a Dr Zambry Rai 3,000 Anak Yatim, Pelajar Tahfiz Berbuka Puasa ~ zambry.my

Sunday, July 13, 2014

Dr Zambry Rai 3,000 Anak Yatim, Pelajar Tahfiz Berbuka Puasa

Setiap kali bulan Ramadan, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir akan mengadakan majlis berbuka puasa di kediaman rasmi beliau dengan pelbagai lapisan masyarakat.
Bagaimanapun, sudah menjadi kelaziman, kumpulan pertama yang akan berbuka puasa bersama-sama beliau ialah anak-anak yatim, pelajar maahad tahfiz yang dianggap VVIP.
Tradisi itu diteruskan apabila Menteri Besar berbuka puasa bersama-sama hampir 3,000 anak yatim dan pelajar tahfiz daripada lebih 50 buah rumah anak yatim dan maahad tahfiz seluruh negeri di kediaman beliau pada Khamis malam.
Majlis dianjurkan Yayasan Kemajuan Islam Darul Ridzuan (KADIR) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Pengerusi KADIR, Datuk Azhar Ahmad berkata, pihaknya tidak menyangka kehadiran sangat menggalakkan kerana mereka hanya menjangka kehadiran sekitar 2,000 orang sahaja.
"Apapun, inilah Dr Zambry, beliau akan memastikan anak yatim dan pelajar tahfiz menjadi kumpulan pertama yang berbuka puasa bersama-sama beliau kerana beliau menganggap merekalah kumpulan VVIP," katanya ketika ditemui selepas majlis itu.
Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Mohd Ghazali Jalal dan Pengurus Besar TNB Negeri Perak , Datuk Mohd Zahir Md Nagor.
Selain berbuka puasa, mereka turut menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Tarawikh berjemaah yang diimamkan oleh Sheikh Osama Mohammad Iqbal dari Mekah.
Dr Zambry bersama-sama kenamaan lain kemudiannya menyampaikan duit raya kepada anak-anak yatim dan pelajar tahfiz yang hadir.
Azhar memberitahu, program seumpama itu akan diadakan lagi minggu hadapan bagi meraikan kira-kira 400 lagi anak yatim dan pelajar tahfiz yang tidak berkesempatan hadir.

0 comments:

Post a Comment