a Pengurusan Air Tanpa Campurtangan Politik Boleh Beri Pulangan Baik ~ zambry.my

Thursday, March 26, 2015

Pengurusan Air Tanpa Campurtangan Politik Boleh Beri Pulangan Baik

Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir menegaskan pengurusan air di sesebuah negeri tanpa campurtangan politik boleh menghasilkan pulangan yang baik.
Menurut Menteri Besar, isu-isu atau mana-mana perkara yang berkaitan kepentingan rakyat tidak wajar dipolitikkan hanya untuk meraih sokongan dan kepentingan politik.
Beliau memberi contoh, pengurusan air yang dikendalikan oleh Lembaga Air Perak (LAP) telah menunjukkan prestasi yang baik dengan sentiasa merekodkan peningkatan keuntungan bersih.
"Ini menjadikan LAP sebagai satu-satunya lembaga air negeri yang mencatatkan keuntungan dan ditadbir oleh kerajaan negeri Perak.
“Jika pengurusan air ditadbir dengan sebaik-baiknya tanpa melibatkan soal politik yang keterlaluan, saya yakin ia dapat menghasilkan pulangan yang baik kepada negeri,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh pada Rabu.
Beliau diminta mengulas pengurusan air di Perak yang dilihat lebih baik dan mantap berbanding negeri Selangor yang dilanda krisis air sejak kebelakangan ini.
Semalam Dr Zambry mengumumkan LAP mencatat keuntungan bersih sehingga 31 Disember 2014 berjumlah RM114.57 juta, peningkatan sebanyak 26.8 peratus.
Katanya, keuntungan bersih itu diperolehi selepas mengambil kira cukai pendapatan sebanyak RM7.16 juta.

0 comments:

Post a Comment