitmen itu, Kerajaan Negeri telah mula mengambil langkah merekayasa urus tadbir yang bersifat inklusif, dengan membuka ruang dan peluang kerjasama antara Wakil Rakyat pihak Kerajaan dengan pembangkang di bawah beberapa jawatankuasa bersama. Antara jawatankuasa yang telah ditubuhkan bagi maksud tersebut termasuk Jawatankuasa Penerokaan Tanah, Jawatankuasa Lalat, Jawatankuasa Wanita dan Jawatankuasa Pengangkutan Awam. Pendekatan keterbukaan serta inklusif ini merintis jalan ke arah amalan demokrasi partisipatif atau ‘participatory democracy’ dengan izin; sekali gus membuktikan kesungguhan Kerajaan Barisan Nasional melaksanakan agenda kesejahteraan rakyat melampaui sempadan politik. Adalah diharapkan melalui pendekatan ini, jalinan kerjasama antara pihak Kerajaan dan pihak pembangkang akan dapat diperkukuhkan dari semasa ke semasa, sesuai dengan hasrat masing-masing hendak berkhidmat untuk rakyat.

152.      Sama-samalah kita doakan serta usahakan semoga Bajet Tahun 2015 ini mendapat keberkatan daripada Allah dan mendapat balasan yang sebaik-baik di sisi-Nya.

 “Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya. Dan bahawa sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya, pada hari kiamat kelak).”
(An-Najm: Surah 53, Ayat 39 - 40)
Dato’ Sri Yang Dipertua,

Saya mohon mencadangkan.

Sekian, terima kasih.
Wabillahitaufiq Walhidayah,  Wassalamulaikum Warahmatullahi Wabarokatuh.   

137 comments:

  1. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, pinjaman untuk christmas pakej, tahun baru, seorang sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  2. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM.

    ReplyDelete
  3. Saya Husnah dan saya sedang mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Puan Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya mendapat ke dalam hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami memohon pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang tidak berjaya. sebaliknya mereka mendapat kita ke dalam hutang lebih meninggalkan kita bankrap sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan Amanda, yang menawarkan saya pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang kiri dari pinjaman. Anda boleh menghubungi beliau hari ini untuk pinjaman dalam apa jua bentuk dan jumlah.
    Hubungi Puan Amanda melalui mana-mana e-mel yang berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk arahan lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Ini adalah satu pengumuman kepada orang awam. Saya Fadilah dari Surabaya, Indonesia dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran / mendidik orang awam tentang mendapatkan pinjaman dalam talian.
    Satu-satunya firma anda boleh mendapatkan pinjaman dalam talian adalah Dubril Firma Pinjaman.
    Saya menghubungi Dubril Firma Pinjaman ketika saya memerlukan pinjaman segera dan saya telah ditawarkan pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%.
    Hubungi Dubril Firma Pinjaman melalui e-mel pada dubrilloanfirm@gmail.com.
    Jika anda memerlukan sebarang bantuan atau maklumat mengenai cara untuk pergi tentang proses pinjaman, sila hubungi saya melalui e-mel bfadilah8@gmail.com saya.
    Tuhan merahmati kamu.

    ReplyDelete
  5. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk menyelesaikan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal bagi meningkatkan perniagaan anda?
    anda telah ditolak oleh
    Bank-Bank dan lain-lain agensi kewangan?
    Adakah anda memerlukan jaminan Bank?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    Cari lagi kerana kami di sini agar semua masalah kewangan anda dengan perkara yang sebelum ini. Kita pinjaman dana keluar kepada individu
    memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit bad atau memerlukan wang
    untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyebabkan boleh dipercayai dan bantuan waris ini dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Ini adalah pengumuman untuk masyarakat umum. Saya Fadilah dari Surabaya, Indonesia dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran / mendidik masyarakat umum tentang mendapatkan pinjaman dalam talian.
    Satu-satunya syarikat anda boleh online pinjaman adalah Dubril Badan Kredit.
    Saya menghubungi Dubril Badan Pinjaman ketika saya memerlukan pinjaman mendesak dan saya telah ditawarkan pinjaman pada kadar faedah 2%.
    Hubungi Dubril Badan Kredit melalui email di dubrilloanfirm@gmail.com.
    Jika anda memerlukan bantuan atau maklumat mengenai bagaimana untuk pergi tentang proses pinjaman, sila hubungi saya melalui email saya bfadilah8@gmail.com.
    Tuhan memberkati anda.

    ReplyDelete
  7. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  8. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK!!!
    Nama saya Puteri Hamzah, tinggal di Indonesia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
    Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati penipu kerana mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya kehilangan harapan bukan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan Chloe Morris yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat apa yang dijanjikan ansuran pertama 2 jam saya selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan Indonesia yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan menghubungi Puan Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com
    Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: putri hamzah@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Kami ingin memaklumkan orang ramai bahawa PINJAMAN SYARIKAT JAMINAN KEWANGAN kini sedang memberi pinjaman pada kadar yang berpatutan sebanyak 2% setahun. Kami memberi jumlah pinjaman minimum 10,000.00 dan jumlah maksimum sebanyak 100,000,000.00. Jika anda memerlukan kewangan untuk pengembangan perniagaan, tujuan pertanian, pembayaran balik hutang, pinjaman kereta dan pinjaman pendidikan maka kita boleh membantu besar dan bantuan kepada anda. Untuk pertanyaan mengenai program kredit kami kami cadangkan anda menghubungi email rasmi kami di bawah: financialassuranceloans@gmail.com, financialassuranceloans@accountant.com

    ReplyDelete
  10. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com
    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams

    ReplyDelete
  11. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  12. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  14. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com

    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  15. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda, anda perlu untuk meminjam wang untuk meningkatkan pengkomersilan organisasi anda? Atau anda dinafikan kredit daripada bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab, atau tidak? Anda memerlukan pinjaman atau gadai janji beban perkongsian? Anda mempunyai lokasi yang sesuai untuk hutang anda di sini! Syarikat Hollings Oz pinjaman pinjaman kepada orang yang terkenal - dan terkenal.
    Manfaat rendah dan boleh diterima daripada 2% tanpa colerteral.
    Sila hubungi kami di E-mel kepada kami hari ini jika anda perlu meminjam Email urget: Hollingsozloanfirm@gmail.com.

    ReplyDelete
  16. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  17. baru baik untuk semua orang, dewan direktur perusahaan pinjaman Aasimah Aadila saat memberikan pinjaman kepada semua pemohon sangat harga kami dengan tingkat bunga 2% tahun baru ini bertemu dengan Anda needs.All keuangan kita butuhkan dari Anda adalah beberapa informasi tentang Anda jadi jika Anda tertarik. Tidak ada biaya formulir, kurang stress.There adalah hari bayaran pinjaman faks online yang cepat dan selalu tersedia solusi.
    Bad pinjaman kredit hari bayaran memungkinkan bagi Anda untuk memecahkan kewajiban keuangan kecil Anda seperti mengambil anjing Anda ke dokter hewan untuk pengobatan yang dibutuhkan. Bagian yang terbaik adalah Anda tidak perlu mengetuk pintu orang tua Anda untuk uang. dll Jika Anda perlu menunjukkan minat Anda, silakan hubungi kami di portal kami / pelanggan ... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    . Aku berjanji Anda meminta akan dipertimbangkan.
    Semoga Mahakuasa Allah memberkati Anda semua Jika Tertarik mengisi perusahaan pinjaman .it akan memverifikasi dengan segera.
    Nama kedua: ..................
    Kontak Alamat: .................
    Negara: ...................
    Usia: ..........................
    Seks: ....................
    Nomor telepon: ..............
    Status: .................
    Pendudukan: ...............
    POSISI: .................
    Gaji perbulan: ..............
    Jangka Waktu Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    Lamanya: ....................
    Alamat :: Al Akil Building
    King Abdulaziz Jalan
    Al District Malaz: 27072
    Arab Saudi
    Lantai Ground
    1 dan 3 Lantai
    Kota: Riyadh
    Kota Akhiran: 1141
    Telp: +966 11-894-89009
    Fax: +966 11-256-47307
    Director/president.
    Aasimah Aadila
    Mother

    ReplyDelete
  18. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kredit
    * Personal Loan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar utang Anda? Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar tagihan, mencari lagi karena kami memberikan pinjaman pada tingkat start up dari 2%, hubungi kami melalui email perusahaan:
    alexandraestherloanltdd@gmail.com atau
    alexandraestherfastservice@cash4u.com
    Tuhan memberkati Anda.

    ReplyDelete
  20. Hello saya sedang Puan, Merit Hope, pemberi pinjaman pinjaman sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
    dalam terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami pada kadar faedah 2%. daripada
    USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. jika awak
    perlu loana yang
    yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    In: (merithope6@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: merit Hope
    E-mel: (merithope6@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: (merithope6@gmail.com)

    ReplyDelete
  21. Selamat pagi semua orang, saya rita wanita itu dengan nama, saya
    warganegara spain, saya tidak sabar untuk sebuah syarikat pinjaman yang tulen
    untuk 6 bulan lepas dan apa yang saya dapat sekumpulan penipuan yang membuatkan saya amanah
    mereka dan akhir hari, mereka mendapat saya AS $ 6,000.00 salah tanpa
    memberi apa-apa sebagai balasan, semua harapan saya telah hilang, saya keliru dan
    kecewa, saya mendapati sukar untuk memberi makan kepada keluarga saya, saya tidak pernah mahu
    mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat-syarikat pinjaman di internet lagi, kerana saya
    tidak pernah dipercayai mana-mana syarikat pinjaman kerana saya adalah salah, jadi saya pergi untuk meminjam
    wang daripada rakan, saya memberitahu segala-galanya yang berlaku dan dia
    berkata dia tidak boleh membantu saya, dia tahu bahawa sebuah syarikat pinjaman yang boleh
    membantu saya, dia hanya memperoleh pinjaman daripada mereka, dia membimbing saya mengenai cara untuk
    memohon pinjaman, melakukan apa yang telah memberitahu saya, i digunakan, walaupun saya tidak pernah
    percaya, tetapi saya cuba dan terkejut terbesar saya pinjaman saya telah diberikan
    kepada saya dalam tempoh 24 jam, saya tidak boleh percaya mata saya, saya gembira dan
    muda dan saya Rich bersyukur kepada Tuhan bahawa selepas ini penipuan di seluruh
    tempat-syarikat sebenar seperti ini masih ada, sila, saya menasihati
    semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman dan boleh dipercayai,
    dipercayai, dan mampu untuk membayar balik pada masa kerana dana untuk menghubungi jose yang palungan di joseloan melalui e-mel: joseluisloans@gmail.com Emel dia hari ini dan anda akan gembira anda lakukan

    ReplyDelete
  22. Halo, saya Mr JONES CHRIS, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: joneschrisloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  23. Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
    pinjaman, pinjaman mahasiswa, hutang pinjaman konsolidasi, pinjaman tanpa jaminan, usaha
    modal, dll .. Atau kau menolak pinjaman oleh bank atau keuangan
    lembaga untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang tepat untuk
    solusi pinjaman Anda! Saya pemberi pinjaman pribadi, saya memberikan pinjaman kepada
    perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari
    2%. Bunga. Silahkan hubungi kami melalui email:
    financialfutureloanfirm@gmail.com

    Terima kasih,
    mrs Stacy

    ReplyDelete
  24. Adakah Anda memerlukan pinjaman cepat dan mudah? Hubungi FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT hari ini dengan maklumat berikut untuk tawaran pinjaman jaminan faedah 2%
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com

    Jumlah Diperlukan:
    jangka masa:
    negara:
    alamat:


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  25. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda?
    telah anda telah ditolak oleh
    bank-bank dan agensi kewangan yang lain?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman tabungan kepada individu
    yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: loaninsurance@outlook.com

    ReplyDelete
  26. Halo semua, saya Liza Teddy dari Indonesia silahkan saya saran Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di setiap perusahaan pinjaman atau kreditur di situs ini, tidak mengisi setiap perusahaan pinjaman di situs ini semua orang di sini adalah palsu, Penipu dan curang, bahkan beberapa kesaksian di sini semua palsu, mereka adalah orang-orang yang sama melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi harap berhati-hati untuk tidak jatuh sebuah tertipu, saya telah ditipu 4 kali dari sekitar Rp82 juta untuk semacam biaya transfer, Pajak, Asuransi dan semua, tapi setelah pembayaran saya saya tidak mendapatkan pinjaman saya, sebaliknya mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Tapi Allah begitu bersyukur bahwa saya kemudian mendapat pinjaman dari Perusahaan yang teman saya bekerja di Arab Saudi, (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM ), mereka adalah perusahaan terkemuka sekarang di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed, jadi jika Anda membutuhkan pinjaman lebih baik pergi ke perusahaan di Arab Saudi atau jika Anda memiliki teman kemudian memberitahu mereka untuk membantu Anda dalam menghubungi mereka untuk pinjaman oke, yang sangat sederhana untuk mendapatkan dan hanya 2% tanpa agunan. Ini adalah email mereka (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Anda dapat menghubungi mereka baik-baik saja hanya dengan Aplikasi Anda dengan mereka Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu 24 jam, cepat dan Genuine saya melakukan semua ini untuk membantu negara saya dari penipuan,email saya adalah (teddyliza2020@gmail.com) hubungi saya untuk info lebih lanjut, saya bersedia untuk membantu Tuhan memberkati kalian semua.

