a Tadbir Urus Cekap Kunci Kemakmuran Negara ~ zambry.my

Tuesday, October 21, 2014

Tadbir Urus Cekap Kunci Kemakmuran Negara

Tadbir urus yang buruk akan melumpuhkan pentadbiran dan organisasi manakala tadbir urus yang cekap akan memberi kemakmuran kepada negara, kata Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.
Menurut beliau, isu tadbir urus cekap demi kemakmuran inklusif menjadi sesuatu perkara yang semakin mencabar dan rumit, justeru ia memerlukan perhatian yang teliti agar ia tidak melumpuhkan sesuatu organisasi dan juga pentadbiran.
Dr Zambry berkata, terdapat beberapa organisasi dan pentadbiran yang besar boleh dikaitan dengan isu tersebut, seperti kes syarikat gergasi tenaga global multinasional, Enron yang muflis akibat tadbir urus yang lemah.
Sebaliknya memuji pentabiran Turki yang berjaya mengurus tadbir negara itu sehingga menjadi salah satu negara yang mempunyai kuasa dunia dalam ekonomi dan juga politik.
"Turki pernah satu ketika dahulu sosio ekonominya hampir musnah dan dalam keadaan terdesak, tetapi kerana tadbir urusnya yang baik selama 12 tahun, kini ia mampu menjadi antara kuasa besar dunia," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama sempena Dialog Pembangunan Antarabangsa Pangkor (PIDD) di Lumut pada Isnin.
Menyentuh soal negara pula, Dr. Zambry berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak amat komited dalam mencapai pentadbiran yang berkualiti dan berintegeriti bagi memastikan Malaysia terus kompetitif.
Katanya, Najib telah mengambil beberapa langkah berani dalam membuat dasar-dasar negara bagi memastikan tadbir urus pentadbiran dapat dijalankan secara cekap dan berkesan.
Selain tu, Dr. Zambry turut menyentuh pentadbiran negeri Perak di mana ketika beliau mengambil tampok kepimpinan pada tahun 2009, tadbir urus yang cekap merupakan salah satu perkara yang dititik beratkannya.
Beliau berkata, pelbagai inisiatif telah dibuat olehnya seperti mewujudkan Institut Darul Ridzuan (IDR) bagi melihat semula model pembangunan dan juga polisi sedia ada negeri untuk membantu rakyat menjana pendapatan.
Selain itu, katanya, bagi membantu golongan tidak berkemampuan pula, kerajaan negeri telah mewujudkan Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBU).
"Saya juga telah mengadakan mesyuarat bersama Exco setiap minggu dan disebabkan mesyuarat itu diadakan secara kerap, kita kini telah berjaya menyelesaikan sebanyak 15,000 dokumen di peringkat exco dan tiada lagi "backlog files," ujarnya.
Dr. Zambry telah merasmikan PIDD 2014 di Swiss Garden Resort & Spa, Damai Laut yang disertai oleh lebih 400 tokoh pelbagai bidang dari dalam dan juga luar negara.

0 comments:

Post a Comment