a Perhimpunan Agung UMNO 2014 Bermula ~ zambry.my

Thursday, November 27, 2014

Perhimpunan Agung UMNO 2014 Bermula

Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2014 yang akan berlangsung selama tiga hari di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bermula dengan upacara menaikkan bendera Sang Saka Bangsa pada pagi Khamis.
Upacara diikuti dengan nyanyian lagu Negaraku serta lagu UMNO "Bersatu Bersedia Berkhidmat" sambil disertai oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak, ketiga-tiga Naib Presiden, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Tetap serta Ahli Majlis Tertinggi.
Ketika upacara itu juga Najib turut memeriksa barisan yang terdiri daripada 50 anggota Pergerakan Pemuda 50 anggota Wanita dan 50 anggota Puteri UMNO yang disertai oleh Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Selepas selesai acara diperkarangan PWTC, PAU 2014 dimulakan dengan ucapan dasar Presiden UMNO di hadapan 2,763 perwakilan sekaligus merasmikan perhimpunan tahunan parti tersebut.
Seramai 85 delegasi dari 19 buah negara mewakili 27 parti masing-masing termasuk Fatah dan Hamas dari Palestin turut hadir pada majlis perasmian dan mendengar sesi ucapan dasar Presiden UMNO.
Antara intipati ucapan dasar ialah menekankan kepada pentingnya solidariti I kalangan semua pihak, termasuk di Sabah dan Sarawak.
Selain itu, ucapan dasar yang diselang seli dengan tayangan multi media mengenai sejarah lalu turut menyentuh beberapa isu lain, antaranya mengenai penggubalan Akta Kerhamion Sosial menggantikan Akta Hasutan 1948.
Perhimpunan agung tahun ini menerima sebanyak 755 usul aripada 191 bahagian UMNO untuk dibahaskan membabitkan 638 usul untuk rujukan dan 117 usul tanpa bahas.

0 comments:

Post a Comment