    ReplyDelete
  27. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Mia.S. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 JUTA) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena aku berjanji padanya bahwa aku akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya ladymia383@gmail.com dan miss Sety yang saya diperkenalkan dan diberitahu tentang Ibu Cynthia dia juga mendapat pinjaman dari Ibu Cynthia baru Anda juga dapat menghubungi dia melalui email nya: arissetymin@gmail.com Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    ReplyDelete
  28. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  29. Hello semua, saya Liza Teddy dari Indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, tidak mengisi mana-mana syarikat pinjaman di laman web lelaki ini di sini adalah palsu, menipu dan penipuan, juga beberapa hukum Allah dalam sini adalah semua palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan saya indonesian, saya telah ditipu empat kali sekitar Rp82 juta untuk yuran pendaftaran, transferfee, kos cukai dan insurans yuran, tetapi selepas pembayaran saya saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan sekali lagi, ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa tidak ada undang-undang kewangan atau menolak tuduhan ini dalam mendapatkan pinjaman daripada mana-mana bank, pemberi pinjaman atau firma tetapi Allah begitu bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman daripada syarikat yang seorang kawan saya yang bekerja di Arab Saudi, (AASIMAHA Adila AHMED pinjaman Firm), mereka adalah syarikat yang terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan tertipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat di Arab Saudi atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, iaitu anda boleh mendapatkan sangat mudah untuk mendapatkan pinjaman serendah 1% tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya perlu untuk membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (teddyliza2020@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA all.PLEASE. NO YURAN PENDAFTARAN, NO YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) pemberi pinjaman Nyata atau firma tidak mengumpul caj-caj.
    Allah memberkati kita

    ReplyDelete
  30. Hello,
    Semua orang sedang gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat saya
    keinginan jumlah pinjaman daripada Encik Abraham yang merupakan meneger daripada david pintar
    syarikat pinjaman, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk semoga seluruh
    tahu dunia ini, Am Quenk lang chan, saya dalam mencari pinjaman untuk
    memulakan perniagaan saya sendiri untuk menyokong suami saya mengenai anak-anak
    perbelanjaan jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa
    peminjam yang menipu andscammed jauh moneyat kecil saya bahawa proses
    masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu doanymore kerana
    sedikit wang i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka penipuan
    anak haram yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada satu hari yang setia
    kerana saya telah melayari internet mencari pekerjaan i terserempak
    beberapa testimoni mengulas mengenai forum dengan satu Mr nugyenven, dan Puan
    dohdo memberkati tentang bagaimana mereka menerima pinjaman mereka dari David pintar pinjaman Syarikat
    E-mel: davidsmartloancompany@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi
    ini percubaan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam
    lakukan kepada saya, Jadi saya pergi ke hadapan mengambil Alamat e-mel peribadi yang bersama-sama
    dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya
    telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari
    syarikatnya, Mr nugyenven, dan Puan idohdo berkat, Oleh itu, apabila dia mendengar
    bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam
    syarikat yang betul di mana saya boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, Mereka memberikan saya
    borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya lakukan semua itu,
    kepada mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberi
    terma dan syarat semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa
    sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa pinjaman saya sah
    jumlah $ 6.000.000 USD telah didaftarkan dan diluluskan oleh mereka
    pinjaman lembaga pemegang amanah, Jadi pada proses yang masa i begitu gembira
    apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui perbankan butiran, tetapi saya
    sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk
    ini panggilan pemberi pinjaman Mr abraham, i memberikan mereka akaun bank saya jadi
    menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah
    dikreditkan dengan jumlah $ 5.000.000 USD david syarikat pinjaman pintar.
    Jadi saya segera e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi sayang saya
    saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen
    i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama
    E-mel: davidsmartloancompany@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu anda dengan
    jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira
    awak buat.
    Quenk lang chan

    ReplyDelete
  31. Saya Mrs Queen pemberi pinjaman pinjaman pribadi, kami memberikan pinjaman pada tingkat 2%
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar utang Anda?
    Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis,
    pinjaman untuk membayar tagihan,
    Kami di sini untuk memberikan pinjaman dari jumlah apapun, silahkan hubungi kami melalui alamat perusahaan:
    queendanielloanfirm@gmail.com Tuhan memberkati.

    ReplyDelete
  32. Hello, saya Mrs Christy Morris, pemberi pinjaman pinjaman peribadi menyediakan peluang seumur hidup pinjaman. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membersihkan hutang anda dengan segera atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perdagangan anda? Sama ada anda telah ditolak oleh bank-bank dan lain-lain agensi kewangan? Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan dari segi kewangan, yang dalam hutang lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, kami memberi pinjaman pada kadar rendah sebanyak 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (christymorrisloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  33. Maha Suci Tuhan
     saudara kita yang kekasih, saudara perempuan Malasia datang dan menyertai saya bersyukur kepada Tuhan saya karena ada don untuk saya saya telah memohon untuk pinjaman dalam internet tetapi tidak pernah untuk mencari mana-mana pemberi pinjaman benar baik yang boleh membantu saya keluar dari masalah kewangan saya sehingga saya bertemu rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman ibu dan ketika saya dihubungi ibu saya tidak pernah percaya pada dia kerana pengalaman masa lalu, saya begitu screard dan saya tidak pernah mahu menjadi mangsa sekali lagi kerana saya telah penipuan oleh bintang penipuan internet 40 juta supaya apabila ibu meminta saya untuk membuat bayaran pindahan pinjaman saya i takut dan saya kembali kepada kawan saya yang memperkenalkan saya kepada ibu dan dia memberitahu saya bahawa ini adalah proeedure syarikat yang i tidak perlu takut dan dia menggalakkan saya bahawa saya tidak harus melepaskan iman kemudian saya mengambil perkataan kawan saya dan membuat satu langkah iman dan saya membuat bayaran pindahan, tetapi ibu kembali kepada saya bahawa akaun saya perlu diaktifkan untuk pemindahan antarabangsa dan saya berkata kepada saya diri saya mempunyai jatuh mangsa sekali lagi pada kali ini saya berputus asa tetapi ibu memberikan perkataan beliau dan saya kembali kepada kawan saya dan dia menggalakkan untuk mengikuti ibu dan saya membuat pembayaran pengaktifan bank dan untuk mengejutkan saya yang paling besar dengan yang akan datang 2 jam selepas saya membuat pembayaran i menerima alter dalam telefon saya bahawa wang sebanyak RM 500,000 telah ke hadapan ke akaun bank saya dengan pinjaman ibu firma ibu Dewi Ahmad yang membuat saya siapa saya hari ini. sebab itulah saya membuat keputusan untuk keluar di udara dan membuat kesaksian ini supaya orang follow negara saya yang memerlukan pinjaman boleh menghubungi ibu hari ini sila i mahu anda orang untuk menjadi bijak untuk tidak jatuh ke dalam tangan peminjam palsu seperti i berbuat demikian jika anda tahu bahawa anda perlu pinjaman hari ini sila hubungi ibu sekarang: melalui e-mel dewiahmad.loanfirm@gmail.com anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut di emel: lisaivan070@gmail.com terima kasih dan tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  34. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Wilfred Gambon, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (wilfredgambonloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  35. Hello, saya Mr Leonardo Sanchez, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman kepada ekuiti Meningkatkan Perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan gadai janji atau pinjaman penyatuan? Mencari-cari lagi kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami memberi pinjaman tabungan pada individu yang memerlukan bantuan kewangan, Yang Mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya hendak Gunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (sanchezloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  36. Hari yang baik Sir / Madam:

    Mendapatkan pinjaman yang sah sentiasa menjadi satu masalah yang besar Untuk orang-orang yang mempunyai masalah kewangan dan memerlukan penyelesaian. Isu kredit dan cagaran adalah sesuatu yang pelanggan sentiasa bimbang tentang apabila mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman yang sah. Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    Penyatuan hutang
    Mortgage kedua
    Pinjaman Perniagaan
    Pinjaman peribadi
    Pinjaman Antarabangsa
    Pinjaman pelajar
    pinjaman keluarga

    Untuk maklumat lanjut untuk pergi tentang memperoleh kenalan pinjaman kami, Sila bertindak dengan pantas dan e-mel ini: bretthawksloans@gmail.com

    Nota pinjaman yang diberikan pada kadar faedah 3%, sila kembali kepada kami sekarang jika berminat.

    Nama: Brett Hawks

    Alamat e-mel: bretthawksloans@gmail.com

    ReplyDelete
  37. Beli Kualiti Real Pasport palsu (passportquality@gmail.com) Visa, Lesen, Kad ID, SSN

    Kami menghasilkan palsu dan sebenar pasport, lesen memandu, sijil kelahiran, kad pengenalan bagi semua negara di dunia. kita adalah profesional dan kami telah melakukan ini selama lebih daripada tujuh sepuluh tahun hari ini. Kami menawarkan pasport hanya asal berkualiti tinggi palsu, lesen memandu, kad ID, setem dan produk lain untuk negara-negara berikut: Australia, Belgium, Mexico, Sepanyol, Brazil, Kanada, Finland, Perancis, Ireland, Portugal, Sweden, Jerman, Itali, Belanda, UK, Amerika Syarikat, dan banyak negara-negara lain. Kami adalah pengeluar terbaik dokumen kualiti, dengan lebih 1 juta dokumen kami beredar seluruh dunia. Hubungi ": passportquality@gmail.com
    Kata kunci: Pasport, Lesen Memandu, Kad ID, Visa, SSN, Diploma

    ReplyDelete
  38. PINJAMAN PELUANG:

    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman? Atau adakah anda dari segi kewangan bimbang ?. Adakah anda mempunyai hutang untuk membayar? Kami memberi pinjaman kepada mana-mana bahagian dunia, kadar Faedah Pinjaman kami adalah 3% setiap annul dengan tempoh niaga tanpa mengira Lokasi atau status kredit. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini Hubungi kami melalui e-mel Syarikat Alamat di: clarabannyloaninvestmentplc@gmail.com

    NOTA: Kami memberikan keluar minimum (5,000$ / € ) kepada maksimum (500,000.000) E.T.C. Permintaan pinjaman mesti dinyatakan dalam dolar AS atau EURO, Dan mana-mana mata wang yang digunakan lain.

    pencari pinjaman yang berminat adalah untuk mengisi Borang Permohonan Pinjaman di bawah Kelulusan ..

