a MB Minta Siasatan Mendalam Tragedi MH17 ~ zambry.my

Saturday, July 19, 2014

MB Minta Siasatan Mendalam Tragedi MH17

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir meminta siasatan mendalam dijalankan berhubung tragedi sedih pesawat Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 yang ditembak jatuh di Shaktarsk, Timur Ukraine pagi semalam supaya ia menjadi pengajaran penting dalam penerbangan awam.
Katanya, tragedi sedih itu juga tidak boleh diterima begitu sahaja, jika benar pesawat MH17 itu ditembak jatuh kerana ianya melibatkan penerbangan awam.
Sehubungan itu, beliau berharap semua pihak bukan sahaja di peringkat Malaysia malah antarabangsa, mengambil tindakan yang sewajarnya demi memastikan industri penerbangan dunia tidak terdedah kepada pelbagai ancaman.
''Ini demi memastikan industri penerbangan di dunia tidak terbuka kepada ancaman-ancaman yang begitu mudah sekali, sehingga dilaporkan boleh ditembak begitu sahaja,'' katanya kepada pemberita di majlis perasmian Masjid Muhammadiah Taman Tasek Jaya, Ipoh pada Jumaat.
Dr Zambri Abd Kadir berkata demikian ketika mengulas berhubung tragedi tragedi pesawat Penerbangan Malaysia MH17 yang ditembak jatuh di Shaktarsk, Timur Ukraine.
Menurut Menteri Besar, pihaknya juga sedang mengenalpasti keluarga pembantu juruterbang serta juruterbang pesawat berkenaan yang dimaklumkan berasal dari Perak.
"Saya difahamkan pembantu kepada juruterbang dan juruterbang sendiri dari negeri Perak. Saya sudah maklumkan kepada pihak kita supaya mengenal pasti mereka terlebih dahulu dan saya ucapkan takziah kepada mereka," katanya.

0 comments:

Post a Comment