a Perak Lantik Tujuh Ketua Kampung India ~ zambry.my

Monday, August 8, 2016

Perak Lantik Tujuh Ketua Kampung India

Perak mencatat sejarah apabila melantik tujuh ketua kampung dari kalangan kaum India untuk melancarkan lagi pentadbiran negeri di peringkat akar umbi.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, pelantikan itu adalah satu lagi pendekatan inklusif kerajaan negeri, tanpa meminggirkan mana-mana kaum dan kawasan.


Menurut beliau, seperti juga ketua-ketua kampung tradisional Melayu, kampung baru cina dan tok-tok batin Orang Asli, ketua kampung India juga mesti memberi pekhidmatan yang terbaik.

Ujarnya, mereka juga perlu mencapai indeks prestasi utama (KPI) yang telah ditetapkan dan sekiranya gagal,  mereka akan digugurkan.

“Apabila mereka dilantik, mereka akan menjadi anggota pentadbiran di peringkat akar umbi yang akan memastikan perkhidmatan yang terbaik kerana mereka adalah merupakan cerminan kepada dasar kerajaan negeri.


“Sekiranya mereka tidak menunjukkan contoh yang baik, maka masyarakat atau rakyat akan melihat itu adalah dasar kerajaan Barisan Nasional yang tidak baik.

“Maka mereka perlu bertanggungjawab dalam menjalankan tanggungjawab ini dengan sebaik-baiknya,” katanya kepada pemberita selepas majlis majlis penyerahan watikah pelantikan kepada ketua-ketua kampung itu di pejabatnya di sini pada Isnin.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pengangkutan Awam, Intergrasi Nasional, Hal Ehwal Bukan Islam dan Kampung Baru, Datuk Dr Mah Hang Soon dan Penasihat Menteri Besar merangkap Pengerusi MIC Perak, Datuk V. Elango.

Ketua-ketua kampung itu dilantik di kawasan majoriti kaum India bagi tempoh dua tahun mulai tahun ini.


Mereka ialah S. Rajasekhanan (Kg Hendra), S. Sargunan (Kg Soon Lee), A. Jeganathan (Kg Tun Sambanthan), S. Rajendra (Kg Kamatchi), JK Kanayya (Kg Sungai Sumun), M. Rajamanikan (Kg Kinta Valley) dan P. Thinakaran (Kg Pundut).

Dr Zambry berkata, antara tangungjawab utama ketua-ketua kampung itu ialah berusaha untuk mengurangkan indeks jenayah di kawasan masing-masing, khususnya penyalahgunaan dadah.

Beliau berharap mereka dapat bekerjasama dengan Elango yang mewakili masyarakat India di dalam pentadbiran negeri Perak di samping Ketua Pemuda MIC Kebangsaan, C Sivarraajh yang juga pegawai khas Menteri Besar.

Sementara itu, Elango menyifatkannya pelantikan itu sebagai pengiktirafan kepada masyarakat India di negeri ini.

“Saya menyeru mereka supaya memberi perkhidmatan yang terbaik di kawasan masing-masing.

“KPI juga telah ditentukan kepada setiap daripada mereka bagi tempuh pelantikan ini dan saya harap mereka akan memainkan peranan yang sepatutnya mereka perlu jalankan,” ujarnya.

1 comment:

  1. We provide personal loans Business Loans for debt consolidation, bad credit loans, unsecured loans, loans for bad

    credit and instant secured loans with cheap rates Do you have a firm or company that need loan to start up a business

    or need, personal loan, Debt consolidation? We will
    provide you with loan to meet your needs.
    Note: We offer the following loans to individuals-
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:
    100% safe with us We Offer all types of Finance loans for immediate respond application and many more at 2% interest
    rate. For more information contact us. Email: email: abdullahibrahimlender@gmail.com
    whatspp Number +918929490461
    Mr Abdullah Ibrahim

    ReplyDelete