    (MAKLUMAT PEMINJAM)

    Nama penuh:......................
    AGE .............................
    STATUS PERKAHWINAN..................
    Alamat:...........................
    Negara ....................................
    Negeri ...................................
    Telefon: .....................................
    E-mel: .....................................
    Pekerjaan: ................................
    Pendapatan bulanan:............................
    Agama: ..................................
    Seterusnya Kin: ...............................

    (MAKLUMAT PINJAMAN)

    Jumlah Diperlukan sebagai pinjaman: .....................
    Tempoh Pinjaman: .............................
    Tujuan Pinjaman: ................................
    Cagaran: ................................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum ini? ..........................
    Mod pembayaran balik: bulanan atau tahunan ....................
    Adakah anda bercakap atau mendengar bahasa Inggeris? .............................

    Terima kasih kerana kami menanti Response pantas anda, kami berkhidmat untuk anda.

    Selamat sejahtera,
    Clara Banny
    Pengurus di Co-Operation

    ReplyDelete
  39. PINJAMAN PELUANG:

    Saya pengarah Clara Banny Pinjaman Limited,
    Clara Banny perkhidmatan pinjaman adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
    pinjaman kepada orang Individu dan perniagaan serta menyediakan
    perkhidmatan yang boleh dipercayai dan pelaburan untuk pelbagai pelanggan / tahap yang berpotensi
    dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 3%, dengan jumlah minimum pinjaman daripada
    (5,000$ / € ) bagi jumlah pinjaman maksimum (500,000.000$ / € ) dengan
    tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami melalui syarikat
    Alamat E-mel di: clarabannyloaninvestmentplc@gmail.com

    Misi syarikat adalah untuk menyediakan individu dan firma dengan
    bahawa agensi kerjasama memerlukan perkhidmatan kewangan membantu mereka
    memenuhi keperluan mereka, harapan dan membantu meningkatkan kehidupan pelanggan kami
    dan masyarakat. Perlukan Pinjaman segera ?? Aproved lebih kurang
    48 jam perkhidmatan yang lengkap kepada pelanggan kami.

    Saya berharap untuk meminta anda secepat mungkin, untuk terus
    masa tidak lama lagi.

    salam benar-benar istimewa.
    Clara Banny Pinjaman Limited
    E - Mail: clarabannyloaninvestmentplc@gmail.com
    http://clarabannyloaninve.wix.com/clarabannyinvestment

    ReplyDelete
  40. Hello semua, saya fatma dari Indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp200,000,000 juta untuk yuran pendaftaran, yuran perpindahan, kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya, saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya membayar lagi dan sekali lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (THERESALOANCOMPANY), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat dalam

    (THERESALOANCOMPANY) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (THERESALOANCOMPANY@GMAIL.COM) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (Feyzilfatma@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA semua. SILA. TIADA YURAN PENDAFTARAN, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat tidak memungut caj ini. Allah memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) sebenar Lender Syarikat ATAU TIDAK memungut caj penutup penyanyi,

    ReplyDelete
  41. Hello semua orang yang saya amat gembira yang mengambil lihat pada bukti besar saya bagaimana saya mendapat keinginan pinjaman saya Encik José Luis yang merupakan maneger José Luis Pinjaman Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan semua orang tahu ini, am D. Carlos Bulgheronic dari Buenos Aires Agentina, saya cari pinjaman untuk memulakan perniagaan saya sendiri untuk menyokong perniagaan pertanian saya, perbelanjaan, jadi pergi dalam talian untuk mencari pinjaman apabila saya mendapati beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan ditipu wang kecil saya dalam proses masa menjadi ii keliru tidak tahu apa lagi yang perlu dilakukan, kerana wang yang sedikit saya dengan saya dipimpin oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil pemberi pinjaman kredit sebenar, jadi yang setia sebagai hari aku melayari Internet untuk mencari pekerjaan saya mendapati beberapa testimoni komen dalam forum D. Carlos, dan Puan Mary Lin dengan cara yang mereka terima bandar pinjaman bank mereka syarikat e-mel: joseluisloans@gmail.com, jadi saya memberitahu diri saya yang hendak Kuberikan ini percubaan kerana saya begitu takut tentang apa yang para peminjam yang lain lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan saya mengambil alamat e-mel peribadi anda yang berada di dalam komen-komen dalam forum, jadi saya menghubunginya untuk memberitahu beliau bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka syarikatnya, D. Carlos, dan María lin jadi apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, jadi saya bahawa saya dalam syarikat yang betul kata di mana saya mendapatkan jumlah saya pinjaman keinginan, memberikan saya pinjaman borang permohonan peminjam untuk membentangkan dan belakang, Saya melakukan semua jadi, kerana maklumat yang diperlukan keseluruhan saya tentang saya, jadi saya mendapat terma-terma dan syarat-syarat semua syarikat anda berjalan lancar, tanpa kehilangan masa, tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa jumlah pinjaman saya daripada 9,000,000 sah dolar telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pemegang amanah pinjaman, jadi dalam proses masa itu saya begitu gembira apabila mereka berkata, saya sepatutnya menghantar mereka perbankan butiran, tetapi agak ragu-ragu untuk berbuat demikian saya berkata kami mempunyai keyakinan dan saya rasa bagi pemberi pinjaman ini dipanggil Encik Abraham memberikan mereka akaun bank jadi ia adalah menghairankan bahawa penerimaan dan menyedarkan bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah $ 9.000.000 oleh Encik José Luis. Jadi segera menghantar e-mel yang saya terima pinjaman saya berjaya, jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen saya akan memberitahu anda sila hubungi Encik José Luis dengan e-mel yang sama: joseluisloans@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu dengan jumlah pinjaman saya ingin anda juga, e-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. D. Carlos Bulgheronic dari Buenos Aires Agentina

    ReplyDelete
  42. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, perniagaan
    modal, dan lain-lain .. Atau adakah anda pinjaman ditolak oleh bank atau kewangan
    menetapkan untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang betul untuk
    penyelesaian pinjaman anda! Saya sedang pemberi pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada
    syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
    2%. Faedah. Hubungi kami melalui e-mel:
    financialloanservice@consultant.com

    terima kasih,
    Mrs felicia

    ReplyDelete
  43. Kebanyakan mereka yang mengatakan para peminjam yang semua palsu, i adalah mangsa penipu internet selama 6 bulan. kemudian saya diajar bahawa hidup saya telah berakhir. jadi saya melawat tapak pengumuman pinjaman satu hari, dan i terserempak dengan Puan besar, Cahya KIRANA, iklan pinjaman dan saya mengambil iman dan memohon pinjaman sebanyak € 30,000, selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan , i adalah meminta untuk membayar kos yuran perpindahan dan saya juga mengambil iman dan membayar yuran, sayang saya untuk surmrise terbesar saya. dia memberikan saya pinjaman sebanyak € 30,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya bersedia, dalam masa 72 jam i mendapat wang dalam akaun saya tanpa masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan ini untuk dia hari ini, adalah kerana dia telah menjadikan semua dukacitaku kepada kegembiraan dan gelak ketawa. perempuan itu, bagi saya, dia adalah Allah yang dihantar untuk membantu saya. dia mendapati lanjut, hubungi beliau hari ini saya sayang Brothers dan kakak dan anda akan berpuas hati dengan kehidupan lagi dan sepanjang hidup saya i akan begitu greatfull kepadanya. Hubungi Ibu Cahya pada E-mel beliau dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.creditfirm@gmail.com ,,,, anda juga boleh menghubungi saya di kasihbambang2012@gmail.com untuk maklumat lanjut!

    ReplyDelete
  44. Nama saya Jurjani Budi dari Subang Jaya malaysia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal yang disebut pinjaman tanpa jaminan AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM sebesar Rm 250 juta dalam waktu kurang dari 14 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dan belajar lession dari kesalahan mereka. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda dapat juga menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com} Tidak ada biaya yang diperlukan harapan saya dan sukacita dipulihkan

    Sekarang, semua saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    ReplyDelete
  45. berita kepada anda semua yang baik, adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau adakah anda memerlukan pinjaman untuk kekal sehingga A Emamllualoanfirm perniagaan adalah yang terbaik pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang boleh anda fikirkan di dunia dengan hanya 2%, anda boleh mendapatkan pinjaman anda dalam 2hours hubungi kami sekarang di E-mel} Emamllualoanfirm@gmail.com Allah memberkati anda, dan kami berjanji anda yang terbaik.

    ReplyDelete
  46. nama saya adalah Affendi Ali dari Ipoh kira-kira 200 km ke utara Kuala Lumpur dan kira-kira 130 km ke selatan Pulau Pinang di Lebuhraya Utara-Selatan di Malaysia saya mahu semua orang membaca mesej ini dengan teliti apabila anda mahu pinjaman janganlah Engkau bebankan kepada semua penerbitan internet pemberi pinjaman pinjaman adalah semua palsu dan penipu i mahu untuk membiarkan anda tahu bahawa tempat terbaik untuk pemberi pinjaman sebenar halus pada halaman Berita Papers. anda akan bersetuju dengan saya bahawa tiada firma atau lander palsu dan tidak berdaftar akan dipaparkan di atas kertas berita tetapi anda boleh denda mereka di internet saya amat gembira untuk berkongsi cerita saya pada saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu i akan suka untuk menasihati untuk tidak membayar apa-apa yuran pendaftaran, yuran perpindahan, cukai, bayaran insurans kepada sesiapa pinjaman pemberi pinjaman di laman web ini, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman dan pemberi pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah meminta saya untuk membayar yuran pendaftaran, yuran pemindahan, insurans, cukai dan Morgage beberapa meminta kad kredit dan nombor ATM kad pin i berasa amat kecewa dengan setiap pemberi pinjaman saya bertemu di laman web ini dan internet untuk pinjaman saya tidak pernah memberi saya apa-apa pinjaman tidak RM5, sebaliknya mereka meletakkan saya dalam hutang yang lebih . Saya dalam kesakitan kerana lebih banyak hutang dan kekecewaan saya kehilangan ibu saya tidak mempunyai wang untuk apa-apa, dan saya membayar bayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat aku besar semua i mendapatkan lebih hutang. Saya gembira apabila saya membaca NEWS PAPER minggu lepas mengenai firma pinjaman yang terkemuka di Asia {AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM} yang memberikan pinjaman kesihatan Puan Lena Tijani untuk pemindahan buah pinggang pembedahan selepas saya membaca ini saya terkejut kerana saya bertanya kepada diri sendiri soalan , dan berfikir firma yang menjadi firma yang sangat baik kerana saya tidak memberi pinjaman perniagaan di mana saya akan membuat keuntungan firma memberi pinjaman kesihatan bagaimana jika mati orang yang saya fikir, ini memberikan saya keberanian untuk menulis {AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM } dan saya memohon pinjaman sebanyak RM 70,000 Saya mengikuti semua perjanjian pinjaman dan prosedur kontrak, saya berfikir bahawa saya tidak mendapatkan pinjaman lagi, tetapi saya amat mengejutkan apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar ke akaun bank saya dengan SMS dalam saya telefon terus dalam tempoh 12 jam dari tarikh permohonan. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Oleh itu, jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com), mereka adalah satu-satunya firma sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam pinjaman firma dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman seperti saya berhati-hati dalam pinjaman internet, di LOAN FIRM NOMBOR AKAUN AASIMAADILAAHMED paling BE BETUL DENGAN NAMA BORANG PERMOHONAN
    hubungi saya juga maka aku akan memberikan lebih banyak maklumat mengenai (affendiali84@gmail.com)
    Terima kasih kerana membaca (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) cepat dan geniune

    ReplyDelete
  47. * PERLU TUNAI SEGERA? * Selamat dan selamat. * Kelulusan Fast
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2% * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    PERMINTAAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ...................
    Nama kedua : ..................
    Alamat : .................
    Negara: ...................
    Umur: ..........................
    Seks: ....................
    Nombor telefon : ..............
    Status: .................
    Pekerjaan: ...............
    kedudukan: .................
    pendapatan bulanan : ..............
    Jumlah Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
    awak faham Inggeris : ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:

    E-mel: trustflexy@gmail.com

    Sapukan dengan kami hari ini dan gembira.

