a Perak Sedia Hadapi Banjir ~ zambry.my

Sunday, November 2, 2014

Perak Sedia Hadapi Banjir

Kerajaan negeri akan memantau kesemua daerah yang terdapat di Perak bagi memastikan masalah banjir dapat ditangani.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir berkata, pihaknya telah pun mengarahkan kesemua pejabat daerah khususnya melalui Majlis Keselamatan Negeri untuk memulakan persiapan bagi menghadapi masalah tersebut.
Katanya, melalui maklum balas yang diterima daripada beberapa daerah setakat ini, khususnya di Kerian, Perak Tengah dan Hilir Perak, hujan lebat telah pun menenggelamkan beberapa kampung.
Menurut beliau, Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air Datuk Zainol Fadzi Paharuddin dan Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Komunikasi dan Multimedia Datuk Shahrul Zaman Yahya telah pun diminta untuk memantau beberapa daerah tersebut.
"Setakat ini kita hanya mendapati kawasan yang mulai hadapi masalah ini di kawasan Hilir Perak, Kerian dan juga sebahagian kawasan Perak Tengah dan khususnya di Teluk Intan.
"Kerana hujan yang begitu lebat sekali telah pun menenggelamkan beberapa kampung setakat ini, jumlah masih tidak ramai tetapi kita akan terus memantau kerana hujan yang lebat berlaku setiap hari dan hujan ini akan memberi kesan," katanya.
Beliau berkata demikian pada pemberita ketika melawat mangsa banjir di Pusat Pemindahan Banjir Sungai Kuching, Simpang Tiga yang telah melibatkan lima keluarga pada Ahad.
Jelas Dr. Zambry, Hilir Perak merupakan kawasan di penghujung, justeru ia memberi kesan limpahan daripada laluan air dan setakat ini ia telah melibatkan enam keluarga manakala di Kerian pula telah melibatkan 22 keluarga.

0 comments:

Post a Comment