a Sultan Nazrin Rasmi Teluk Rubiah Maritime Terminal ~ zambry.my

Friday, November 7, 2014

Sultan Nazrin Rasmi Teluk Rubiah Maritime Terminal

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan merasmikan Teluk Rubiah Maritime Terminal, Seri Manjung pada pagi Jumaat.
Turut mengiringi baginda, Datuk Seri Raja Eleena yang juga Ahli Lembaga Pengarah terminal tersebut.
Sultan Nazrin tiba di Armada Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) Lumut kira-kira jam 9 pagi, disambut Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan.
Majlis dimulakan dengan gimik perasmian baginda melancarkan pembukaan visual di pekarangan utama Teluk Rubiah Maritime Terminal.
Baginda turut meluangkan masa meninjau persekitaran tersebut bersama-sama dengan kenamaan yang hadir.
Baginda kemudiannya menunaikan solat Jumaat bersama warga TLDM di Masjid An-Nur, Pengkalan TLDM Lumut.
Teluk Rubiah Maritime Terminal, milik penuh Vale Malaysia Minerals Sdn. Bhd yang bernilai kira-kira RM 4.11juta (USD1.37 billion) memulakan operasi pertamanya hari ini selepas pembinaan yang mengambil masa tiga tahun.
Sementara itu,Ketua Pegawai Operasi Vale Malaysia Mineral Sdn Bhd, Murilo Ferreira berkata, kejayaan syarikat itu membina terminal tersebut adalah hasil sokongan dan kerjasama baik daripada penduduk tempatan dan kerajaan negeri.
"90 peratus kakitangan Vale adalah warga tempatan dan 600 kakitangan terdiri daripada golongan pelatih yang direkrut di bawah program bimbingan industri Vale sendiri.
"Saya yakin ia dapat meningkatkan peluang pekerjaan dan kemahiran masyarakat tempatan, di samping membalas jasa baik kerajaan negeri dan masyarakat di dalam pembinaan syarikat berasaskan pemprosesan bahan mineral ini," ujarnya.

0 comments:

Post a Comment