    ReplyDelete
  48. * PERLU TUNAI SEGERA? * Selamat dan selamat. * Kelulusan Fast
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2% * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    PERMINTAAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ...................
    Nama kedua : ..................
    Alamat : .................
    Negara: ...................
    Umur: ..........................
    Seks: ....................
    Nombor telefon : ..............
    Status: .................
    Pekerjaan: ...............
    kedudukan: .................
    pendapatan bulanan : ..............
    Jumlah Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
    awak faham Inggeris : ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:

    E-mel: trustflexy@gmail.com

    Sapukan dengan kami hari ini dan gembira.

    ReplyDelete
  49. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  50. Maha Suci Allah,
    adik-adik saya, Allahku, telah menjawab doa saya, selepas memohon untuk pinjaman dalam internet untuk beberapa bulan sekarang tetapi tidak berjaya, dan saya telah ditipu selama 7 bulan oleh penipuan internet sehingga satu hari saya terjumpa bukti di internet dibuat oleh salah Puan Kasih Bambang, yang mampu untuk meyakinkan dan membantu saya untuk mempercayai Ibu Cahya, saya hanya dibayar dua kali iaitu bayaran cukai dan yuran pemindahan pinjaman saya dan tiada caj lain yang telah dibuat sekali lagi, dan untuk mengejutkan terbesar saya , i mendapat pinjaman saya pada 2% dan ia telah dihantar kepada saya terus ke dalam akaun bank saya 4 jam selepas saya membuat bayaran yuran terakhir saya, adik-beradik saya, masih ada seseorang yang mengambil berat tentang kami di sini, jika anda berada dalam keadaan ini bahawa saya baru sahaja keluar dari sekarang, saya akan menasihati anda bahawa anda menghubungi dia sekarang di e-mel beliau cahya.creditfirm@gmail.com dan saya menjamin anda semua bahawa wanita ini adalah Ibu benar dan akan membuat impian anda menjadi kenyataan jika hanya anda boleh bekerja dengan beliau dengan amanah, berasa bebas dan menghubungi beliau jika anda memerlukan pinjaman benar, anda boleh hubungi saya juga di abdulhalim08055@gmail.com jika anda mempunyai apa-apa soalan untuk bertanya, di sini adalah e-mel wanita yang membantu saya untuk mempercayai Ibu Cahya kasihbambang2012@gmail.com anda juga boleh menghubungi beliau untuk lebih infor.

    ReplyDelete
  51. Hello,
    Semua orang sedang gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat saya
    keinginan jumlah pinjaman daripada Encik Ibrahim yang merupakan pengurus david pintar
    syarikat pinjaman, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk semoga seluruh
    tahu dunia ini, Am Puan Maira lukas dari mexico, saya berada di carian
    pinjaman untuk memulakan perniagaan saya sendiri untuk menyokong suami saya
    mengenai perbelanjaan anak-anak jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya
    terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed jauh sedikit wang saya
    pada proses yang masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan
    lagi kerana wang yang sedikit i telah mempunyai dengan saya telah diambil
    oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar,
    Maka pada suatu hari setia sebagai i telah melayari melalui internet
    mencari kerja i terserempak dengan beberapa testimoni mengulas mengenai
    forum oleh salah Mr nugyenven, dan Puan idohdo berkat kepada bagaimana mereka
    menerima pinjaman mereka dari David pintar pinjaman Syarikat
    E-mel: davidsmartloancompany@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi
    ini percubaan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam
    lakukan kepada saya, Jadi saya pergi ke hadapan mengambil Alamat e-mel peribadi yang bersama-sama
    dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya
    telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari
    syarikatnya, Mr nugyenven, dan Puan idohdo berkat, Oleh itu, apabila dia mendengar
    bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam
    syarikat yang betul di mana saya boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, Mereka memberikan saya
    borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya lakukan semua itu,
    kepada mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberi
    terma dan syarat semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa
    sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa pinjaman saya sah
    jumlah $ 6.000.000 USD telah didaftarkan dan diluluskan oleh mereka
    pinjaman lembaga pemegang amanah, Jadi pada proses yang masa i begitu gembira
    apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui perbankan butiran, tetapi saya
    sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk
    ini panggilan pemberi pinjaman Mr abraham, i memberikan mereka akaun bank saya jadi
    menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah
    dikreditkan dengan jumlah $ 5.000.000 USD david syarikat pinjaman pintar. Jadi saya segera
    e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi sayang saya
    saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen
    i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama
    E-mel: davidsmartloancompany@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu anda dengan
    jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira
    awak buat.
    Puan, Maira lukas

    ReplyDelete
  52. Kesaksian tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya hello, Nama saya Thomas Spencer dan saya telah berkahwin, Saya dari Amerika Syarikat Dalam tempoh dua minggu lepas dan kredit sebenar kepada syarikat itu dicari Saya mempunyai keyakinan penuh dalam mereka, dan akhirnya saya mempunyai banyak penipu hari, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa sebagai balasan Saya berharap saya telah keliru dan kecewa, telah dibunuh, seolah-olah sangat Ia adalah sukar bagi keluarga saya, saya mahu berbuat apa-apa syarikat pinjaman melalui Internet, supaya mereka pergi untuk meminjam wang rakan, dan dia memberitahu bahawa dia akan dapat membantu apa-apa jumlah pinjaman yang boleh membantu saya kredit syarikat Ia hanya yang memerlukan kadar yang sangat rendah faedah sebanyak 2% kredit, beliau membimbing saya mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman Menghantar saya, saya berkata: seperti: (victorloans1@gmail.com), saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya Pinjaman kejutan terbesar dalam tempoh 24 jam, tidak boleh berfikir, Kaya dan bahagia sekali lagi, dan memberi kredit kepada Allah Saya penghargaan Kawasan ini masih mempunyai semua syarikat-syarikat ini, seperti penipuan, Sila menasihati dan semua yang anda perlu pinjaman untuk pergi (Victorloans1@gmail.com) gagal, dan tidak pernah untuk mengubah hidup anda dan saya lakukan

    ReplyDelete
  53. Adakah anda memerlukan pinjaman segera, adakah anda dalam apa-apa masalah kewangan, atau telah anda menolak pinjaman di bank kerana satu isu atau yang lain?
    Elizabeth Kean firma pinjaman adalah di sini untuk membantu semua rakyat Malaysia yang telah menolak pinjaman atau yang telah tertipu, tertipu, penipuan dalam bank atau mana-mana firma pinjaman ini di internet. kita di firma pinjaman Elizabeth Kean adalah pemberi pinjaman pinjaman boleh dipercayai yang memberikan pinjaman tanpa cagaran dengan kadar hanya 2%, dan dalam masa kurang daripada 24 jam. Hubungi kami
    hari ini melalui e-mel kami di elizabethkeen.loanfinance@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Halo, aku Magret Spencer, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda dalam utang? Anda perlu dorongan keuangan? Saya telah didaftarkan dan disetujui. Aku memberikan pinjaman kepada reputasi dan tingkat individu Tersedia dalam 2%. Aku memberikan pinjaman kepada lokal dan internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari reputasi kami.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: magretspencerloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  55. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    ReplyDelete
  56. Adakah anda pernah ditolak oleh bank kerana skor kredit yang rendah? Jangan bimbang, anda mempunyai pilihan! pinjaman SOS mungkin tidak menghubungkan anda dengan pemberi pinjaman swasta yang boleh membantu anda mencapai matlamat anda.
    - GOOD KREDIT ATAU KREDIT BAD NO PROBLEM!
    - TRAIN PINJAMAN
    - Pinjaman Peribadi
    - Memupuk asalnya KREDIT ANDA
    - Memberi penekanan yang HUTANG ANDA
    Dapatkan wang anda dalam tempoh 5 hari!
    Ada sebarang pertanyaan lanjut, sila e-mel kepada kami di joycerolandloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  57. Saya Mr Guerri, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari Morea kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (opendoorsloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  58. Hello Encik dan Puan Adakah anda sedang mencari pinjaman? , Sama ada untuk perniagaan anda atau untuk pelaksanaan pelancaran semula projek, sama ada untuk membeli anda sebuah apartmen atau membayar
    hutang. Saya seorang pemberi pinjaman peribadi yang menawarkan anda perkhidmatan saya pinjaman antara individu swasta dalam bidang-bidang berikut: - PINJAMAN PERIBADI - HARTANAH PINJAMAN - MORTGAGE PINJAMAN - AUTO PINJAMAN - PINJAMAN PENEBUSAN HUTANG - PINJAMAN PENINGKATAN MODAL - PINJAMAN LAIN Kadar faedah kita 2% , anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: elizabethkeen.loanfinance@gmail.com untuk pinjaman anda hari ini
    terima kasih.
    Puan Elizabeth

    ReplyDelete
  59. Hello rakyat Malaysia, saya mahu anda untuk membantu saya bersyukur kepada Tuhan kerana menyelamatkan nyawa saya melalui bantuan Mrs.Elizabeth Kean. Saya amat sakit di hospital dengan demam typhod, dan saya tidak dapat membayar bil-bil hospital saya kerana saya tidak mempunyai Bill Hospital, jadi saya mengambil pinjaman di internet dan mereka meminta saya untuk membayar yuran, cukai, insurans, dan lain-lain ., dan selepas pembayaran saya tidak mendapat pinjaman saya, mereka tertipu saya dan menipu aku, ini berlaku kepada saya pada 6 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di sini di internet, i kemudian tahu mereka penipu dan penipu. Keadaan saya menjadi begitu kritikal dan saya berada di hampir mati sebelum jururawat di hospital itu memberitahu saya tentang di mana dia telah mengambil pinjaman dan ia adalah benar dan tulen, dia memperkenalkan saya kepada Puan Elizabeth Kean, di mana saya memohon pinjaman daripada Rp500,000,000 dengan 2 kadar% (2 peratus), dan pinjaman itu diluluskan tanpa cagaran, saya hanya mendaftar dengan mereka becasue mereka berkata terma syarikat dan syarat-syarat bahawa semua pelanggan perlu mendaftar sebelum obtanining pinjaman, dan selepas pendaftaran saya saya dapat saya pinjaman 2 jam selepas mereka mengesahkan pendaftaran saya. Pinjaman telah dihantar terus ke akaun bank saya tanpa tekanan. Saya ingin memberitahu semua orang untuk membantu saya mengucapkan terima kasih kepada Puan Elizabeth Kean kerana membantu saya dengan pinjaman yang menyelamatkan hidup saya. Sila jika anda sedang mencari untuk pinjaman di internet, anda perlu berhati-hati, dan saya ingin menasihatkan anda bahawa mereka begitu banyak penipu dan penipu di sini di internet. Saya akan menasihati anda bahawa jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik terpakai jika saya memohon itu adalah tulen dan sebenar dengan hanya pendaftaran sahaja dan tiada cagaran. hubungi Puan Elizabeth Kean sekarang jika anda memerlukan pinjaman asal dan benar tanpa scammed atau ditipu, e-mel beliau adalah elizabethkeen.loanfinance@gmail.com. dan anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya di adhiaini05@gmail.com. Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  60. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan dalam mendapatkan pinjaman, atau adakah anda bosan dengan kecewa? DLF PINJAMAN komited kepada dasar peluang yang sama dan dasar pembangunan adalah positif, pakar-pakar kami menyediakan perkhidmatan kewangan kepada semua orang. Kami menawarkan pelbagai pinjaman kepada syarikat, perniagaan kecil dan perusahaan, dan juga pengguna individu. pakej kredit kami boleh sama ada jangka panjang atau pendek, pada pilihan yang anda mahu. Kami menawarkan semua jenis pinjaman seperti pendidikan, perniagaan, pinjaman penyatuan hutang dan pelaksanaan projek.

