a Bersyukur Dengan Nikmat Keamanan ~ zambry.my

Sunday, November 2, 2014

Bersyukur Dengan Nikmat Keamanan


Rakyat harus bersyukur dengan nikmat keamanan dan keharmonian yang dikecapi ketika ini, katanya Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir.
Menurut beliau, rakyat tidak seharusnya mengambil mudah perkara tersebut kerana terdapat negara lain yang kurang bernasib baik jika dibandingkan dengan Malaysia.
“Tatkala ada negara lain di dunia mengalamai pergolakan dan huru-hara, usahkan untuk menyambut perayaan, keadaan kehidupan mereka juga amat sukar sekali.
“Namun kita di Malaysia dapat menyambut perayaan dalam suasana harmonis, saling hormat menghormati dan aman damai, untuk itu, kita seharusnya bersyukur,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika memberi ucapan perasmian pada majlis Rumah Terbuka Deepavali peringkat negeri Perak di Bagan Datoh, pada Ahad.
Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dan Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim turut mencemar duli berangkat memeriahkan sambutan tersebut yang dihadiri hampir 10,000 orang daripada pelbagai kaum.
Dr Zambry meminta rakyat agar tidak mempertaruhkan kesinambungan perpaduan, kemanan dan kemakmuran yang diperoleh ketika ini.
“Perpaduan, kemanan dan kemakmuran yang diperolehi ketika ada hasil daripada toleransi dan persefahaman di antara kaum yang telah dipelopori sejak berdekad lamanya.
“Janganlah kita mengejar fatamorgana sehingga terlupa kepada nikmat yang kita ada ketika ini,” ujarnya.
Menurut Dr. Zambry, Perak merupakan antara negeri di Malaysia yang mempunyai populasi penganut agama Hindu yang besar dan mereka telah banyak menyumbang kepada pembangunan negeri.
Beliau mengesa masyarakat Hindu untuk terus mempertingkatkan lagi kecemerlangan yang dicapai oleh komuniti tersebut dan menjadikan kejayaan itu sebagai inspirasi dan aspirasi buat semua.
“Kerajaan negeri akan terus membantu menyelesaikan pemasalahan yang dihadapi, memenuhi keperluan anda sekalian sebaik mungkin.
“Kita juga akan menjaga kebajikan anda sebagaimana yang telah kita laksanakan selama ini,” katanya.

0 comments:

Post a Comment