a Sifat Amanah Penentu Kesejahteraan Ummah - Sultan Nazrin ~ zambry.my

Tuesday, January 5, 2016

Sifat Amanah Penentu Kesejahteraan Ummah - Sultan Nazrin

Sifat amanah penentu kepada kesejahteraan sesuatu ummah dan kemakmuran sesebuah negara.
Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, perbuatan pecah amanah boleh mencetuskan kerosakan dalaman yang boleh melemahkan sesuatu pemerintahan lalu memudahkan kerja-kerja musuh dari luar.
Titah baginda, amanah bererti boleh dipercayai, jika sesuatu urusan dipertanggungjawabkan, urusan tersebut wajib dilaksanakan dengan sebaik-baiknya.
"Sifat benar dan sifat amanah berperanan utama dalam kepimpinan Rasulullah Sallallahu Alai Wassallam," titah baginda ketika merasmikan sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Perak di Ipoh pada Khamis.
Sultan Nazrin bertitah, jika urus tadbir dilaksanakan dengan berpaksikan kejujuran serta keikhlasan dan setiap khazanah dikendalikan secara amanah serta telus, ummah dan para ulama akan terus berbahagia.
Titah baginda lagi, sifat amanah dan benar juga merupakan paksi utama mempastikan para pemimpin berupaya menunaikan tanggungjawab dengan jujur, ikhlas, adil dan saksama.
"Baginda (Nabi Muhammad S.AW) telah dipertanggungjawabkan dengan amanah dan berjaya menyempurnakan amanah dengan memiliki kekuatan dalaman, iman yang tidak tergoncang ketika menghadapi ujian; baik yang berbentuk ugutan ke atas nyawa Baginda.
"Begitu juga yang berbentuk imbuhan berbentuk tawaran pangkat, jawatan, kekayaan dan wanita cantik.
"Baginda adalah contoh kepimpinan yang berpegang teguh kepada prinsip kebenaran dan amanah," titah baginda.

0 comments:

Post a Comment