    Adakah anda pernah ditolak pinjaman oleh bank anda, bagaimana untuk membayar bil seterusnya, mengambil pinjaman projek, pinjaman pengembangan perniagaan? Jika anda tidak mempunyai bayaran ke bawah, kredit yang buruk, atau mungkin banyak hutang, kita boleh mencari program yang sesuai untuk memenuhi keperluan khusus anda! Bagi apa jua tujuan anda memerlukan pinjaman, sama ada perniagaan, peribadi, atau penyatuan hutang, pinjaman DLF, akan menawarkan jumlah pinjaman tertentu pada kadar faedah yang sangat rendah. DLF PINJAMAN telah berkhidmat banyak syarikat, pertubuhan dan individu-individu, mencapai impian mereka masing-masing dengan berkesan menyediakan pinjaman tanpa cagaran untuk hanya 2% KADAR. E-mel: info.dlfloans@gmail.com

    HUBUNGI KAMI SEKARANG
    E-mel: info.dlfloans@gmail.com
    DLF PINJAMAN

    ReplyDelete
  61. Hello Setiap Satu, saya mrs Adhi Aini Dari Indonesia tetapi saya tinggal di sini di São Paulo, saya cepat mahu menggunakan media ini untuk ricih bukti bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman Legit dan sebenar yang telah mengubah hidup saya dari rumput untuk rahmat, daripada menjadi miskin untuk seorang wanita kaya yang kini boleh berbangga dengan kehidupan yang sihat dan kaya tanpa tekanan atau masalah kewangan. Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah scammed jumlah Rp5,000.000 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman pinjaman legit talian yang tidak akan menambah kepada sakit saya, maka saya mengambil keputusan untuk menghubungi kawan saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman dalam talian, kami berbincang mengenai isu itu dan membuat kesimpulan kami dia memberitahu saya tentang Wanita yang dikenali sebagai Puan Elizabeth yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Elizabeth Kean pinjaman Firm. Jadi saya memohon jumlah pinjaman (Rp300,000.000) dengan kadar faedah rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman telah diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan di mana dibuat mengenai pemindahan pinjaman dan dalam masa kurang daripada 4 jam, pinjaman itu didepositkan ke dalam bank saya. Jadi saya ingin menasihatkan mana-mana satu yang memerlukan pinjaman untuk dengan cepat menghubungi beliau melalui e-mel .. elizabethkeen.loanfinance@gmail.com Dia tidak tahu yang sedang melakukan ini saya berdoa agar Allah akan memberkati dia untuk perkara yang baik yang dilakukannya dalam hidup saya. anda juga boleh hubungi saya di adhiaini05@gmail.com. untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  62. Anda mempunyai hutang, atau adakah anda menolak pinjaman di bank? Pasukan kami akan membantu dalam menyelesaikan masalah anda dengan kadar faedah 2%.
    Kami mengesyorkan pinjaman yang cepat untuk sebarang tujuan. Hanya kad pengenalan, pengesahan pesat, formaliti minimum, penerimaan tinggi Cadangan dan keputusan kredit dalam masa kurang daripada 24 jam Tanpa perlu Menyediakan bukti pendapatan. Kami telah mendapat jumlah pinjaman yang tinggi sehingga 10 Billion mana-mana mata wang di dunia tempoh pembayaran kami adalah dari 6 bulan hingga 20 tahun. Tiada pemeriksaan kredit atau sejarah kredit. Datang kepada kami, kami mengendalikan segala-galanya dalam satu hari.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mel kami: dewiahmad.loanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  63. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    ReplyDelete
  64. UCAPAN:


    Saya Encik Kent Richard, Presiden pinjaman Kent dan Kewangan Ltd, Kami adalah
    ditubuhkan wang berlesen pemberi pinjaman swasta, Dengan sejak beribu-ribu peminjam,
    kita berdiri keluar yang terbaik dalam pasaran kewangan.


    Kami pinjaman wang kepada organisasi yang diiktiraf untuk membantu orang yang memerlukan
    pinjaman dan bantuan kewangan lain, sebagai sebahagian o empat perkhidmatan kemanusiaan. kami
    telah diiktiraf oleh majlis pemberi pinjaman untuk memberi pinjaman kepada tempatan dan
    pelanggan antarabangsa pada kadar faedah 2%.


    kami menawarkan pinjaman kepada semua lokasi di dunia dan kami boleh membantu anda
    mendapatkan pinjaman berkualiti kerana kami telah diberikan keistimewaan untuk bertemu anda
    keperluan kewangan, perkhidmatan bersungguh termasuk, pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, kereta
    pinjaman, pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman emas, pinjaman utiliti
    orang e.t.c.interested atau organisasi perlu sila hubungi kami dengan
    di bawah maklumat dan melalui: (Kentrichardloanfirm@gmail.com.com)


    NAMA PENUH..........................
    HOME FULL / PEJABAT ALAMAT ........... NEGERI ..........................
    ZIP CODE .......................
    NEGARA ......................
    KERJA MOBILE PHONE NUMBER .................................
    Seks ............................................
    JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN .................
    PEKERJAAN ..................................
    PENDAPATAN BULANAN..........................
    PINJAMAN TEMPOH .....................
    WARIS .....................
    TUJUAN PINJAMAN .....................
    CAGARAN JIKA ADA .....................
    AGE .....................
    TARIKH LAHIR.....................
    Selamat sejahtera
    Mr.RICHARD ..

    ReplyDelete
  65. URGENT GENUINE PINJAMAN TAWARAN MEMOHON SEKARANG:
    Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat untuk pinjaman? Hubungi kami hari ini di (williamsloans14@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini.


    Adakah anda memerlukan pinjaman segera atau apa-apa bantuan kewangan lain?
    Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada dua peratus (2%) kepentingan. email kami sekarang
    melalui: williamsloans14@gmail.com dengan maklumat berikut

    nama penuh

    tarikh lahir::
    negara:
    pekerjaan:
    jumlah pinjaman:
    Tempoh pinjaman:
    Tujuan pinjaman:
    pendapatan bulanan:

    sueehb

    ReplyDelete
  66. BERITA BAIK. READ
     Hello kawan-kawan, nama saya Puan Fridha Kartika sila sila Saya mempunyai beberapa berita baik untuk berkongsi dengan anda semua. Saya tidak dapat menjelaskan betapa gembiranya saya sekarang. Akhir sekali, saya hanya mendapat pinjaman daripada Sadeeq INVESSTMENT.CORP yang berdaftar dengan organisasi kredit antarabangsa Islam di seluruh dunia dan organisasi antarabangsa memeber pelaburan / pinjaman kesatuan. Kawan saya mengarahkan saya kepada mereka. Saya telah mencari untuk asal peminjam swasta talian selama ini di mana saya boleh meminjam wang untuk memulakan perniagaan saya, tetapi semua usaha saya untuk mendapatkan pinjaman asal syarikat gagal. Semua yang saya telah dalam hubungan dengan semua penipuan. Secara jujur, pada mulanya, saya fikir Sadeeq Investment.Corp adalah salah satu penipuan sehingga mereka membawa kegembiraan kepada hidup saya hanya beberapa hari yang lepas. apabila saya cuba dan lihat sendiri, setelah memenuhi semua keperluan yang diperlukan, saya terkejut bahawa mereka sebenarnya dipindahkan pinjaman saya ke dalam akaun bank saya. Saya amat gembira sekarang kerana Allah telah digunakan organisasi ini untuk memberkati saya tahun ini. kawan baik jika anda mahu tahun ini menjadi tahun kebebasan kewangan anda dan gembira seperti saya, cepat dan menghubungi mereka sekarang. E-mel mereka (sadeeqinvestmentplan@gmail.com) Saya berharap maklumat penting ini akan mengubah hidup anda tahun ini. Saya ingin anda semua yang terbaik.
    Anda boleh hubungi saya di [fridhakartika@gmail.com]

    ReplyDelete
  67. Hello Setiap Satu, saya mrs Debora Dari Indonesia tetapi saya tinggal di sini di São Paulo, saya cepat mahu menggunakan media ini untuk ricih bukti bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman Legit dan sebenar yang telah mengubah hidup saya dari rumput untuk tangguh , daripada menjadi miskin untuk seorang wanita kaya yang kini boleh berbangga dengan kehidupan yang sihat dan kaya tanpa tekanan atau masalah kewangan. Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah scammed jumlah Rp5,000.000 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman pinjaman legit talian yang tidak akan menambah kepada sakit saya, maka saya mengambil keputusan untuk menghubungi kawan saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman dalam talian, kami berbincang mengenai isu itu dan membuat kesimpulan kami dia memberitahu saya tentang Wanita yang dikenali sebagai Puan Elizabeth yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Elizabeth Kean pinjaman Firm. Jadi saya memohon jumlah pinjaman (Rp300,000.000) dengan kadar faedah rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman telah diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan di mana dibuat mengenai pemindahan pinjaman dan dalam masa kurang daripada 4 jam, pinjaman itu didepositkan ke dalam bank saya. Jadi saya ingin menasihatkan mana-mana satu yang memerlukan pinjaman untuk dengan cepat menghubungi beliau melalui e-mel .. elizabethkeen.loanfinance@gmail.com Dia tidak tahu yang sedang melakukan ini saya berdoa agar Allah akan memberkati dia untuk perkara yang baik yang dilakukannya dalam hidup saya. anda juga boleh hubungi saya di deborahlynda842@gmail.com. untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  68. BERITA BAIK. READ
     Hello kawan-kawan, nama saya Puan Fridha Kartika sila sila Saya mempunyai beberapa berita baik untuk berkongsi dengan anda semua. Saya tidak dapat menjelaskan betapa gembiranya saya sekarang. Akhir sekali, saya hanya mendapat pinjaman daripada Sadeeq INVESSTMENT.CORP yang berdaftar dengan organisasi kredit antarabangsa Islam di seluruh dunia dan organisasi antarabangsa memeber pelaburan / pinjaman kesatuan. Kawan saya mengarahkan saya kepada mereka. Saya telah mencari untuk asal peminjam swasta talian selama ini di mana saya boleh meminjam wang untuk memulakan perniagaan saya, tetapi semua usaha saya untuk mendapatkan pinjaman asal syarikat gagal. Semua yang saya telah dalam hubungan dengan semua penipuan. Secara jujur, pada mulanya, saya fikir Sadeeq Investment.Corp adalah salah satu penipuan sehingga mereka membawa kegembiraan kepada hidup saya hanya beberapa hari yang lepas. apabila saya cuba dan lihat sendiri, setelah memenuhi semua keperluan yang diperlukan, saya terkejut bahawa mereka sebenarnya dipindahkan pinjaman saya ke dalam akaun bank saya. Saya amat gembira sekarang kerana Allah telah digunakan organisasi ini untuk memberkati saya tahun ini. kawan baik jika anda mahu tahun ini menjadi tahun kebebasan kewangan anda dan gembira seperti saya, cepat dan menghubungi mereka sekarang. E-mel mereka (sadeeqinvestmentplan@gmail.com) Saya berharap maklumat penting ini akan mengubah hidup anda tahun ini. Saya ingin anda semua yang terbaik.
    Anda boleh hubungi saya di [fridhakartika@gmail.com]

    ReplyDelete
  69. Hello semua, saya fatma dari Indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp200,000,000 juta untuk yuran pendaftaran, yuran perpindahan, kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya, saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya membayar lagi dan sekali lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (THERESALOANCOMPANY), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat dalam

    (THERESALOANCOMPANY) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (THERESALOANCOMPANY@GMAIL.COM) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (Feyzilfatma@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA all.PLEASE. TIADA YURAN PENDAFTARAN, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK memungut caj penutup penyanyi ,

