a Banjir Di Perak Bukan Disebabkan Empangan TNB ~ zambry.my

Wednesday, December 24, 2014

Banjir Di Perak Bukan Disebabkan Empangan TNB

Kejadian banjir yang berlaku di kawasan di perak bukan disebabkan tindakan pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) melepaskan air daripada empangan di Sungai Perak

Banjir yang berlaku adalah disebabkan oleh hujan lebat berterusan sejak beberapa hari lalu di kawasan Hulu Perak, yang menyebabkan paras air di empat empangan di sungai itu melepasi tahap maksima.

Hujan lebat yang turun, tidak pernah berlaku sejak 30 tahun lalu yang telah menyebabkan limpahan air di empat empangan yang terdapat di Hulu Sungai Perak.

Empangan Temengor, Bersia, Kenering dan Chenderoh yang juga untuk menjana tenaga elektrik bagi TNB, sebenarnya telah menghindarkan berulangnya kejadian banjir buruk seperti yang pernah berlaku pada tahun 1974 sehingga menenggelamkan bandar Kuala Kangsar.

Apabila paras air di empangan mencecah tahap maksima, pihak TNB terpaksa melepaskan air bagi mengelakkan kejadian yang lebih buruk berlaku.
Mereka melepaskan air dalam keadaan terkawal, tidak boleh lepas begitu saja dan saya telahpun mendapat taklimat daripada TNB semalam, mereka memaklumkan sebarang pelepasan air dilakukan dengan berhat-hati, dengan mendapatkan pandangan daripada pakar mereka

0 comments:

Post a Comment