a Dr Zambry Kongsi Nikmat Berbuka Puasa Bersama Lebih 600 Masyarakat Bukan Islam ~ zambry.my

Tuesday, June 23, 2015

Dr Zambry Kongsi Nikmat Berbuka Puasa Bersama Lebih 600 Masyarakat Bukan Islam

Lebih 600 masyarakat bukan Islam terdiri daripada pelbagai Pertubuhan Bukan Kerr (NGO) Perak berkongsi pengalaman berbuka puasa dalam satu majlis berbuka bersama Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir.
Majlis yang diadakan di kediaman rasmi dianjurkan Menteri Besar malam tadi bertujuan memberi pemahaman kepada bukan Islam mengenai cara umat Islam berpuasa.
Dr Zambry ketika berucap, berkata beliau berhasrat memberi pencahayaan kepada orang bukan beragama Islam mengenai cara-cara umat islam berpuasa dan juga berbuka.
Kata beliau, setiap agama menuntut penganutnya untuk berpuasa dan majlis itu merupakan peluang untuk menonjolkan keindahan Islam dalam menjalani ibadah puasa di bulan Ramadan.
“Kita perlu mengenepikan ketakutan di antara satu sama lain dalam beragama sehinggakan kita tidak berkongsi atau pun bercakap hal keagamaan bersama-sama.
“Sudah tentu masyarakat bukan Islam tidak tahu bagaimana orang Islam berpuasa. inilah keindahan beragama, setiap agama berpuasa dan ini adalah cara Islam berpuasa,” katanya ketika berucap dalam majlis itu.
Menurut salah seorang daripada hadirin yang hadir pada majlis itu, Lok Heng Woon, 53 berkata, majlis berbuka itu sedikit sebanyak telah mengubah persepinya terhadap umat islam dalam menjalankan ibadah puasa.
“Banyak yang saya belajar hari ini, sebelum ini saya ingat Islam puasa hanya tidak boleh minum atau makan tetapi rupanya mereka turut perlu menahan segala nafsu sebagai manusia dan menghindari perkara negatif,” ujarnya.
Majlis pada jam 7 petang itu bermula dengan ucapan ringkas Dr. Zambry diikuti dengan majlis berbuka puasa dengan buah tamar. 
Menteri Besar turut meluangkan masa bergambar dan beramah mesra dengan hadirin yang hadir sehingga masuk waktu solat isyak.

0 comments:

Post a Comment