    ReplyDelete
  70. Ini adalah sebuah perusahaan pinjaman yang sah di sini kita tidak meminta pemohon untuk membayar biaya dimuka atau agunan, apa yang baru saja kami meminta Anda lakukan adalah untuk Anda untuk mendapatkan perhatikan oleh perusahaan untuk mendapatkan lisensi dari kami yang tidak akan mengambil banyak dari Anda, jadi kami tahu kami aman memberikan pinjaman dan dengan cara yang sama Anda juga tahu Anda berada di perusahaan dari pinjaman dijamin.
    Kami punya hati nurani dan kami menyadari kegiatan penipuan yang terjadi melalui internet dengan scammers mana-mana tapi harus yakin bahwa di sini kita memiliki takut akan Tuhan dan tidak terlibat dalam tindakan tersebut. Jadi silakan kembali ke saya dengan mengisi formulir.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  71. Hello semua, saya fatma dari Indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp200,000,000 juta untuk yuran pendaftaran, yuran perpindahan, kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya, saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya membayar lagi dan sekali lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (THERESALOANCOMPANY), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat dalam

    (THERESALOANCOMPANY) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (THERESALOANCOMPANY@GMAIL.COM) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (Feyzilfatma@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA all.PLEASE. TIADA YURAN PENDAFTARAN, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK memungut caj penutup penyanyi ,

    ReplyDelete
  72. Hello, i am Puan Nelly Precious, pinjaman pemberi pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%. kami tawarkan, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, modal perniagaan, pinjaman peribadi dan lain-lain kepada individu dan syarikat-syarikat yang berada dalam kesukaran kewangan di bawah syarat-syarat pinjaman yang jelas dan dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami: (nellyperious@gmail.com)

    ReplyDelete
  73. Hello, saya Puan Nelly berharga pinjaman yang sah dan bereputasi
    pemberi pinjaman yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%
    Kami adalah syarikat yang dinamik dengan kewangan
    bantuan, kami menyediakan dana untuk orang yang memerlukan
    bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau
    mereka memerlukan wang untuk membayar bil-bil mereka, atau untuk melabur dalam perniagaan mereka. i
    mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan dipercayai
    bantuan waris sebagai senang hati untuk memberikan pinjaman. Hubungi kami melalui e-mel:
    (Nellyperious@gmail.com)

    ReplyDelete
  74. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ...
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete

  75. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  76. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com

    ReplyDelete
  77. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

    ReplyDelete
  79. Hello semua, saya fatma dari Indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp200,000,000 juta untuk yuran pendaftaran, yuran perpindahan, kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya, saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya membayar lagi dan sekali lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (THERESALOANCOMPANY), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat dalam

    (THERESALOANCOMPANY) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (THERESALOANCOMPANY@GMAIL.COM) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (Feyzilfatma@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA all.PLEASE. TIADA YURAN PENDAFTARAN, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK memungut caj penutup penyanyi ,

    ReplyDelete
  80. i dan rakan-rakan saya memerlukan pinjaman segera untuk meningkatkan perniagaan anda dengan tujuan untuk keuntungan yang lebih tinggi akan datang secara langsung dari malaysia bulan ini Ogos 2016

    ReplyDelete
  81. Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. semua yang anda perlu lakukan sekarang adalah untuk e-mel kami melalui (daviesruthfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  82. Kami adalah Organisasi Kristen dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda, memulai bisnis yang bagus, atau Anda menemukan sulit untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal, hubungi kami hari ini via email hari ini untuk bantuan seperti (pinjaman, start up uang): sandraloancompany1@gmail.com untuk Alkitab mengatakan "" Lukas 11:10 Setiap orang yang meminta, menerima; dia yang mencari, mendapat dan setiap orang yang mengetok, baginya pintu akan dibukakan "jadi jangan biarkan kesempatan ini berlalu begitu saja karena Yesus adalah sama kemarin, hari ini dan selamanya. Silakan ini hanya untuk berpikiran serius dan Tuhan takut orang dalam kesulitan keuangan dan ingin untuk menemukan jalan keluar.

    Anda menyarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    Namamu:______________________

    Alamat Anda:____________________

    Negaramu:____________________

    Pekerjaan Anda:__________________

    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: ______________

    Pinjaman Durasi: ____________________

    Pendapatan bulanan:__________________

    Nomor ponsel:________________

    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya: ________________

    Jika Anda telah mengajukan pinjaman sebelumnya, di mana Anda diperlakukan dengan jujur? di mana perusahaan berada? ...

    ReplyDelete
  83. JANGAN anda mempunyai kepentingan untuk mendapatkan yang panjang atau pinjaman pasukan yang singkat?
    (Florenceloans@gmail.com)
    Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
     masalah, jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
    memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
    bil, memulakan perniagaan yang baik atau anda mendapati sukar
    mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
     florenceloans@gmail.com
     "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan item di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    badan kebangsaan: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Tempoh Pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda sedang dirawat dengan kejujuran? ...

    Bertindak dengan cepat dan keluar dari tekanan kewangan, huru-hara, dan cabaran
    hubungi di FLORENCE PINJAMAN SYARIKAT hari ini melalui e - mail:
    florenceloans@gmail.com

    ReplyDelete
  84. JANGAN anda mempunyai kepentingan untuk mendapatkan yang panjang atau pinjaman pasukan yang singkat?
    (Florenceloans@gmail.com)
    Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
     masalah, jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
    memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
    bil, memulakan perniagaan yang baik atau anda mendapati sukar
    mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
     florenceloans@gmail.com
     "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan item di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    badan kebangsaan: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Tempoh Pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda sedang dirawat dengan kejujuran? ...

    Bertindak dengan cepat dan keluar dari tekanan kewangan, huru-hara, dan cabaran
    hubungi di FLORENCE PINJAMAN SYARIKAT hari ini melalui e - mail:
    florenceloans@gmail.com




    .

    ReplyDelete
  85. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  86. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Leonardo Sanchez, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (sanchezloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  87. IS BARU LAGI TAHUN INI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, A KERJA DALAM ORGANISASI, SELF bekerja? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, anak borang permohonan pinjaman di bawah:
    Meminjam Maklumat:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: lydiaclintonloanfirm@gmail.com, ini adalah peluang untuk anda melakukannya

    ReplyDelete
  88. Bagaimana saya Got Loan saya Hari ini (dittmannfrankloans@gmail.com)

    Saya AMANDA SCOTT dengan nama dan saya tinggal di Amerika Syarikat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan Tuhan dalam hidup saya selepas bertahun-bulan mencuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu maka saya menjadi terdesak mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah, kemudian saya melihat komen dari rakan yang dikenali sebagai James dan dia bercakap tentang syarikat ini pinjaman yang sah di mana dia mendapat pinjaman mudah tanpa sebarang tekanan supaya dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Mr.Frank mengawal firma yang dipanggil Dittmann FRANK pINJAMAN, jadi dia meminta sejumlah wang pinjaman ($ 850,000.00USD) kadar faedah 2% yang rendah, jadi bahawa pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya itulah bagaimana saya mampu untuk mendapatkan pinjaman saya untuk menjaga dipecahkan berjalan perniagaan saya dan juga untuk membayar bil-bil saya, jadi saya menasihati anda semua yang berminat untuk mendapatkan pinjaman mudah menghubungi mereka sila melalui e-mel: {dittmannfrankloans@gmail.com} untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, terima kasih untuk membaca kesaksian yang paling besar dalam hidup saya.

    Anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya amandascott5988@gmail.com

    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk bertemu dengan bayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Mrs.Amanda Scott
    Tuhan merahmati.








    How I Got My Loan Today (dittmannfrankloans@gmail.com)

    I am AMANDA SCOTT by name and I live in USA, I would like to talk about the goodness of God in my life after so many months of trying to get a loan on the internet and has been deceived so I became desperate in obtaining a loan from a legitimate online lender, then I saw a comment from a friend called James and he spoke about this company legitimate loan where he got his quick and easy loan without any stress so he introduced me to a man named Mr.LUTHER controlling a firm called SUNLIGHT LOANS, so he asked a sum of loan ($ 850,000.00USD) low 2% interest rate, so that the loan was approved and deposited into my bank account that's how I was able to get my loan to keep my broken business running and also to pay my bills, so I'm advising all of you who are interested in getting a quick and easy loan contact them kindly via email : { dittmannfrankloans@gmail.com } to get any kind of loan you need today, thanks to read the greatest testimony of my life.

    You can also contact me on my email amandascott5988@gmail.com

    Now, all I do is try to meet with my loan payments that I send directly to the account monthly.

    Mrs.Amanda Scott
    God bless.

    ReplyDelete
  89. Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dipercayai yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  90. Hello,

    Syarikat kami beroperasi yang dinamik, sistem dalam talian yang terdiri daripada lebih 42 juta pelanggan. Ini teknologi dalam talian yang kita gunakan memberikan kita keupayaan untuk rakyat kita di luar sana yang terbaik, pilihan utama apabila mereka sedang mencari untuk pinjaman atau apa-apa bantuan kewangan lain. E-mel: adicloancompany@gmail.com

    Pernahkah anda terfikir untuk mendapat pembekal pinjaman yang sah di mana anda mahu untuk melabur semula selepas banyak dividen? Sila ambil perhatian bahawa kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% setiap tahun atau bulanan bergantung kepada anda lebih suka, Namun, Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain E-mel: adicloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut.


    Terima kasih

    Selamat sejahtera,


    Adic Pinjaman Syarikat.
    E-mel: (adicloancompany@gmail.com)
    Systems Network, Maryland
    AMERIKA SYARIKAT.

    ReplyDelete
  91. Halo, aku Mrs. lamina Sulaman, pemberi pinjaman uang pribadi, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman untuk lokal, internasional dan juga perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2% dan kami memiliki banyak orang dan kami siap untuk membantu lebih banyak, semua yang kita butuhkan adalah Anda Anda untuk menerapkan dan mendapatkan pinjaman Anda dan kami tidak terburu-buru pelanggan kami untuk membayar pinjaman mereka lebih kami memberi mereka lebih banyak untuk digunakan dan kembali pinjaman dan kami tidak mengenakan biaya pelanggan banyak cos kami itu dibayarkan, Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (laminasulaman@gmail.com) Anda dipersilakan untuk kami perusahaan pinjaman dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  92. Halo, aku Mrs. lamina Sulaman, pemberi pinjaman uang pribadi, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman untuk lokal, internasional dan juga perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2% dan kami memiliki banyak orang dan kami siap untuk membantu lebih banyak, semua yang kita butuhkan adalah Anda Anda untuk menerapkan dan mendapatkan pinjaman Anda dan kami tidak terburu-buru pelanggan kami untuk membayar pinjaman mereka lebih kami memberi mereka lebih banyak untuk digunakan dan kembali pinjaman dan kami tidak mengenakan biaya pelanggan banyak cos kami itu dibayarkan, Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (laminasulaman@gmail.com) Anda dipersilakan untuk kami perusahaan pinjaman dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  93. MY KEJAYAAN
    salamalakum, sila, saya mahu anda semua untuk berhati-hati dalam laman web ini adalah penuh dengan pemberi pinjaman palsu saya zalina Dianto, Indonesia telah menjadi mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu, saya ditipu penipuan hampir Rp37,000 pada tahun ini saya semua kerana saya perlu Rp580, 000,000 yang besar, saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi, perniagaan saya hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. i mearnt yang tennant yang memperkenalkan saya kepada ibu Aasimah Aadila, membantu saya mendapatkan pinjaman dalam syarikat itu, mereka memberi saya pinjaman sebanyak 1% kepada kos pendaftaran atau pemindahan yuran, ibu baik saya mahu menggunakan peluang untuk mengatakan terima kasih, jika anda memerlukan kenalan pinjaman, Aasimah Aadila melalui e-mel (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) e-mel di I (zalinadiato@gmail.com) boleh tuhan memberkati mereka

