a Pesta Makanan Tradisi Lenggong Jadi Program Antarabangsa 2016 ~ zambry.my

Tuesday, January 5, 2016

Pesta Makanan Tradisi Lenggong Jadi Program Antarabangsa 2016

Pesta Makanan Tradisional Lenggong akan diangkat menjadi festival bertaraf dunia mulai tahun hadapan dalam usaha kerajaan negeri mengantarabangsakan daerah itu.
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, festival yang semakin mendapat tempat di Perak itu wajar diberi peniktirafan dunia kerana keaslian dan tarikannya yang begitu unik dari segi sektor pelancongan.
“Daerah kecil Lenggong ini mempunyai banyak makanan-makanan tradisioal yang unik dan kita harapkan pendekatan kita ambil ini bukan sahaja akan mengantarabangsakan dari segi makanan tetapi turut menjadi pusat festival antarabangsa.
“Kita akan mulakan pra pelancarannya di Kuala Lumpur pada tahun hadapan dan selepas itu kita adakan pra pelancaran kedua di Singapura bagi menarik lebih ramai pelancong datang ke festival ini nanti,” katanya pada sidang media selepas merasmikan pesta sehari itu di Lenggong pada Khamis.
Katanya, Kementerian Pelancongan telah pun memberi persetujuan dengan hasrat tersebut dan melihat ianya boleh menjadi acara tarikkan utama di negara ini.
“Menteri Pelancongan telah pun mengatakan persetujuan beliau dan kami mengucapkan terima kasih kepada menteri yang melihat idea ini sebagai salah stu idea yang boleh digunakan untuk menjadi antara acara tarikkan utama,” ujarnya lagi.
Selain itu, Dr Zambry memberitahu, langkah itu merupakan antara tiga langkah yang telah dikenal pasti oleh kerajaan negeri dalam mengatarabangsakan Daerah Kecil Lenggong.
Jelas beliau, antara langkah lain yang telah dikenal pasti ialah menganjurkan seminar bertaraf antarabangsa berkaitan arkeologi Lenggong dan menjadikan Kolej Kemahiran Tinggi Mara, Lenggong sebagai pusat kajian besar mengenai kebaikan herba dan tanaman tumbuhan di daerah itu.
“Seminar itu akan dapat mengumpul pakar-pakar dunia di Lenggong ini bagi membincangkan mengenai arkeologi di peringkat Asia atau Asia Tenggara. Kita akan gunakan pendekatan melibatkan masyarakat di mana menyediakan “Homestay” sebagai penempatan wakil-wakil tersebut.
“Pusat kajian itu pula, ianya sekaligus akan mengalakkan penduduk tempatan untuk menanam pokok-pokok atau tumbuhan yang mempunyai ramuan besar dari segi nilai-nilai perubatan yang sekarang ini menjadi perhatian dunia,” jelasnya
Sepanjang pesta itu sebanyak 25 jenis masakan tradisional Lenggong, 300 jenis sambal belacan dan lebih 30,000 kuih muih daripada 15 jenis disediakan untuk dijamah kepada orang ramai.
Pesta itu yang masuk tahun kelima penganjurannya itu ternyata mendapat sambutan hangat oleh penduduk setempat di mana lebih 5,000 telah membanjiri Dataran Lenggong sejak awal pagi bagi menikmati aneka masakan dan makanan yang disediakan.

0 comments:

Post a Comment