a India Berminat Majukan Industri Automotif Tanjung Malim ~ zambry.my

Thursday, March 26, 2015

India Berminat Majukan Industri Automotif Tanjung Malim

Pelabur dari negara India telah menunjukkan minat untuk terlibat dalam mengembangkan industri automotif di Tanjung Malim, kata Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.
Katanya berikutan minat yang ditunjukkan pelabur India itu, satu kaji selidik akan dilaksanakan di bawah kerjasama kerajaan negeri dan pelabur asing itu.
Katanya, kaji selidik itu bertujuan mengenal pasti potensi perniagaan yang boleh mengembangkan pertumbuhan Tanjung Malim.
Sehubungan dengan itu beliau telah meminta Proton untuk membuat tindakan susulan berhubung perkara itu.
"Kita telah mengenegahkan Tanjung Malim sebagai salah satu sektor pelaburan yang berpotensi berkembang di Perak selain produk-produk pelancongan bagi memperkenalkan Perak sebagai destinasi pelaburan," katanya.

Dr Zambry berkata demikian keapada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di pejabatnya di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh pada Khamis.
Menurut Dr Zambry, lawatan kerja beliau selama empat hari ke India baru-baru ini telah membuahkan hasil apabila beberapa pengusaha dan pelabur berminat untuk menanam modal dalam bidang bioteknologi dan teknologi maklumat (IT) di Perak.
Katanya, pada perjumpaan itu beliau telah menemui hampir 80 komuniti perniagaan di Chennai dan 90 lagi komuniti peniaga di Hyderabad dalam sesi perbincangan serta dialog yang dianjurkan.
Dr Zambryr berkata, perbincangan tersebut adalah berdasarkan kepada kedudukan beberapa lokasi di India yang mempunyai kelebihan dalam IT dan bioteknologi.
Menurut Dr Zambry, Hyderabad merupakan pusat perkembangan IT dan bioteknologi dunia dan hasil perbincangan yang diatur, kebanyakan pelabur telah menunjukkan minat untuk menjalinkan usaha sama dengan negeri Perak.
Katanya, dalam perjumpaannya dengan Ketua Menteri India juga berjaya membuahkan hasil yang baik bagi memperkenalkan Perak kepada semua pihak yang berkepentingan di sana.
Dr Zambry berkata, salah satu strategi yang dicadangkan ialah meletakkan Perak sebagai lokasi operasi pemasaran yang secara langsung berupaya menggarap pasaran di Asia Tenggara.
''Saya telah mengemukakan statistik bahawa Asia mempunyai sekitar 150 juta penduduk dan kedatangan mereka ke Perak kelak adalah berdasarkan lokasinya yang cukup strategik bagi pasaran Asia," katanya.
Menurut beliau, penganjuran Asean Economic Comunity kelak berperanan khusus memasarkan seluruh barangan dan perkhidmatan dari negara Asia supaya lebih bebas.
Katanya, bidang pertanian juga turut dibincangkan berdasarkan kepada keperluan penawaran barangan daripada sumber pertanian yang dianggap penting bagi India.

0 comments:

Post a Comment