    ReplyDelete
  94. .
    hello saudara kita yang kekasih dan adik sila berhati-hati bagaimana anda memohon pinjaman di internet kerana hampir pemberi pinjaman di internet adalah semua palsu dan orang-orang yang memberi keterangan adalah testifiers semua palsu yang adalah kerja tangan orang-orang yang sama yang membuat tuntutan untuk menjadi pemberi pinjaman tetapi hanya untuk merobek orang yang memerlukan bantuan wang keras mendapatkan mereka i adalah mangsa kepada kebanyakan peminjam palsu dan i adalah satu penipuan lebih RM15,000 kerana saya adalah memerlukan wang untuk membayar hutang saya dan untuk meningkatkan perniagaan saya lagi i Surfer sakit banyak dengan kaum yang palsu yang mendakwa diri mereka sebagai pemberi pinjaman sehingga i adalah memperkenalkan kepada ibu Dewi Ahmad dengan seorang kawan reza cindy saya yang memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman beliau dari ibu syarikat Dewi Ahmad yang kemudian saya dihubungi ibu tetapi masih takut di dalam saya kerana pengalaman masa lalu saya dan i mengelakkan menjadi mangsa kepada ini peminjam palsu dan kawan saya bahawa dia mendapat pinjaman dari dirinya dan saya boleh melihat bukti dalam dia dan menunjukkan kepada saya bukti yang pinjaman beliau adalah memindahkan kepada beliau dan saya memohon borang permohonan pinjaman dan dalam masa kurang 24 jam i mendapat pinjaman saya pinjaman saya ia adalah seperti mimpi untuk saya tidak pernah percaya bahawa terdapat sebarang pemberi pinjaman pinjaman benar dalam internet tetapi hari ini ibu Dewi Ahmad telah menamatkan ketidakstabilan kewangan saya dan sekarang saya dan keluarga saya hidup bahagia sebab itulah saya membuat keputusan untuk membuat kesaksian ini supaya anda orang yang kita berhati-hati tentang bagaimana anda memohon pinjaman kerana hampir semua pemberi pinjaman semua ini adalah palsu supaya saudara dan kakak jika anda memerlukan pinjaman sila buat tidak tergesa-gesa kesilapan sekarang dan menghubungi ibu Dewi Ahmad sekarang di melalui dewiahmad.loanfirm@gmail.com e-mel kini anda juga boleh hubungi saya di lisaivan070@gmail.com
    terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  95. .
    hello saudara kita yang kekasih dan adik sila berhati-hati bagaimana anda memohon pinjaman di internet kerana hampir pemberi pinjaman di internet adalah semua palsu dan orang-orang yang memberi keterangan adalah testifiers semua palsu yang adalah kerja tangan orang-orang yang sama yang membuat tuntutan untuk menjadi pemberi pinjaman tetapi hanya untuk merobek orang yang memerlukan bantuan wang keras mendapatkan mereka i adalah mangsa kepada kebanyakan peminjam palsu dan i adalah satu penipuan lebih RM15,000 kerana saya adalah memerlukan wang untuk membayar hutang saya dan untuk meningkatkan perniagaan saya lagi i Surfer sakit banyak dengan kaum yang palsu yang mendakwa diri mereka sebagai pemberi pinjaman sehingga i adalah memperkenalkan kepada ibu Dewi Ahmad dengan seorang kawan reza cindy saya yang memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman beliau dari ibu syarikat Dewi Ahmad yang kemudian saya dihubungi ibu tetapi masih takut di dalam saya kerana pengalaman masa lalu saya dan i mengelakkan menjadi mangsa kepada ini peminjam palsu dan kawan saya bahawa dia mendapat pinjaman dari dirinya dan saya boleh melihat bukti dalam dia dan menunjukkan kepada saya bukti yang pinjaman beliau adalah memindahkan kepada beliau dan saya memohon borang permohonan pinjaman dan dalam masa kurang 24 jam i mendapat pinjaman saya pinjaman saya ia adalah seperti mimpi untuk saya tidak pernah percaya bahawa terdapat sebarang pemberi pinjaman pinjaman benar dalam internet tetapi hari ini ibu Dewi Ahmad telah menamatkan ketidakstabilan kewangan saya dan sekarang saya dan keluarga saya hidup bahagia sebab itulah saya membuat keputusan untuk membuat kesaksian ini supaya anda orang yang kita berhati-hati tentang bagaimana anda memohon pinjaman kerana hampir semua pemberi pinjaman semua ini adalah palsu supaya saudara dan kakak jika anda memerlukan pinjaman sila buat tidak tergesa-gesa kesilapan sekarang dan menghubungi ibu Dewi Ahmad sekarang di melalui dewiahmad.loanfirm@gmail.com e-mel kini anda juga boleh hubungi saya di lisaivan070@gmail.com
    terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  96. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  97. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  98. Hello pelanggan berharga sayang,

    Dialu-alukan untuk Eco Teck Syarikat Plc, yang anda cari pinjaman untuk membayar bil-bil dan pembiayaan atau pelaburan dalam projek ini? Kami menerbitkan sebuah syarikat pinjaman antarabangsa dan individu-individu yang telah ditutup bagi bank-bank dan institusi kewangan lain bimbang tidak lebih sebagai anda menghubungi kami hari ini dan mendapatkan kredit anda secepat dan semudah yang anda memohon sekarang teratur.

    Kami menawarkan semua jenis pinjaman sekarang Pinjaman perniagaan dan banyak lagi: Jika anda sangat berminat untuk kredit
    tawaran, sila hubungi kami di id e-mel di bawah:
    E-mel: ecoteckcompanyplc@gmail.com

    ReplyDelete
  99. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  100. ​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  101. ​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  102. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    Untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  103. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    Untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  104. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  105. Selamat siang

    ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

    ReplyDelete
  106. Selamat siang

    ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

    ReplyDelete
  107. Adakah anda sedang mencari pemberi pinjaman swasta? Adakah anda memerlukan pinjaman segera? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah bank anda gagal? Saya boleh membantu anda mendapatkan pinjaman. Tiada jaminan diperlukan.
    Saya seorang pelabur swasta yang mengkhusus dalam menyediakan semua jenis dana pelaburan, termasuk dana bersama, pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, pinjaman hartanah, kombinasi pinjaman, pinjaman penyatuan, pinjaman komersial dan Tiada penipuan, lebih lagi.

    Tiada permainan, perniagaan sahaja
    Jumlah Pinjaman: Minimum $ 1,000 sehingga jumlah pinjaman maksimum $ 50,000,000.00 Dan nilai mata wang lain
    Kadar faedah pinjaman: 2%
    Kawasan pinjaman: di seluruh dunia
    Tempoh maksimum: sehingga 25 tahun
    Tiada penalti prabayar

    Pembiayaan segera selepas dokumentasi dan kelulusan yang betul.
    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami melalui mesej melalui e-mel peribadi kami di gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  108. Untuk informasi lebih lanjut
    email saya ... hendidi01@gmail.com
    nomor saya .... + 6289574678659
    jaminan pinjaman.
    tolong perhatikan bahwa saya orang yang sibuk, akan lebih baik bagi Anda untuk mengirim email jika Anda ingin informasi. Saya akan menjawab ketika saya kurang sibuk

    Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

    ReplyDelete
  109. Halo,
    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

    ReplyDelete
  110. = Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Kembali Rumah dengan suku bunga rendah per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum . Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
    Hanya WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
    Tel .... (+ 44) 7480 729811
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  111. Halo semua orang di situs ini sangat senang karena saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya melakukan pembayaran untuk biaya pinjaman saya biaya asuransi dan transfer sebelum saya mendapatkan jumlah pinjaman saya Rp 170.000.000 juta masukkan ke dalam rekening saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman nyata dan ASLI, Anda juga dapat menghubungi Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana jika Anda membutuhkan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC)) nomor whatsapp +2348138908619 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
    email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

    ReplyDelete
  112. Saya membutuhkan pinjaman mendesak untuk upacara pemakaman ayah saya di tahun ini dari pemberi pinjaman yang andal.

    ReplyDelete
  113. Saya membutuhkan pinjaman mendesak untuk upacara pemakaman ayah saya di tahun ini dari pemberi pinjaman yang andal.

    ReplyDelete
  114. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui email {} charlottemasonloanfirm@gmail.com

    Maklumat Peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Amaun Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Puan Charlotte

    ReplyDelete
  115. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  116. Halo,
    Saya Ny. Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberikan pinjaman kesempatan seumur hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau Anda perlu pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih banyak karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang dapat diandalkan dan penerima dan akan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di:
    (oliviadaniel93@gmail.com)

    INFORMASI PEMENANG BORROWER:

    1) Nama Lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status Perkawinan:
    6) Pekerjaan:
    7) nomor WhatsApp:
    8) Nomor Telepon:
    9) Penghasilan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    11) Jangka Waktu Pinjaman:
    12) Tujuan Pinjaman:
    13) Tanggal lahir:

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  117. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu kerana membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menaruh keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  118. PRUDENT VE SECRET SERVİS KREDİSİNDEN BİR KREDİ GÜVENLİK TESTİMONU, ÇOK BUNU BİR ORTAK OLABİLİRSİNİZ!

    Herkese Merhaba, Ben bir ABD vatandaşı olan adına göre Caro Caro. Derhal bu aracı, Rab'bin beni hayattan çimenlerden zarafete, zavallılık seviyesinden şimdi zengin olan bir kadına dönüştüren borç veren ve gerçek Legit kredisine yönlendirdiğinin ifadesini yayınlamak istiyorum. Stres veya finansal zorluklar olmadan zengin ve sağlıklı mutlu bir yaşam. Bugün şerefli bir kadın olarak kabul ediliyorum. İnternette kredi almaya çalıştıktan aylar sonra boşuna değildi ve beni 2000 dolar toplamı dolandırıcılığa düşürdü. Ve bu gerçekleştiğinde, beni ağrılarıma katmayacak gerçek, okunaklı ve gerçek bir borç verenin üzerine yerleştirmek için çok şaşırdım ve çaresizdim ve Tanrı'ya dua ettim. Son zamanlarda çevrimiçi kredi alan bir arkadaşımı aramaya karar verdim, bu konuyu tartışıyoruz ve sonuç olarak bana FRANCIS JOHNSON CORPORATIVE KREDİ ŞİRKET DÜNYADA'NIN CEO'su Bay Deacon Francis Johnson adında bir adamdan bahsetti. Bu yüzden yıllık% 3 gibi düşük bir faiz oranı olan (506.000,00 $) tutarındaki bir kredi için başvurdum ve onlara azami şirketimi verdim ve Kurum tarafından verilen talimatlara uydum ve kısa sürede kredim onayladı. Kolayca herhangi bir stres veya gecikme olmadan ve transfer kredisine ilişkin tüm hazırlıklar ve Banka Hesabıma yatırılan kredinin iki (2) gününden daha kısa bir sürede. İnsanlarım uzak ve yakın, bu harika bir ifade değil mi? Bu şimdi kötü olanların hala iyi ve dürüst olanların olduğuna inanmamı sağlıyor. Bu yüzden, gerçek ve gerçek bir krediyi güvence altına almak isteyenlerin, aşağıdaki e-posta adresi üzerinden FRANCIS JOHNSON CORPORATIVE KREDİ ŞİRKETİ ile iletişime geçmesini rica ediyorum: hayatımda yaptığı iyi şeyler için onu kutsamak için. Bir kez daha, bir online kredi borç veren ararken dikkatli olun, çoğu dolandırıcılık vardır! İnsanlara her zaman söylediğim bir şey, bu kurumda kredi başvurusunda bulunmanız, bir Yüksek İnanç ve Güven Değerine sahip olmanız gerektiğidir.

    Teşekkür ederim ve Tanrı korusun

          Ä°mzalanmış
    Bayan Caro White

    ReplyDelete
  119. PRUDENT VE SECRET SERVİS KREDİSİNDEN BİR KREDİ GÜVENLİK TESTİMONU, ÇOK BUNU BİR ORTAK OLABİLİRSİNİZ!

