a Kerajaan Jadikan Sektor Penerbangan Sumber Pendapatan ~ zambry.my

Monday, February 9, 2015

Kerajaan Jadikan Sektor Penerbangan Sumber Pendapatan

Kerajaan negeri akan terus mempergiatkan usaha untuk menjadikan sektor penerbangan sebagai salah satu sumber pendapatan dan ekonomi negeri.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, antara langkah yang sedang diambil ialah cadangan kerajaan untuk menjadikan Perak sebagai pusat penyelenggaraan, pembaikkan dan baik pulih (MRO) pesawat.
Selain itu, katanya, kerajaan juga bercadang untuk mewujudkan pusat simulasi penerbangan di negeri ini
"Perancangan ini tidak hanya tertakluk kepada industri pelancongan semata-mata tetapi satu lagi aspek termasuk perbincangan awal sebagai pusat penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih dan latihan simulasi penerbangan,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan perjanjian persefahaman antara Harmony Harvest Investment Holdings Ltd. dari China dengan sebuah syarikat penerbangan baharu dari Perak, Kestrel Air di Hotel Syuen, Ipoh pada Isnin.
Dr Zambry berkata, perancangan awal berhubung kedua cadangan itu telah dilaksanakan dan kerajaan negeri sentiasa mengkaji peluang dan ruang untuk melaksanakannya mengikut kaedah tersebut kelak.
Mengenai usahasama itu, katanya, ia mampu menarik lebih ramai pelancong dari China, Macau dan Hong Kong ke Perak dalam jangka masa terdekat.
Menurut beliau, kerjasama dengan syarikat China itu bakal merancakkan sektor penerbangan di peringkat Asia Pasifik melibatkan 36 pesawat jenis gabungan antara Airbus, Boeing A320 dan B737.
Dr Zambry berkata, kerajaan negeri telah mengunakan strategi untuk membawa pelancong melalui jalan udara dengan menggunakan Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah," katanya.
"Kapal terbang jenis Airbus 319 sesuai dengan kapasiti lapangan terbang sedia ada di Ipoh," katanya.
Setakat ini tiga buah syarikat penerbangan iaitu Firefly, Malindo Air dan New Wings (Sriwijaya) kini menawarkan khidmat penerbangan melalui Ipoh ke destinasi terpilih.
KestrelAir dijangka membuat penerbangan dari Ipoh ke Hong Kong, Ipoh-Guangzhou-Ipoh, Ipoh–Shanghai –Ipoh dan beberapa laluan yang dibenarkan kelak.

0 comments:

Post a Comment