a Enam individu Dari Perak Sertai IS ~ zambry.my

Monday, April 6, 2015

Enam individu Dari Perak Sertai IS

Seramai enam individu dari negeri Perak telah dikenalpasti kini menyertai kumpulan militan Negara Islam (IS) di Syria.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, jumlah itu tidak boleh dikategorikan sebagai serius walaupun ada dakwaan jumlah itu mewakili 20 peratus daripada keseluruhan lebih 70 rakyat Malaysia menyertai IS ketika ini.
Menurut beliau, jumlah bilangan rakyat negeri ini yang menyertai IS ketika ini tidak pasti untuk tafsirkan sebagai besar atau tidak, namun ia perlu diberikan perhatian serius.
"Mereka yang menyertai IS adalah golongan yang mudah terpengaruh dengan ideologi jihad sama ada yang dibaca menerusi media sosial atau melalui pemahaman daripada rakan sebaya," katanya ketika sesi penggulungan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Isnin.
Menurut Dr Zambry, kerajaan negeri sentiasa membendung ideologi yang cuba disebarkan oleh kumpulan militan itu menerusi pemantauan dengan kerjasama pihak berkuasa.
Dalam masa sama, beliau mengingatkan pihak pembangkang supaya tidak menularkan idelogi kebencian di kalangan rakyat kerana dibimbangi akan mencetuskan keadaan huru hara.
Menurut beliau, idelogi kebencian bagaikan magnet yang akan menarik mereka yang sudah terpengaruh untuk melakukan apa sahaja yang mereka tafsirkan sebagai terbaik untuk menukar kerajaan.
"Apabila keadaan kecoh tercetus, adalah sukar untuk diperbaiki, jadi jangan tanamkan kebencian keterlaluan," katanya.

0 comments:

Post a Comment