    Herkese Merhaba, Ben bir ABD vatandaşı olan adına göre Caro Caro. Derhal bu aracı, Rab'bin beni hayattan çimenlerden zarafete, zavallılık seviyesinden şimdi zengin olan bir kadına dönüştüren borç veren ve gerçek Legit kredisine yönlendirdiğinin ifadesini yayınlamak istiyorum. Stres veya finansal zorluklar olmadan zengin ve sağlıklı mutlu bir yaşam. Bugün şerefli bir kadın olarak kabul ediliyorum. İnternette kredi almaya çalıştıktan aylar sonra boşuna değildi ve beni 2000 dolar toplamı dolandırıcılığa düşürdü. Ve bu gerçekleştiğinde, beni ağrılarıma katmayacak gerçek, okunaklı ve gerçek bir borç verenin üzerine yerleştirmek için çok şaşırdım ve çaresizdim ve Tanrı'ya dua ettim. Son zamanlarda çevrimiçi kredi alan bir arkadaşımı aramaya karar verdim, bu konuyu tartışıyoruz ve sonuç olarak bana FRANCIS JOHNSON CORPORATIVE KREDİ ŞİRKET DÜNYADA'NIN CEO'su Bay Deacon Francis Johnson adında bir adamdan bahsetti. Bu yüzden yıllık% 3 gibi düşük bir faiz oranı olan (506.000,00 $) tutarındaki bir kredi için başvurdum ve onlara azami şirketimi verdim ve Kurum tarafından verilen talimatlara uydum ve kısa sürede kredim onayladı. Kolayca herhangi bir stres veya gecikme olmadan ve transfer kredisine ilişkin tüm hazırlıklar ve Banka Hesabıma yatırılan kredinin iki (2) gününden daha kısa bir sürede. İnsanlarım uzak ve yakın, bu harika bir ifade değil mi? Bu şimdi kötü olanların hala iyi ve dürüst olanların olduğuna inanmamı sağlıyor. Bu yüzden, gerçek ve gerçek bir krediyi güvence altına almak isteyenlerin, aşağıdaki e-posta adresi üzerinden FRANCIS JOHNSON CORPORATIVE KREDİ ŞİRKETİ ile iletişime geçmesini rica ediyorum: hayatımda yaptığı iyi şeyler için onu kutsamak için. Bir kez daha, bir online kredi borç veren ararken dikkatli olun, çoğu dolandırıcılık vardır! İnsanlara her zaman söylediğim bir şey, bu kurumda kredi başvurusunda bulunmanız, bir Yüksek İnanç ve Güven Değerine sahip olmanız gerektiğidir.

    Teşekkür ederim ve Tanrı korusun

          Ä°mzalanmış
    Bayan Caro White

    ReplyDelete
  120. Halo,
    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman yang berbeda, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang karena hutang.

    Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat dapat diandalkan yaitu Bunda Alicia Radu yang mendapatkan pinjaman saya dari 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan tekanan suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan sehingga saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Bunda Alicia Radu

    Saya ingin Anda mempercayai Bunda Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

    ReplyDelete
  121. Halo,
    Mencari pinjaman? anda adalah tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberikan pinjaman kepada syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. kepada semua kakitangan atau orang, sila hubungi kami untuk mendapatkan segera bantuan kewangan atau tekanan, kami berbangga dengan komitmen kami kepada para pelanggan kami; Diakui, pinjaman peribadi, pinjaman mobil, pinjaman perniagaan / investasi, pinjaman jangka pendek untuk mula memikirkan tentang mendapatkan pinjaman? Anda serius memerlukan pinjaman kecemasan untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat dan apa-apa jenis pinjaman, anda boleh menghubungi Puan Augusta Ibramhim dan hanya masuk dengan Puan Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11@gmail.com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    terima kasih.
    E-mail: augustaibramhim11@gmail.com

     DATA PERMOHONAN
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh Lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  122. Halo, nama saya Victoria Alberto, korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. saya telah kehilangan sekitar Rp6.000.000, juta rupiah karena saya membutuhkan modal besar Rp300.000.000.000. Jutaan rupiah saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam prosesnya saya kehilangan anak saya. Aku tidak tahan lagi dengan kejadian ini. suatu hari saya bertemu dengan teman lama saya yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Olivia Daniel, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati Anda. Saya juga suka menggunakan kesempatan ini untuk memberi saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  123. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui email {} charlottemasonloanfirm@gmail.com

    Maklumat Peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Amaun Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Puan Charlotte

    ReplyDelete
  124. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan saya pinjaman, saya Saya memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya seorangpun untuk menjalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya bernama Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Alicia Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Bunda Alicia Radu
    jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

    ReplyDelete
  125. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

    .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..
    «´ ONE BILLION RISING FUND¨`»
    (onebillionrisingfund@gmail.com)
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  126. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!

    Halo semua, nama saya Mrs. Arya Theresia, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari MRS CHRISTY MORRIS LOAN FIRM karena begitu banyak pemberi pinjaman kredit palsu di sini di internet dan juga untuk memberi tahu Anda bahwa saya adalah korban penipu internet berkali-kali, jadi saya tidak kehilangan harapan sampai saya dirujuk oleh seorang teman ke pemberi pinjaman terpercaya bernama MRS. CHRISTY MORRIS yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp850.000,0000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan, saya sarankan CHRISTY MORRIS LOAN FIRM adalah yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka maju, Amin

    Jika Anda memerlukan bantuan tentang cara mendapatkan pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (aryatheresia750@gmail.com)

    Anda dapat menghubungi perusahaan secara langsung dengan pinjaman mereka
    Email: (christymorrisloanfirm@gmail.com)
    Terima kasih
    Arya Theresia

    ReplyDelete
  127. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami lender online yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  128. Halo,
    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman yang berbeda, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang karena hutang.

    Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat dapat diandalkan yaitu Bunda Alicia Radu yang mendapatkan pinjaman saya dari 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan tekanan suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan sehingga saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Bunda Alicia Radu

    Saya ingin Anda mempercayai Bunda Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

    ReplyDelete
  129. Halo, semuanya, tolong, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi seorang wanita kaya dan sekarang saya memiliki kehidupan yang sehat tanpa tekanan dan kesulitan keuangan,

    Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari kreditor online yang sah dalam kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saran kepada teman saya tentang bagaimana cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Mrs. Maria yang adalah CEO Maria Loan. Perusahaan

    Saya mengajukan jumlah pinjaman (900 juta) dengan suku bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan untuk transfer. pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memesan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan hati saya harapan.

    Terima kasih banyak kepada Ibu Maria karena telah membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria dengan baik melalui E-mail (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

    Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Nama saya adalah kabu layu, Anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  130. KABAR BAIK,
      SEMUA PINJAMAN GLOBAL, inilah satu-satunya perusahaan pinjaman Asli yang diakreditasi oleh BANK DUNIA, Kami akan mengubah hidup Anda menjadi lebih baik, perusahaan pinjaman, Diberikan dan Berlisensi untuk menawarkan pinjaman kepada individu, perusahaan swasta dan orang yang membutuhkan bantuan keuangan dalam tingkat manfaat yang rendah sebanyak 2% dan Kami menerima pinjaman dalam bentuk apa pun.

    Di sini, di SEMUA PINJAMAN GLOBAL, akan memberikan yang terbaik dari penghormatan kami kepada semua pelamar yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan Kami dalam transaksi bisnis ini karena perusahaan kami akan memastikan pinjaman Anda sampai kepada Anda, jika itu tidak juga berakhir di sana, kami memiliki tim ekspatriat yang memahami undang-undang investasi, mereka akan membantu Anda, memberi Anda tips yang akan membantu Anda mengelola investasi tempat Anda menanamkan pinjaman, sehingga Anda tidak pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda dan penawaran luar biasa ini disertai dengan pinjaman Anda dan tidak dikenakan biaya, Hubungi kami hari ini melalui email allglobalgrantloan@gmail.com

    ReplyDelete
  131. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete
  132. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membantu saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya ditipu oleh 6 pemberi pinjaman pinjaman. Saya hampir kehilangan harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

    Saya sangat terkejut apabila memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati jumlah yang saya dihantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Jadi, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu email: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
    mungkin ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

    ReplyDelete
  133. Nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    E-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    Puan Rebecca Walker (rebeccawalker700@gmail.com)
    Nama saya Puan Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia saya kalah tetapi 20 juta rupiah Indonesia kepada peminjam pinjaman palsu dan toko saya dekat dan saya kehilangan harapan dalam kehidupan pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet saya melihat kesaksian dalam talian tentang rakan yang mendapat pinjaman `dari Puan Rebecca Walker. Saya diberitahu bahawa dia adalah seorang ibu yang jujur, jadi saya memohon pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu sehingga setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya memiliki toko yang menjalankan perniagaan saya dan hari ini saya telah melunaskan hutang saya, terima kasih kepada Ibu Rebecca Walker dia adalah seorang ibu yang baik. Jadi saya berjanji untuk memberi keterangan dan berkongsi berita baik saya setiap hari dan anda juga boleh menghubungi e-mel ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
    jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Rebecca Walker, anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dia dan melindunginya kerana dia adalah orang yang baik.

    ReplyDelete

  134. Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  135. We provide personal loans Business Loans for debt consolidation, bad credit loans, unsecured loans, loans for bad

    credit and instant secured loans with cheap rates Do you have a firm or company that need loan to start up a business

    or need, personal loan, Debt consolidation? We will
    provide you with loan to meet your needs.
    Note: We offer the following loans to individuals-
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:
    100% safe with us We Offer all types of Finance loans for immediate respond application and many more at 2% interest
    rate. For more information contact us. Email: email: abdullahibrahimlender@gmail.com
    whatspp Number +918929490461
    Mr Abdullah Ibrahim

    ReplyDelete
  136. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!

    Halo semua, nama saya Mrs. Arya Theresia, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari MRS CHRISTY MORRIS LOAN FIRM karena begitu banyak pemberi pinjaman kredit palsu di sini di internet dan juga untuk memberi tahu Anda bahwa saya adalah korban penipu internet berkali-kali, jadi saya tidak kehilangan harapan sampai saya dirujuk oleh seorang teman ke pemberi pinjaman terpercaya bernama MRS. CHRISTY MORRIS yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp850.000,0000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan, saya sarankan CHRISTY MORRIS LOAN FIRM adalah yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka maju, Amin

    Jika Anda memerlukan bantuan tentang cara mendapatkan pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (aryatheresia750@gmail.com)

    Anda dapat menghubungi perusahaan secara langsung dengan pinjaman mereka
    Email: (christymorrisloanfirm@gmail.com)
    Terima kasih
    Arya Theresia

    ReplyDelete
  137. Are you in a financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills?
    GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE*
    We sell this card to all our customers and interested buyers worldwide,Tho card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000 spending limit in stores and unlimited on POS.
    **WHAT WE OFFER**
    *1)WESTERN UNION TRANSFERS/MONEY GRAM TRANSFER*
    *2)BANKS LOGINS*
    *3)BANKS TRANSFERS*
    *4)CRYPTO CURRENCY MINNING*.
    *5)BUYING OF GIFT CARDS*,
    *6)LOADING OF ACCOUNTS*
    *7)WALMART TRANSFERS*
    *8)BITCOIN INVESTMENTS*
    *9)REMOVING OF NAME FROM DEBIT RECORD AND CRIMINAL RECORD*
    *10)BANK HACKING*
    email blankatmmasterusa@gmail.com
    you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment

    +1(539) 888-2243
    WE ARE REAL AND LEGIT...........2019 FUNDS/FORGET ABOUT GETTING A LOAN..

    IT HAS BEEN TESTED AND TRUSTED

    whatsapp only ===>> +1(539) 888-2243

    ReplyDelete